    From: zbooY <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: GWC pod posadzka piwnicy
    Date: Tue, 1 Sep 2009 12:37:24 -0700 (PDT)

    29 Sie, 07:06, "pluton:

    > IMHO wiekszosc pochodzi z wod opadowych. Wspolczynnik przenikania
    > ciepla dla gruntu jest raczej marny.

    to pytanie w takim razie czym zastapic ziemię dla lepszej
    przewodniości albo zrobic cos w rodzaju przeponowego - tylko na czym
    oprzec posadzke?
    przekroj wygladalby tak:

    panel
    posadzka
    folia
    styropian 10cm (starczy?)
    folia
    zbrojony chudziak (na czym oparty?)
    powietrze
    rury sciekowa i wydechowa
    ziemia

    > zbiorczej rury kanalizacyjnej fi 150 w połowie żeliwnej
    >
    > Odzysk ciepla ze sciekow byl tez wielokrotnie dyskutowany tutaj.
    > Gdzies ta rura od GWC misi przebiegac - poloz ja wzdluz rury
    > kanalizacyjnej, ale nie licz na cuda.

    wlasnie teraz pytanie czy to musi byc rura do GWC na wejsciu lub
    wyjsciu? Moze rzeczywiscie to powietrze oplywac te rure sciekowa plus
    rure wydechowa/wdechowa - wtedy odpada problem ziemi jako izolatora

    na cuda nie licze, przypominam tylko, ze celem tej kombinacji jest
    niezamarzanie rekuperatora nawet jak go podkrece na obroty
    moze jak tydzien albo dluzej bedzie -20stopni to nie bede ryzykowal
    tylko przymkne czerpnie i tyle, ale moze sie uda bez tego
    w koncu to w miescie, moze nawet nie wiem jakie odpadowe cieplo mi sie
    czai pod budynkiem i okolicy ;-)

    wlasnie pisze, ze latem :-)

    > Poza tym GWC nie jest 'producentem' energii. Jest jedynie instalacja, ktorej
    > jednym z elementow jest zasobnik ciepla. Jezeli do tego zasobnika nawalimy ciepla,
    > zeby znow GWC dzialalo tak, jak chcemy, to zasobnik ciepla musi sie
    > 'zregenerowac', czyli oddac pewna ilosc ciepla do otoczenia.

    no wlasnie w tym przypadku przez posadzke do gory... chociaz nie, ona
    bedzie izolowana od spodu wiec to nie zadziala, slusznie
    czyli pozostaje odwrotne dzialania rury sciekowej (w koncu ta woda ma
    srednio z 15 stopni, temperatura dobra na zime i na lato ;-) + wydech
    z rekuperatora

    BartekK:

    > Nie każdy GWC. Prowadziłem badania i pomiary, i "bezprzeponowy" przy
    > pracy ze stałym przepływem powietrza przez 24/7 nie wykazywał
    > "rozładowania" (tzn pierwsze kilka godzin miał większą sprawność, a
    > potem się normowała na poziomie 150-300W/m2 i tak przez miesiąc ciągle).
    > oczywiście mocno będzie to zależeć od typu gruntu, jego wilgotności itp.
    > - grunt ma marną przewodność, ale przy dużej powierzchni wystarczy, by
    > się sam od siebie "z wnętrza ziemi" ogrzać

    ok, to mowimy zimą i prawie jestem przekonany do wersji bezprzeponowej
    tylko na czym ustabilizuje posadzke na ok 20m2?

    a latem - czy ziemia "wciągnie" ciepło?
    zreszta cala piwnica latem jeste jednym wielkim GWC i mozna tloczyc
    chlodniejsze powietrze piwniczne z dolu do gory i tyle plus
    rekuperator zapewni nieoddawanie tego chlodu za bardzo na zewnatrz

    a moze dodatkowo jakis systemik drobnego nawadniania dla poprawienia
    przewodniosci ziemi?

    no nic, poeksperymentuje tej zimy
    rekuperator i tak jest w planie
    a te dodatkowe rury pod posadzka nikomu nie zawadza, najwyzej zrobie
    jakis trojnik z przelacznikiem zaleznie od potrzeb - czerpnia
    bezposrednia albo poprzez zloze

    jak ktos ma jeszcze jakies uwagi chetnie skorzystam
    montaz za okolo miesiac

    zbooY