  • 1. Data: 2010-10-15 17:40:41
    Temat: Sprawnosc kotlow
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Witam,

    Czy ktos sie orientuje jaka jest realna sprawnosc kotlow? W ostatniej
    dyskusji Maniek sluszeni zauwazyl, ze pewnie maleje wraz z moca. Nie chodzi
    mi o ta magiczna wartosc (gdzie kondensacyjne osiagaja ponad 100%),
    przekladania "wartosci opalowej" na cieplo w ogole, ale zamiany jej na
    cieplo w medium (czyli wodzie).

    Ghost

  • 2. Data: 2010-10-15 18:43:03
    Temat: Re: Sprawnosc kotlow
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Ghost" <g...@e...pl> wrote in message
> [...]
    > mi o ta magiczna wartosc (gdzie kondensacyjne osiagaja ponad 100%),
    > przekladania "wartosci opalowej" na cieplo w ogole, ale zamiany jej na

    Z 90% myślę

  • 3. Data: 2010-10-15 19:13:11
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > "Ghost" <g...@e...pl> wrote in message

    > Z 90% myślę

    Chyba przesada.

  • 4. Data: 2010-10-15 22:46:28
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > Chyba przesada.

    Watpie zeby nam ktos odpowiedzial a szkoda...

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2010-10-15 23:59:37
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote in message

    > Watpie zeby nam ktos odpowiedzial a szkoda...

    Mnie sie wydaje, że sprawność spalania jest średnio 90%.
    Z paliwa mającego ileś MJ/jednostkę mamy straty

    1. Straty idące w komin czyli gorąca para + gorący co2 + goracy N2 10% ?
    2. Straty przez obudowę 3-5%

    Czyli można przyjąć, że piec ma 90% ale też ogrzewa kotłownię samym sobą na
    co traci 3-5%.

    Zależy jak to liczyć. Podają 92% dla optymalnych warunków zasilanie/powrót a
    my sobie odejmujemy te dalsze 5% na straty obudową i wychodzi 85% idzie w
    wodę a właściwie 90%.
    Mnie grzeje też sam komin i parter i pietro w pomieszczeniach gdzie jest
    ściana z kominem. jest wyraźnie ciepła mimo wkładu z nierdzewki.
    Myślę że się nie mylę za wiele.

  • 6. Data: 2010-10-16 05:54:26
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-16 00:46, Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "Ghost"<g...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Watpie zeby nam ktos odpowiedzial a szkoda...

    Bo zamiast posługiwać się kiepsko zdefiniowanym pojęciem sprawności
    (kiepsko w przypadku kotłów gazowych) lepiej byłoby mówić ile MJ z m^3
    gazu daje się uzyskać. A tak to zawsze można sobie dowolną rzecz wpisać
    do mianownika :-)

    M.

  • 7. Data: 2010-10-16 08:14:58
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Watpie zeby nam ktos odpowiedzial a szkoda...

    A wracajac do tematu, to moc na kotle masz wieksza chyba tylko wtedy gdy
    woda zimna, a to jest raczej krotko, nawet mimo dluzszego wylaczenia. Reszta
    dogrzewania juz powinna leciec na mocy takiej jak zwykle grzanie (bez
    wychladzania).

  • 8. Data: 2010-10-16 08:19:14
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > a my sobie odejmujemy te dalsze 5% na straty obudową i wychodzi 85% idzie

    Ale to co podaja to jest co innego niz to o co ja pytam. To pierwsze to
    efektywnosc spalania, a ja pytam o efektywnosc przetworzenia ciepla
    wynikajacego ze spalania w cieplo w wodzie.

  • 9. Data: 2010-10-16 08:20:12
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Watpie zeby nam ktos odpowiedzial a szkoda...

    BTW mozna zmierzyc ;-)

  • 10. Data: 2010-10-16 08:26:10
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (kiepsko w przypadku kotłów gazowych) lepiej byłoby mówić ile MJ z m^3
    > gazu daje się uzyskać. A tak to zawsze można sobie dowolną rzecz wpisać

    Pozwolę się nie zgodzić. Sprawność procentowa jest bardzo dobrze zdefiniowana. Zaś
    podawanie ilości energii z m3 byłoby nieporozumieniem bo zakładałoby stałą
    kaloryczność gazu.