    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Drenaz przy pomocy drobnego zwiru
    Date: Sun, 17 Oct 2010 00:09:01 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam
    > Chcialbym wykonac drenaz mojej dzialki. Problem w tym ze obdzwonilem lokalne
    > zwirownie i nie mozna zakupic zwiru 8-16. Nie wiem czy spowodowane to jest
    > duzym popytem czy innymi wzgledami.  Zastanawiam sie czy mozna wykonac to
    > przy pomocy zwyklego drobnego zwiru takiego jak do murowania - nie piachu.
    > Czy przy zastosowaniu owinietej rury geowloknina obsypanej zwirem i calosci
    > ponownie owinietej geowloknina bedzie to wszystko dzialalo poprawnie ?
    > Pozdrawiam
> [...]

    Nie musi byc zwir w sensie materialu sypkiego o w miare jednakowej srednicy
    ziarn. Z powodzeniem moze byc piasek gruby czy pospolka.
    Z ta geowloknina dobrze kombinujesz. Od dolu ma byc polozona geowloknina na
    niej bezposrednio lezec rura perforowana tez owinieta geowloknina i obsypana
    pospolka, piaskiem czy innym tego typu materiale, ktory w stosunku do gruntu
    spoistego ma powiedzmy 100 czy 1000 razy wieksza wartosc wspolczynnika
    wodoprzepuszcalnosci.
    Geowloknina od dolu potrzebna jest po to aby ten grunt spoisty, nawodniony
    czyli bloto nie wplywal do rury od dolu gdyz po paru latach ja zakolmatuje.
    Gdy stosuje sie zwir o ziarnach rzedu 1-2 cm czyli o srednicy wiekszej od
    dziur w rurze, owijanie rury geowloknina nie jest potrzebne. W przypadku
    piasku niestety jest to konieczne gdyz z kolei ten piasek czy "spola" moze
    zakolmatowac rury od gory.
    Od gory i z boku, kazdy rodzaj obsypki nalezy zabezpieczyc geowloknina w celu
    niedopuszczenia do zakolmatowania samej obsypki gruntem rodzimym. Te pory w
    obsypce powinny zostac puste. Zasyp nalezy recznie ubijac warstwami okolo 5 -
    8 cm.
    Jesli masz czas to korzystne byloby odsianie na ukosnie ustawionym sicie
    frakcji mniejszych od powiedzmy 1 mm.- wtedy pozostaly material uzyskuje
    wieksza porowatosc.
    Taki material ma szereg zalet. Po pierwsze zmniejsza parcie poziome na
    sciany. I druga zaleta to termiczna izolacja scian fundamentoeych. To
    powietrze w tych porach, ktorych jest objetosciowo okolo 30 procent, robi za
    izolator. Zatem nie nalezy go zalowac. Grunt sypki nigdy nie przemarza tak
    gleboko jak wilgotne grunty spoiste w czym pomaga im ich duza kapilarnosc
    czynna.

    Pzdr.
    Tornad