  • 41. Data: 2023-03-05 09:23:54
    Temat: Re: FV różne pytania o konfigurację/działanie
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 03.03.2023 o 23:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Trybun L...@j...cb ...

    > Pojawia sie problem gwarancji.
    > A i firmy niekoniecznie chca rozbudowywac cudze instalacje.
    > 2 firmy stwierdziły ze nie robią tego.
    > Pytałem z ciekawości - takie rozwiazanie nie wchodziło w gre ze wzgledu
    > na potencjalne problemy gdyby coś sie stało.

    Jak już wspominałem - do tego nie potrzeba żadnych specjalistycznych
    firm. Wystarczy rzetelny elektryk.

    W moim wypadku sam zrezygnowałem z gwarancji, miałem dość płacenia
    haraczu na tzw przeglądy, podczas których zjawiał się facet wyciągał
    rękę po kasę i odjeżdżał. Przy następnej kolejnej wizycie poszczułem
    gnoja psem.  Nie wyobrażam sobie jakbym w ogóle mógł wyegzekwować taką
    gwarancję od firmy która zwyczajnie olewa załatwienie dopłat z funduszu
    Mój Prąd mimo że się tego podjęli. W trakcie instalacji uszkodzili dach
    i też to mają gdzieś, kazali przesłać sobie fotki i na tym koniec
    kontaktu z nimi. Chyba trzeba będzie chyba odwoływać się do sądu.

  • 42. Data: 2023-03-05 10:33:23
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-03-2023 o 09:23, Trybun pisze:

    > To są instalacje oddzielne?

    Tak.

    >Jeżeli tak to która wydajniejsza?

    Ciężko porównać, bo raz że ta zachodnia jest rano zacieniona, to jeszcze
    7 lat starsza, więc już wydajność paneli jest niższa.
    Ale za to z optymalizerami (z powyższego powodu).

    Geeneralnie wychodzą podobnie z 1 kWp, może ta nowsza TERAZ nieco lepiej.
    Zobaczymy jak będzie latem, gdy słońce będzie wyżej i dłużej na zachodzie.

    > Widać w Poznaniu dajecie więcej księdzu na tackę to i aura bardziej
    > sprzyjająca dla fotowoltaiki?

    Wręcz przeciwnie - grudzień i styczeń były jednymi z najgorszych w historii.
    Ale bierz pod uwagę jeszcze przesunięcie czasowe ze względu na położenie
    na mapie - nie wiem gdzie mieszkasz....

  • 43. Data: 2023-03-05 10:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

    > Nie znamy szczegółów, Budzik ich nie opisał.

    Serio, brakuje szczegółów? :)))

    > Może też te "dodatkowe kWp" to był 1 albo 2 kWp, a oni policzyli
    > robotę na cały dzień dla kilku ludzi, co podwyższyło cenę 1 kWp w
    > sposób oczywisty.

    3kwp

    > Bo jak przyjadą to wieszać kilka paneli i zajmie im to np. 3h z
    > 10h które wyrobili gdzie indziej, to i tak już nie bardzo mogą
    > jechać na inną robotę na pół dnia, więc liczą za 10 h.
    >
    > Tak mi w każdym razie klarował mówj wykonawca (też w końcu
    > zrobiłem drugą, nową instalację zamiast rozbudowy).

    Zapewne tak chociaz ekipa dośc sprawna i pierwotna instalacje po
    stronie dachu w 3 osoby robili dosłownie 4h... Co prawda potem jeszcze
    2h poprawiali po kilku miesiacach...
    Co innego elektrycy w domu - tym zajelo to wiecej czasu no ale tutaj
    juz niewiele musieliby działac przy rozbudowie.
    Ale "dachowcy" super sprawni.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Człowiek... to jedyne zwierzę, które się rumieni.

  • 44. Data: 2023-03-05 10:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

    > Jak znam życie, to wykonawca pewnie opowiada to tak -
    > "I tłumaczymy gościowi że jego inwerter ma jeden string, a
    > potrzebne są dwa. A on - jaki string? Panie inwerter ma moc 10 kW
    > i przecież to wystarczy."
    >
    > Albo "Proszę Pana 10 kW to ma w szczycie, a nie przy pracy
    > ciągłej. Jakiej pracy w szczycie? Panie nie widzisz nalepki 10 kW
    > na obudowie?".
    >
    > Lub "Nie możemy ot tak dołożyć Panu tych paneli bo mają inny prąd
    > i napięcie pracy. Panie co pan opowiadasz. Jest napisane 330W na
    > panelu, mam ich dodatkowych 9, a na falowniku mam niewykorzystane
> [...]
    Bez urazy ale chuja znasz zycie.
    Po pierwsze rozmawiajac z firma bardzo wyraznie tłumaczyłem ze maja
    dobrac wiekszy falownik bo byc moze bede chciał rozbudować i sprzedawca
    stwierdził ze ok, to nawet nie bedzie wpływac na cene.

    Potem wpisał mi do umowy falownik 6, przypomniałem mu ze miał być
    wiekszy wiec włozył 8 i stwierdził ze trzeba bedzie cos dopłacic.
    Oczywiście przypomnialem mu nasze ustalenia wiec odpuscili te kilkaset
    zł.

    I teraz przy rozmowie o rozbudowie oczywiście wzielismy pod uwage ze
    falownik 8 moze byc w piku obciazany maks około 9 i byc moze nawet
    bedzie obcinał produkcje przy maksymalnym nasłonecznieniu.

