  • 1. Data: 2010-10-16 18:45:16
    Temat: Drenaz przy pomocy drobnego zwiru
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Witam
    Chcialbym wykonac drenaz mojej dzialki. Problem w tym ze obdzwonilem lokalne
    zwirownie i nie mozna zakupic zwiru 8-16. Nie wiem czy spowodowane to jest
    duzym popytem czy innymi wzgledami. Zastanawiam sie czy mozna wykonac to
    przy pomocy zwyklego drobnego zwiru takiego jak do murowania - nie piachu.
    Czy przy zastosowaniu owinietej rury geowloknina obsypanej zwirem i calosci
    ponownie owinietej geowloknina bedzie to wszystko dzialalo poprawnie ?

    // Patryk Jakóbiak \\
    // p...@w...pl \\

  • 2. Data: 2010-10-16 20:26:13
    Temat: Re: Drenaz przy pomocy drobnego zwiru
    Od: cienias <c...@g...com>

    W jakiej części kraju mieszkasz? i drugie pytanie czy masz
    przepuszczalna glebę. Ja wkopałem 100 mb rury i nigdzi nie dawałem
    geowłókniny i żwiru.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 3. Data: 2010-10-16 20:32:47
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Użytkownik "cienias" <c...@g...com> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...
    > W jakiej części kraju mieszkasz? i drugie pytanie czy masz
    > przepuszczalna glebę. Ja wkopałem 100 mb rury i nigdzi nie dawałem
    > geowłókniny i żwiru.

    Witam
    Mieszkam w woj. pomorskim w okolicach miejscowosci Gniew.
    Gleba to 30-40 cm ziemi i pod nia przynajmniej 1,5 m gliny - glebiej nie
    kopalem. Gleba jest zatem slabo przepuszczalna. Chcialbym dren wsadzic w
    warstwie ziemi aby usuwac z niej wode. Nadmienie ze mam gdzie odprowadzic
    wode.

    // Patryk Jakóbiak \\
    // p...@w...pl \\

  • 4. Data: 2010-10-16 22:09:01
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > Pozdrawiam
    >    //                      Patryk Jakóbiak                      \\

    Nie musi byc zwir w sensie materialu sypkiego o w miare jednakowej srednicy
    ziarn. Z powodzeniem moze byc piasek gruby czy pospolka.
    Z ta geowloknina dobrze kombinujesz. Od dolu ma byc polozona geowloknina na
    niej bezposrednio lezec rura perforowana tez owinieta geowloknina i obsypana
    pospolka, piaskiem czy innym tego typu materiale, ktory w stosunku do gruntu
    spoistego ma powiedzmy 100 czy 1000 razy wieksza wartosc wspolczynnika
    wodoprzepuszcalnosci.
    Geowloknina od dolu potrzebna jest po to aby ten grunt spoisty, nawodniony
    czyli bloto nie wplywal do rury od dolu gdyz po paru latach ja zakolmatuje.
    Gdy stosuje sie zwir o ziarnach rzedu 1-2 cm czyli o srednicy wiekszej od
    dziur w rurze, owijanie rury geowloknina nie jest potrzebne. W przypadku
    piasku niestety jest to konieczne gdyz z kolei ten piasek czy "spola" moze
    zakolmatowac rury od gory.
    Od gory i z boku, kazdy rodzaj obsypki nalezy zabezpieczyc geowloknina w celu
    niedopuszczenia do zakolmatowania samej obsypki gruntem rodzimym. Te pory w
    obsypce powinny zostac puste. Zasyp nalezy recznie ubijac warstwami okolo 5 -
    8 cm.
    Jesli masz czas to korzystne byloby odsianie na ukosnie ustawionym sicie
    frakcji mniejszych od powiedzmy 1 mm.- wtedy pozostaly material uzyskuje
    wieksza porowatosc.
    Taki material ma szereg zalet. Po pierwsze zmniejsza parcie poziome na
    sciany. I druga zaleta to termiczna izolacja scian fundamentoeych. To
    powietrze w tych porach, ktorych jest objetosciowo okolo 30 procent, robi za
    izolator. Zatem nie nalezy go zalowac. Grunt sypki nigdy nie przemarza tak
    gleboko jak wilgotne grunty spoiste w czym pomaga im ich duza kapilarnosc
    czynna.

    Pzdr.
    Tornad

  • 5. Data: 2010-10-17 15:53:28
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2010-10-17 00:09, Tornad pisze:

    > obsypce powinny zostac puste. Zasyp nalezy recznie ubijac warstwami okolo 5 -
    > 8 cm.

    Jesli mozna to podepne sie. Miewam przykra kaluze, nie bardzo
    mozna wykopac jakis rowek, wiec mysle o plytko zakopanym drenazu.
    Taka melioracja gruntu.

    http://allegro.pl/rura-drenarska-80-drenaz-drenazowa
    -rury-i1269788377.html

    Tu jest rura drenarska (szokujaco tania - pamietam jak
    kiedys ukladano rury ceramiczne). Czy taka rura wytrzyma
    staranne ubijanie zwiru? Moge prosic o opinie?

    I drugie pytanie: czy ukladajac drenaz nalezy precyzyjnie
    pilnowac spadku? Jaki on powinien byc?

    dziekuje i pozdr serd
    --
    A S

  • 6. Data: 2010-10-17 17:13:29
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Jezeli to jest kaluza, czyli wystepuje miejscowo, to zastanow sie, czy nie
    lepiej jest wziac wiertlo do ziemi i nawiercic otwory do glebokosci warstwy
    wodoprzepuszczalnej. Takie otwory wystarczy zasypac zwirem i po sprawie.
    Jeszcze lepiej, w kazdy otwor wsadzic rure np. 110 kanalizacyjna, zeby sie
    zwir nie zamulal...

