    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gaz vs prąd, policzone wczoraj.
    Date: Wed, 1 Feb 2012 10:53:03 +0100

    news:jg8vi5$p7u$1@inews.gazeta.pl...

    >na tym polegają piece kondensacyjne w koncu ze to ciepło z przemiany
    >fazowej sie odzyskuje - chcesz temu zaprzeczyc?

    No... znalazłem

    Gaz GZ50:
    "ciepło spalania - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 2
    lipca 2010r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu
    gazowego - nie mniejsze niż 34,0 MJ/m3 1) ) - Taryfa jednakże stanowi, że
    nie może być mniejsze niż 38,0 MJ/m3, za standardową przyjmując wartość 39,5
    MJ/m3
    wartość opałowa - nie mniejsza niż 31,0 MJ/m3 1)"

    18%. Tyle teoretycznie można wywalczyć. Ale aby aż tyle było to temperatura
    spalin musiała by wynieść dokładnie tyle samo ile temperatura gazu oraz
    powietrza doprowadzonego do spalania. Jak wiemy, temperatura gazu jest
    temperaturą gruntu (gaz w rurach w ziemi) a temperatura powietrza jest
    temperaturą na zewnątrz budynku (powietrze do kondensatów dostarcza się z
    zewnątrz)
    Temperaura spalin kotła atmosferycznego jest w okolicach 120stC. Temperatura
    spalin kondensata w okolicach 40stC

    Ze strony Vaillanta wiem że kocioł ecotec 186 (19kWh) ma temperaturę spalin
    od 40 do 70stC a mój stary kocioł atmosferyczny około 120stC. Jak widać
    spaliny z kondensata nadal niosą sporo energi.
    No właśnie... przy okazji znalazłem błąd w moim innym poście. Mój kocioł
    atmosferyczny Vaillant ma średnioroczną sprawność 93% a nei 83%. Jeżeli mój
    ma 93% a kondensat 109% to oznaczało by że kocioł kondensacyjny z dostępnych
    18% (różnica ciepła spalania i wartości opałowej) odzyskuje aż 16%. Trochę
    to dziwne jest z uwagi na nadal dość wysokie temperatury spalin.

    Marek