    Tylko co to zmienia w kontekscie wyceny?
    Probujesz mi zasugerowac ze jestem debilem który nie wział pod uwage
    tego ze firma w ramach rozbudowy chciała mi wymienic falownik na
    wiekszy? No bez zartow, szanujmy sie...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Czas to pieniądz, pieniądz to kobiety, kobiety to strata czasu"

  • 45. Data: 2023-03-05 10:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Trybun L...@j...cb ...

> [...]
    > trakcie instalacji uszkodzili dach i też to mają gdzieś, kazali
    > przesłać sobie fotki i na tym koniec kontaktu z nimi. Chyba trzeba

    Moze i troche masz racje ale w razie "w" mieliby łatwiej.
    Bo jezeli w przyszłosci sprawa miałaby sie oprzec o sad, to potencjalna
    rozbudowa instalacji we własnym zakresie byłaby "dupochronem".
    A moze i w warunkach gwarancji jest gdzies wpisany zakaz ingerencji...
    A z drugiej strony rozbudowa sprawiłaby ze miałbym troche pradu wiecej
    ale nadal nie wystarczajaco.
    A tak zrobiłem na zicher i teraz starcza zarówno na ogrzanie domu jak i
    na dogrzewanie basenu latem. O prądzie "bytowym" nie wspominajac.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Wątroba była cały dzień śledziona

  • 46. Data: 2023-03-05 12:52:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-05 o 07:19, Cavallino pisze:
> [...]
    >
    > Tak mi w każdym razie klarował mówj wykonawca (też w końcu zrobiłem
    > drugą, nową instalację zamiast rozbudowy).
    Chyba też tak zacznę liczyć swoją robotę :)
    A tak serio to od razu takich wypie#dolić i szukać innych.

    --
    Janusz

  • 47. Data: 2023-03-05 14:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Chyba też tak zacznę liczyć swoją robotę :)
    > A tak serio to od razu takich wypie#dolić i szukać innych.

    Jakby nie liczyc, dołozenie 8 paneli w cenie 18tys to wychodzi solidna
    dniówka...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    by Jenka

  • 48. Data: 2023-03-05 17:52:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-05 o 14:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Jakby nie liczyc, dołozenie 8 paneli w cenie 18tys to wychodzi solidna
    > dniówka...

    Nawet więcej niż solidna, to jest skubanie klienta na żywca. Ja sam
    robilem instalację i montowałem panele na dachu więc wiem ile to roboty.

    --
    Janusz

  • 49. Data: 2023-03-06 11:15:07
    Od: marios <d...@j...pl>

    W dniu 25.02.2023 o 18:03, marios pisze:

    Dodam jeszcze co wykombinowałem.

    1/ http://www.el-car.auto.pl/?75,regulator-grzalek-mega
    -pwm-mppt-3000w
    Po próbie doczytania co i jak.
    Jestem nastawiony negatywnie. Rażące błędy ortograficzne w opisach i
    instrukcji PDF. Mowa o jakimś SSR - jakby po stronie DC 3kW i 3kWp
    paneli, itd. - opis trochę w stylu alledrogo.
    - nadaje się to raczej na 4 złyklejsze panele i raczej nic więcej.

    2/ HMS-2000-4T
    Moikroinwerter na 4 panele (400-600Wp)
    za ~1500 zeta.

    Kupujemy 8 paneli (JaSolar 540) i dwa wspomniane inwertery.
    I mamy
    4*(540*0.93)*0.8 ~= 1500W szczytowe na każdą fazę
    (0.93 spadek po ~5+ lat, i 80% max. NOCT, 1607W - ~sprawność inwertera)

    Mamy 2F co jest często korzystne jak się ma sporo sprzętów.
    I zawsze można próbować łączyć w 1F.

  • 50. Data: 2023-03-06 11:55:27
    Od: marios <d...@j...pl>

    W dniu 6.03.2023 o 11:15, marios pisze:
    > W dniu 25.02.2023 o 18:03, marios pisze:
    >>

    > 2/ HMS-2000-4T
    >    Moikroinwerter na 4 panele (400-600Wp)
    >    za ~1500 zeta.

    Niestety jest najwyraźniej HAK.

    "
    *Uwaga: modele HMS-1600/1800/2000-4T są kompatybilne wyłącznie z bramą
    DTU-Pro-S oraz DTU-Lite-S firmy
    Hoymiles.
    "

    "
    3.4 Informacje o technologii sieci w paśmie poniżej 1 GHz (Sub-1G)
    Mikrofalowniki z serii HMS-2000 wykorzystują nowe rozwiązanie oparte na
    sieci bezprzewodowej w paśmie
    poniżej 1 GHz, które umożliwia bardziej stabilną komunikację z DTU bramy
    Hoymiles. T
    "

    Na stronach soltech:
    "UWAGA: Moduł DTU-PRO jest obowiązkowym elementem przyłączenia
    instalacji PV do sieci. DTU-PRO jest kompatybilne tylko z
    mikroinwerterami grupy -HM.

    "

    Nie wiem czy to jest ten sam (bo bez "-S" i w ogóle mowa o 2.4Ghz a nie
    1GHz).

    W każdym bądź razie te 2.4Ghz, Lite wkładany do USB - 700 zł, a ten
    "router" - 1000 zł.

    &^$@%#98!