    Plus jest taki, ze nie musisz rozkopytac podworka.

    Oczywiscie wszystko tez zalezy od rodzaju gruntu (czyli na jakiej glebokosci
    masz piach lub grunt mniej spoisty).

  • 7. Data: 2010-10-18 04:48:36
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > staranne ubijanie zwiru? Moge prosic o opinie?
    >
    > I drugie pytanie: czy ukladajac drenaz nalezy precyzyjnie

    Oczywiscie, z tym, ze w Twoim przypadku chodzi o mozliwie szybkie odwodnienie
    powierzchni gruntu zatem nie nalezy tej rury zasypywac tak jak sie to robi do
    celow melioracyjnych gruntem rodzimym z wykopu, lecz nie zalowac piasku czy
    pospolki.
    Te rury sa "karbowane" co zwieksza ich wytrzymalosc mechaniczna zapobiegajaca
    ich splaszczeniu w przypadku duzego, np. samochodem obciazenie powierzchni.
    Jednek ich wytrzymalosc jest duzo mniejsza od tradycyjnych saczkow
    ceramicznych. Dlatego musisz ja zakopac mozliwie gleboko, nie mniej niz 60 cm
    a to z kolei ze wzgledu na przemarzanie gruntu.
    Spadek minimalny przyjmij 1 cm na metr dlugosci czyli 1 procent.
    Te rury wymagaja bardzo dokladnego wyrownania dna wykopu, ale bez przesady.
    Jesli ona bedzie kawalek za gleboko to w tych zaglebieniach z uplywem czasu
    bedzie sie odkladac w rurze bardzo drobny material, pyl, ktory przez te
    perforacje w rurze przeniknie z woda do wewnatrz ale to nie spowoduje jakichs
    znaczacych zatorow, po prostu rowny spadek uformuje sie w rurze sam.
    Jak napisalem na wstepie, korzystne bedzie zasypanie rury do jaknajwiekszej
    wysokosci liczonej od dna wykopu. Ja zasypalbym to do wysokosci tylko o 15-20
    cm nizszej od planowanego poziomu powierzchni. Wtedy woda opadowa bedzie miala
    krotka droge do tego przepuszczalnego zasypu i szybko w niego wsiaknie.
    Natomiast sama rura musi byc gleboko z roznych powodow. Naprezenia w gruncie
    mozna przyjac jako rozchodzace sie pod katem 45 stopni zatem im glebiej ja
    zakopiesz tym wiekszym samochodem ciezarowym mozesz potem nad nia przejechac.
    Druga rzecz to to przemarzanie. I trzecia to mozliwosc jej uszkodzenia w
    przypadku nawet drobnych prac ziemnych gdyz przebieg drenazu zwykle sie
    zapomina. No i korzenie, ktore sa glownym wrogiem dlugowiecznosci drenazu.
    Zageszczac jakos bardzo starannie tez tego zasypu nie trzeba; on z biegiem
    czasu zagesci sie sam. Nikt przecie zasypu melioracyjnego nie zageszcza tylko
    formuje sie gorke, garb. Po roku, gora dwoch, ta gorka nad drenazem znika
    niejako naturalnie. Ale jesli to jest np. podworko to zasyp nalezy zagescic
    gdyz nie zageszczony bedzie powodem ciaglych klopotow; nad rura bedzie sie
    tworzyl rowek, ktorego nie chcesz, a potem nigdy nie ma czasu by to wyrownac.
    Wylot rury dobrze byloby jakos zabezpieczyc przed przedostawaniem sie gryzoni,
    myszy czy innych chomikow, ktore chetnie w czasie suszy robia sobie w takiej
    rurze gniazda, ktore potem moga spowodowac czesciowe a nawet calkowita
    niedroznosc drenazu. Sa nawet specjalne wyloty z uchylna blaszka czy betonowe
    ksztaltki utrzymujace wylot na wysokosci rzedu 20 cm nad dnem rowu i ta rura z
    tego betonu wystaja na 10 cm dzieki czemu drobne gryzonie nie maja jak do niej
    wejsc, ale ja stosowalem siatke Rabitza i to skutecznie zapobiega wlazeniu do
    rury drobnej zwierzyny, w tym nawet wezy.
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2010-10-18 06:03:35
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2010-10-18 06:48, Tornad pisze:

> [...]
    > celow melioracyjnych gruntem rodzimym z wykopu, lecz nie zalowac piasku czy

    Bardzo dziekuje
    --
    A S

  • 9. Data: 2010-10-18 06:11:23
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2010-10-17 19:13, wolim pisze:
> [...]
    >
    > Plus jest taki, ze nie musisz rozkopytac podworka.
    >
    > Oczywiscie wszystko tez zalezy od rodzaju gruntu (czyli na jakiej glebokosci

    Ciekawe. Czy te rury myslisz wypelnic grubym zwirem i w koncu zasypac
    na równo i zasiac trawe? (Nie chcialbym zadnych studzienek)

    --
    A S

  • 10. Data: 2010-10-18 16:12:36
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Andrzej S." <A...@g...com> napisał

    > Ciekawe. Czy te rury myslisz wypelnic grubym zwirem i w koncu zasypac
    > na równo i zasiac trawe? (Nie chcialbym zadnych studzienek)

    Ja bym zasypal zwirem, przykryl geowloknina, przysypal cienka wartwa piachu
    zmieszanego z ziemia i zasial trawe.