  • Data: 2012-03-12 12:33:27
    Temat: Re: Dom do kupienia z 1964 roku; czy warto?
    Od: ptoki <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 11 Mar, 22:08, "tomekx" <t...@s...pl> wrote:
    > Witam
    > zastanawiam się nad kupnem w "okazyjnej" cenie domu z 1964 roku.
    > Ogólnie dom wygląda w porządku, na pewno trzeba będzie go docieplić
    > styropianem, być może uszczelnić dach i dołożyć wełny. Dojdzie też wymiana
    > okien, gładzie na ścianach oraz może usunięcie ewentualnych spękań w
    > stropach żywicą (ale to tylko przypuszczenia). Myślę, że to tyle z remontu i
    > raczej nie jest to majątek.
    > Dom jest podpiwniczony.

    Jesli cena niska a okolica atrakcyjna i do tego stan domu jest dobry
    to bym wzial.
    Na co zwracac uwage:
    Jeszcze teraz warto zamowic kogos z kamera termowizyjna i zadbac aby
    dom byl zagrzany.
    Zastanow sie czy ci rozplanowanie pomieszczen odpowiada. Czy okna sa
    skierowane na poludnie (zdarzaja sie "kwadracioki" z tą frontową
    sciana z 4 oknami skierowaną na zachód lub wschód).

    Teraz na wiosne sprawdz czy w piwnicy jest sucho.

    Sprawdz w jakim stanie jest wiezba dachowa i pokrycie.

    Zbadaj czy sciany nie sa popekane.
    Dowiedz sie czy przypadkiem nie sa planowane jakies wykopy w okolicy
    domu. Niefachowo wykonane moga spowodowac wlasnie popekanie
    fundamentow/scian.
    Dowiedz sie jak mocno zamotana jest instalacja elektryczna. Moze byc
    ok a moze byc tyle razy modernizowana ze trzeba bedzie ja troche
    rozkuc i czesciowo wymienic.

    > Chciałbym się tylko Was spytać o rady, co jeszcze można się w takim domu
    > spodziewać poza tym co wymieniłem do remontu. Jak wyglądało budownictwo w
    > 1964 roku na Śląsku? Jak może wyglądać kwestia fundamentów?
    > Dom to typowy "kwadrat".

    Licz ze albo wymienisz czesc instalacji wodnokanalizacyjnej albo wrecz
    zrobisz ja od nowa. Pewnie kafelki bedziesz darł i kładł nowe wiec
    dochodzi koszt doprowadzenia scian do stanu podobnego jak w nowym
    (czyli zeby byly rowne).
    Podobnie z pradem. W tamtych czasach lub troche pozniej standardem
    byla instalacja w postaci 2-3 gniazdek per pomieszczenie. A reszta
    jest realizowana przedluzaczami. Niekoniecznie tak bys chcial.

    Taki dom jest fajny w ciepleniu. Proste sciany niektore albo bez okien
    lub wrecz z jednym niewielkim sprawiaja ze styro kladzie sie szybko.
    Ale tynk moze byc poodparzany i przed ociepleniem trzeba go bedzie
    zbic. No i styro na stropie pod dachem kladzie sie szybko i tanio.
    Jesli nie ma tam poddasza uzytkowego a strop jest lany to nie widze
    sensu mordowac sie z welna.

    Taki dom ma tez zalety. Zazwyczaj CO jest grawitacyjne. Wiec jesli
    zdarzą się przerwy w zasilaniu to nie bedziesz sie martwil o
    ogrzewanie.
    Dodatkowo jesli podpiwniczony cały to zmiescisz tam nie tylko kartofle
    na zime czy wegiel/drewno ale i jakis bufor ciepla czy pompe ciepla
    jesli ci sie zamarzy...

    Zakladajac ze sciany/stropy/podlogi beda zdrowe to _ja_ bym liczyl ze
    ten dom to tak naprawde stan surowy zamkniety. Na oko liczac to co
    wydasz na zerwanie tynkow czy instalacji zaoszczedzisz w ogrzewaniu/
    suszeniu (w porownaniu do nowego domu). Ale tynki jednak trzeba bedzie
    suszyc a troche wody w sobie maja.

    Czyli wariant najprawdopodobniejszy:
    -zerwanie tynkow, instalacji, futryn, wymiana okien (jesli nie sa w
    dobrym stanie).
    -Zmiana aranzacji pomieszczen (tu jakies dodatkowe drzwi, tam ich
    przesuniecie itp).
    -Kladzenie nowych instalacji, tynkowanie
    -zakup nowego wyposazenia (lazienka, kuchnia).

    W takim wariancie wyjdziesz na styk z budowa od podstaw. Czyli oplaca
    sie jako tako.

    Chyba ze stan domu jest akurat po remoncie/odnowieniu i nie masz
    zamiaru wiele w nim zmieniac. Wtedy warto kupic, bo mieszkasz od razu.