    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Dom inteligentny a Xcomfort
    Date: Sun, 17 Oct 2010 23:37:47 +0200
    <i9eknu$7dd$1@inews.gazeta.pl> <i9fd34$6vq$1@news.onet.pl>
    <i9fnu5$8bn$1@inews.gazeta.pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i9fnu5$8bn$1@inews.gazeta.pl...

    > Racja. Zatem ile musialbym miec solarow, zeby w okresie niegrzewczym
    > zapewnic 100% zapotrzebowania na ciepla wode dla 2 osob, min 2 gorace
    > prysznice na osobe dziennie? W okresie grzewczym to nie problem, bo chodzi
    > kociol...

    Z grubsza przyjmij sobie jeden plaski kolektor na 100L wody a to jest ok.
    1,7m^2 absorbera czyli aperytury na szeroko pojety caly rok (uwaga z
    prozniowymi, bo ten parametra nie jest chetnie podawany). Wiecej moze byc
    nawet szkodliwe latem. Policz ile wody Ci potrzeba do kapieli i wszystko
    jasne.

    > I jeszcze interesuje mnie czy powyzsza iloscia solarow jestem w stanie
    > niedopuscic do zamarzniecia domu jesli jakas zime budynek stalby pusty?
    > Solary wpiete baypassem w uklad c.o. Mozna tak pokombinowac czy zapomniec?

    Moim zdaniem zapomniec. Ilosc kolektorow wystarczajaca do CWU to za malo do
    ogrzewania zima kiedy energii ze slonca mamy najmniej. W sloneczny dzien z
    sensownej instalacji nawet zima mamy dosc wody do kapieli, ale latem taka
    instalacja moze stanowic problem, bo slonca jest az nad to. Poza tym ilosc
    niezbednych kolektorow raczej sprawi, ze zyski nie beda uzasadnione
    ekonomicznie.

    > No i zastanawiam sie czy wogole ma sens robic cyrkulacje cieplej wody ...
    > do najdalszego punktu poboru wody bedzie 9m rurki. Jak juz upraszczac
    > instalacje to upraszczac i moze lepiej mocniej zaizolowac rurki niz robic
    > ccw? W koncu ile trzeba czekac, zeby przez te 9m naplynela ciepla woda?

    9m to koniecznosc montowania cyrkulacji a nie zastanawianie sie nad jej
    sensem. Ja do pierwszej lazienki mam 14m od zasobnika i czujnik ruchu w
    lazience zalaczajacy pompe. Bez tego trudno mowic o komforcie. Byl swego
    czasu na grupie pomysl okrecenia rury CWU na calej dlugosci samoregulacyjnym
    kablem grzewczym. Taki kabel utrzymywalby stala temp. w rurze przez caly
    czas. Koszty instalacyjne niewielkie, eksploatacyjnych nie liczylem, ale
    pomysl ciekawy. Nie wyklucza zrobienia dodatkowej rurki z zaworkiem na
    koncu. Ja dla regulacji przeplywu mam zawory podtynkowe na kazdej odnodze.
    Poki co sprawdza sie znakomicie. Slonca ostatnimi czasy mamy tyle, ze
    stratami cyrkulacji nie przejmuje sie w ogole.

    Pozdro.. TK