  • 11. Data: 2010-10-16 08:30:36
    Temat: Re: Sprawnosc kotlow
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>
    napisał w wiadomości news:i9bnj6$c1a$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Pozwolę się nie zgodzić. Sprawność procentowa jest bardzo dobrze
    > zdefiniowana. Zaś podawanie ilości energii z m3 byłoby nieporozumieniem bo
    > zakładałoby stałą kaloryczność gazu.

    Dokladnie. Jednakowoz wracajac do tematu - moim zdaniem podawany parametr
    sprawnosci jest po prostu nic nie wart i kupowanie np. kotla kondensacyjnego
    w oparciu o ta mityczna ponad stu procentowa sprawnosc jest bez sensu,
    dopoki nie mamy tej wlasciwej sprawnosci.

  • 12. Data: 2010-10-16 12:32:22
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "M" <M...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > (kiepsko w przypadku kotłów gazowych) lepiej byłoby mówić ile MJ z m^3
    > gazu daje się uzyskać. A tak to zawsze można sobie dowolną rzecz wpisać do

    Olej jako paliwo ma 42MJ/kg Gaz nie wiem ile na m3

  • 13. Data: 2010-10-16 12:40:11
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > w oparciu o ta mityczna ponad stu procentowa sprawnosc jest bez sensu,
    > dopoki nie mamy tej wlasciwej sprawnosci.

    A to znowu jest dyskusyjne. Skoro stosunek ciepła spalania do wartości opałowej dla
    gazu ziemniego jest znany:

    "PGNiG SA dostarcza swoim klientom trzy rodzaje gazu ziemnego: 1. gaz ziemny
    wysokometanowy typu E (dawniej GZ-50):
    * ciepło spalania - nie mniejsze niż 34,0 MJ/m3
    * wartość opałowa - nie mniejsza niż 31,0 MJ/m3"

    I wynosi 1,1 to znaczy, że kocioł o sprawności względem WO 105% ma rzeczywistą
    sprawność względem CS ok. 96%.

  • 14. Data: 2010-10-16 12:54:25
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    napisał w wiadomości news:i9c6fe$kgb$1@news.onet.pl...

> [...]
    >
    > I wynosi 1,1 to znaczy, że kocioł o sprawności względem WO 105% ma
    > rzeczywistą sprawność względem CS ok. 96%.

    No dobrze ale to nadal nie ma nic wspolnego z omawiana skutecznoscia. Jakie
    ma znaczenie co Ci dostarcza do domu? Nie masz na to wplywu, na wybor kotla
    owszem masz.

  • 15. Data: 2010-10-16 19:57:59
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

    > No dobrze ale to nadal nie ma nic wspolnego z omawiana skutecznoscia. Jakie
    > ma znaczenie co Ci dostarcza do domu? Nie masz na to wplywu, na wybor kotla
    > owszem masz.

    Stosunek ciepła spalania do wartości opałowej (1,1) nie zmieni się. Bardziej
    kaloryczny gaz będzie miał obie wartości większe ale w stałym stosunku.

  • 16. Data: 2010-10-16 20:40:14
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    > Czy ktos sie orientuje jaka jest realna sprawnosc kotlow?

    Wróżka ci powie tylko. Każdy kocioł pracuje w innych warunkach. A to komin,
    jego przektrój, ciąg, jakość ocieplenia wkładu nierdzewnego, temperatury
    zasilania i powrotu i w końcu jego wiek czyli to w jakim stopniu
    zakamieniony wymiennik lub zapchane w nim szpary.
    Mniej więcej to producent podaje w jakiś określonych warunkach ale często
    nie znajdziesz takiej informacji. Można na okrętkę topoliczyć z grubsza z
    parametrów jak objętość spalin w czasie i ich temperatura przy odpowiednich
    mocach kotła. Ja jak to wziąłem pod uwagę i policzyłem to się okazało że do
    dupy z tymi wszyskimi marketingowymi sprawnościami.

    Marek

    W ostatniej

  • 17. Data: 2010-10-16 20:50:41
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > ziemny wysokometanowy typu E (dawniej GZ-50):
    > * ciepło spalania - nie mniejsze niż 34,0 MJ/m3
    > * wartość opałowa - nie mniejsza niż 31,0 MJ/m3"

    Skąd ty masz te wartości?
    U mnie w taryfie opłat oraz parametrach gazu zatwierdzonych przez URE ciepło
    spalania wymaga się coś około 39MJ/m3.

    Marek

  • 18. Data: 2010-10-16 20:59:26
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > A wracajac do tematu, to moc na kotle masz wieksza chyba tylko wtedy gdy
    > woda zimna, a to jest raczej krotko, nawet mimo dluzszego wylaczenia.
    > Reszta dogrzewania juz powinna leciec na mocy takiej jak zwykle grzanie
    > (bez wychladzania).

    Problem w tym, ze to troche trwa, troche znaczy nawet pare godzin. Posadzka
    oddaje cieplo przez caly okres kiedy kociol nie jest wlaczony, sciany to nic
    innego jak przewodniki, wiec ich w ogole nie biore pod uwage. Po odpaleniu
    rozgrzac te 30 ton posadzki troche trwa nawet o pare stopni, a sterownik do
    tego "widzac" nizsza temp. dazy do szybkiego osiagniecia zadanej. Pozniej
    spokojnie moc minimalna, kociol sobie taktuje w interwale zalaczeniami
    utrzymujac stala temp. w domu. w oparciu o zadana krzywa.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2010-10-17 09:44:22
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    napisał w wiadomości news:i9d04c$r52$1@news.onet.pl...

    > Stosunek ciepła spalania do wartości opałowej (1,1) nie zmieni się.
    > Bardziej kaloryczny gaz będzie miał obie wartości większe ale w stałym
    > stosunku.

    Chyba sie nie rozumiemy.

  • 20. Data: 2010-10-17 09:48:21
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > temperatury zasilania i powrotu i w końcu jego wiek czyli to w jakim
    > stopniu zakamieniony wymiennik lub zapchane w nim szpary.

    Samochod tez w czasie eksploatacji zmienia zuzycie paliwa.

    > Mniej więcej to producent podaje w jakiś określonych warunkach ale często
    > nie znajdziesz takiej informacji.

    Stad moj watek.

> [...]
    > czasie i ich temperatura przy odpowiednich mocach kotła. Ja jak to wziąłem
    > pod uwagę i policzyłem to się okazało że do dupy z tymi wszyskimi

    Tez mysle, ze do dupy i to mnie niepokoi.