    From: putek <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Drenaz wewnetrzny
    Date: Mon, 29 Mar 2010 11:58:32 +0200

    > niech sobie stoi. Na nim bedzie 15 cm grubosci wartwa rownoziarnistego zwiru.
    > Podciag kapilarny w zwirze jest bardzo maly, rzedu kilku cm najwyzej, zatem
    > nie bedzie rowniez podciagania kapilarnego i nawilgacania posadzki od dolu.
    > Zreszta na ten gravel, pod beton, daje sie folie.

    Mam ten sam problem i pytanie: czy 10cm warstwa żwiru płukanego
    wystarczy? Mam już rozsypane i przygotowane do zalania betonem B15.

    Sytuacja u mnie jest następująca: Remontuję dom 30 letni. Mam odkopane
    piwnice do poziomu ok 20cm poniżej górnej krawędzi ław. Poziom wody tej
    wiosny - ok 1m poniżej poziomu gruntu czyli ławy od spodu narażone na
    kontakt z wodą (a było wyjątkowo dużo śniegu). Nad obecnym stanem wody
    warstwy wewnątrz budynku byłyby następujące:

    - 20cm gruntu rodzimego (glina z piaskiem)
    - 10cm sortowanego żwiru płukanego
    - folia 0,2mm
    - 10cm beton B15 - połączony z ławą (zbrojenie (jeżyk) dookoła ław +
    substancja z czepna)
    - izolacja wannowa - jednoskładnikowy, nieelastyczny szlam cementowy do
    uszczelnień zbiorników wody pitnej, ścian piwnic od wewnątrz
    - styropian 10cm
    - ogrzewanie podłogowe
    - posadzka 7cm

    Co o tym sądzicie?
    Czy szlam wystarczy do uszczelnienia? Problem jest w tym, że izolację
    poziomą mam dopiero na poziomie gruntu. Brak izolacji poziomej na ławie.
    Tak więc ściana fundamentowa jest narażona na podciąganie wody. Spec od
    izolacji twierdzi że nie ma sensu wykonywać iniekcji ze względu na
    niejednorodną ścianę fundamentową (lany beton+gruz+kamienie) i brak
    dostępu do jednej ściany od zewnątrz. Oczywiście pozostałe ściany
    zewnętrzne będą zaizolowane masą bitumiczną i ocieplone.

    Uprzedzę uwagi o odkopaniu częściowym ławy - mam nadzór nad pracami :)

    Pozdrawiam
    Arek