  • 1. Data: 2010-03-26 20:20:26
    Temat: Drenaz wewnetrzny
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Witam
    Z uwagi na wysoki stan wody gruntowej, mam zamiar wykonac drenaz opaskowy
    domu. Oprocz tego, mysle o drenazu wewnetrznym. Rury drenarskie
    rozmieszczone co ok 70 cm polaczone trojnikami z opaska zewnetrzna.
    Czy zda to egzamin, a drugie pytanie- jak i na jakiej wysokosci wyprowadzic
    te wewnetrzne rury , oraz czy w oslonie np. stalowej ?
    Pozdrawiam
    zbyszek

  • 2. Data: 2010-03-27 13:30:44
    Temat: Re: Drenaz wewnetrzny
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > Czy zda to egzamin, a drugie pytanie- jak i na jakiej wysokosci wyprowadzic
    > te wewnetrzne rury , oraz czy w oslonie np. stalowej ?

    Zrob tylko drenaz opaskowy wokol scian budynku. Rury perforowane uloz w
    wykopie na geowlokninie, na glebokosci co najmniej 15 cm ponizej poz. posadzki
    w piwnicy, w spadku co najmniej 1 cm/m, zasypuj to gravelem (czysty odsiany
    rownoziarnisty zwir) na jak najwieksza wysokosc, potem od gory i z boku ochron
    go przez zakolmatowaniem geowloknina i na to dopiero ubijaj grunt rodzimy z
    wykopu. Drenaz moze byc ulozony obok stop fundamentowych na styk jednak nie
    ponizej poziomu fundamentowania.
    Ze wzgledu na statecznosc budowli nalezy wykopy robic odcinkami nie dluzszymi
    od 2 m.
    Drenaz denny wtedy nie bedzie potrzebny. Zamiast niego polecam obnizenie
    poziomu gruntu rodzimego pod posadzka do glebokosci poz. zw. wody (czyli
    rzednej drenazu zewnetrznego, ulozenie na dnie wykopu geowlokniny i zasypanie
    tego znowu gravelem lub w ostatecznosci rownoziarnistym piaskiem grubym lub
    srednim. Ta warstwa bedzie robic za drenaz wewnetrzny i co wazne, znaczaco
    polepszy izolacje termiczna posadzki.
    Jesli posadzka juz jest to zmienia problem; wtedy mozesz w niej wybic dziure,
    obudowac po bokach bloczkami czy nawet obetonowac, pozostawiajac otwarte dno,
    ktore zasypiesz pospolka. W te studzienke wstawia sie pompke wlaczajaca sie
    automatycznie po przekroczeniu ustalonego poziomu zw. wody.
    Pzdr.
    Tornad

  • 3. Data: 2010-03-27 15:18:45
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > lub
    > srednim. Ta warstwa bedzie robic za drenaz wewnetrzny i co wazne, znaczaco

    Czy w ten sposob wlasnie nie zrobie basenu pod posadzka, nie bedzie
    odprowadzenia wody na zewnatrz, Chyba ze sie myle
    zbyszek

  • 4. Data: 2010-03-27 23:41:47
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    >
    > Czy w ten sposob wlasnie nie zrobie basenu pod posadzka, nie bedzie
    > odprowadzenia wody na zewnatrz, Chyba ze sie myle

    Drenaz zewnetrzny stabilizuje poziom wody gruntowej pod domem na rzednej tego
    drenazu. Woda na ogol podplywa z zewnatrz i ten drenaz jej nadmiar odprowadzi.
    Nie ma zatem prawa aby woda pod posadzka byla wyzej niz drenaz wokol domu.
    Martwisz sie tym, ze bedziesz mial pod posadzka jezioro, basen. Owszem
    bedziesz je mial ale ono w zaden sposob Ci nie zaszkodzi gdyz jego zw. wody
    bedzie na rzednej drenazu, ktory zainstalujesz o te 15-20 cm ponizej spodu
    posadzki. Woda gruntowa bedzie stala na tej rzednej w gruncie rodzimym. I
    niech sobie stoi. Na nim bedzie 15 cm grubosci wartwa rownoziarnistego zwiru.
    Podciag kapilarny w zwirze jest bardzo maly, rzedu kilku cm najwyzej, zatem
    nie bedzie rowniez podciagania kapilarnego i nawilgacania posadzki od dolu.
    Zreszta na ten gravel, pod beton, daje sie folie.
    Owszem swiadomosc tego, ze ma sie pod posadzka wode gruntowa moze denerwowac
    zle wierz mi, w znakomitej wiekszosci domow wlasnie tak jest. W jednym ta woda
    jest glebiej w innym plycej, sa rejony gdzie jej w ogole nie ma, to zalezy od
    budowy geologicznej i uksztaltowania terenu.
    I ta woda gruntowa bardzo powoli ale zawsze splywa w kierunku najblizszego
    cieku. Ona nigdy nie stagnuje. Dlatego wlasnie w studniach zawsze jest czysta,
    swieza woda, gdyz ona ulega ciaglej, laminarnej wymianie. Wiec zadne glony,
    algi, grzyby czy inne plesnie w tym "basenie" pod posadzka Ci nie wyrosna.
    Mozesz spac spokojnie.
    Pzdr.
    Tornad

  • 5. Data: 2010-03-28 08:40:00
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > Mozesz spac spokojnie.
    > Pzdr.
    > Tornad

    Dzieki.Chyba tak zrobie
    zbyszek

  • 6. Data: 2010-03-29 09:58:32
    Od: putek <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > nie bedzie rowniez podciagania kapilarnego i nawilgacania posadzki od dolu.
    > Zreszta na ten gravel, pod beton, daje sie folie.

    Mam ten sam problem i pytanie: czy 10cm warstwa żwiru płukanego
    wystarczy? Mam już rozsypane i przygotowane do zalania betonem B15.

    Sytuacja u mnie jest następująca: Remontuję dom 30 letni. Mam odkopane
    piwnice do poziomu ok 20cm poniżej górnej krawędzi ław. Poziom wody tej
    wiosny - ok 1m poniżej poziomu gruntu czyli ławy od spodu narażone na
    kontakt z wodą (a było wyjątkowo dużo śniegu). Nad obecnym stanem wody
    warstwy wewnątrz budynku byłyby następujące:

    - 20cm gruntu rodzimego (glina z piaskiem)
    - 10cm sortowanego żwiru płukanego
    - folia 0,2mm
    - 10cm beton B15 - połączony z ławą (zbrojenie (jeżyk) dookoła ław +
    substancja z czepna)
    - izolacja wannowa - jednoskładnikowy, nieelastyczny szlam cementowy do
    uszczelnień zbiorników wody pitnej, ścian piwnic od wewnątrz
    - styropian 10cm
    - ogrzewanie podłogowe
    - posadzka 7cm

    Co o tym sądzicie?
    Czy szlam wystarczy do uszczelnienia? Problem jest w tym, że izolację
    poziomą mam dopiero na poziomie gruntu. Brak izolacji poziomej na ławie.
    Tak więc ściana fundamentowa jest narażona na podciąganie wody. Spec od
    izolacji twierdzi że nie ma sensu wykonywać iniekcji ze względu na
    niejednorodną ścianę fundamentową (lany beton+gruz+kamienie) i brak
    dostępu do jednej ściany od zewnątrz. Oczywiście pozostałe ściany
    zewnętrzne będą zaizolowane masą bitumiczną i ocieplone.

    Uprzedzę uwagi o odkopaniu częściowym ławy - mam nadzór nad pracami :)

    Pozdrawiam
    Arek