  • 1. Data: 2012-01-31 10:59:56
    Temat: Gaz vs prąd, policzone wczoraj.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Zużycie gazu za okres 01.01.2011 do 01.01.2012 wyniosło około 953m3.
    Jak widać ciepła jesień mocno się przyczyniła do tak niskiego wyniku.
    Poprzednie lata bywało 1080m3,1100m3 czy też nawet 1180m3
    Średnia z tych lat wynosi 1077m3.
    Od 23 grudnia 2011roku palę też w kominku i zużycie gazu gwałtownie spadło.
    O ile? Średnia za styczeń 2011 to 6,81m3 a styczeń tego roku 4,2m3. Przy
    czym obie wartości to gaz zarówno do CO jak i CWU.
    Zużycie gazu spadło więc około 38%
    Gdyby od średniej 1077m3 odjąć te 38% to wyjdzie mi 667m3 na rok.
    Policzny ile zapłaciłbym za takie zużycie gazu w ciągu roku według obecnej
    taryfy.
    1m3 gazu brutto kosztuje 2zł.
    667m3 * 2zł = 1334zł
    Koszty stałe w taryfie W2 to 22zł/m-c
    12m-cy * 22zł = 264zł.

    Za wszystko gazowni zapłaciłbym 1334 + 264 = 1598zł.
    Policzmy teraz ile kosztuje mnie faktycznie 1m3 gazu płacąc 1598zł.
    1598zł / 667m3 = 2,395zł/m3
    Producent mojego kotła chwali się że jego sprawność do około 83%
    Deklarowana przez gaziarzy wartość opałowa gazu to 38MJ/m3 czyli 10,55kWh
    Ze sprawności mojego kotła wynika że z 1m3 gazu uzyskuję 10,55 * 83% / 100 =
    8,765kWh energii
    Tak jest w teorii gdyż nie mamy pewności czy napewno gaz z rury ma 38MJ/m3 a
    nie mniej, tak samo jak nie mamy pewności
    co do sprawności naszego kotła. 83% to może i miał ale na stole pomiarowym w
    fabryce w idealnych warunkach pracy.
    W rzeczywistości ile więc kWh mamy z 1m3 gazu?
    Loteria.

    Forumowicz Budyń wykonał pomiar swojego kotła i wyszło mu sprawnośc 64%
    U niego więc 1m3 gazu uzyskał 10,55 * 64 / 100 = 6,75kWh.

    Policzmy więc ile tak naprawdę kosztuje 1kWh energii z gazu w teorii z
    mojego kotła oraz z praktyki gdybym miał kocioł Budynia.
    U mnie:
    2,395zł / 8,765kWh = 0,273zł/kWh
    U Budynia:
    2,395zł / 6,75kWh = 0,35zł/kWh

    Wniosek?
    Grzejąc kominkiem zeszłem do takiego poziomu zużycia gazu, że suma kosztów
    stałych i zmiennych powoduje że grzanie prądem w drugiej taryfie jest
    tańsze.
    Prąd w domu mam tak czy siak. Abonament i składniki stałe od prądu płacę tak
    czy siak.
    Już w lecie przerabiam więc kotłownie na grzanie prądem w drugiej taryfie.
    Mam już pewne przemyślenia.
    Jako ogrzewacze przepływowe zastosuję grzałki elektryczne 2kW. Grzałkę
    wkręcam w trójnik. Z drugiej strony trójnika wkręcam kawałek rury. Na końcu
    rury nakręcam redukcję na 3/4" - będzie to zasilanie a powrót to druga
    wkręcona redukacja w trójnik 3/4 w którym wkręcona jest grzałka. Całość
    zaopatruję w stosowny czujnik regulacji temperatury oraz niezależny czujnik-
    zabezpieczenie nadtemperaturowe. Przepływ wody zapewniony będzie pompką
    obiegową. Ten ogrzewacz będzie nagrzewał tylko podłogówkę i ona będzie nie
    tylko grzać ale i akumulować część z wymaganej na dzień energii.
    Dwie kolejne grzałki wpakuję w zbiornik 200-300litrów który będzie buforem
    ciepła dla grzejników.
    Czwarta grzałka będzie wkręcona w obecny zbiornik CWU i będzie służyć tylko
    do grzania CWU.
    Tak mam zamiar to przerobić. Co do podłogówki to jestem raczej pewien że tak
    zrobię z osobną grzałką ale zastanawiam się jeszcze nad buforem dla
    grzejników czy aby napewno jest konieczny. Przecież najdłuższa przerwa w
    ogrzewazniu to od 7:00 do 13:00 czyli 7 godzin. Jak ktoś jest akurat w domu
    to zapali w kominku a jak nie to nic się tragicznie nie oziębi a w godzinach
    13-15 znów są dwie godziny tańszego prądu.
    Po tej przeróbce rozwiążę umowę z gaziarzami

    Marek

  • 2. Data: 2012-01-31 12:05:03
    Temat: Re: Gaz vs prąd, policzone wczoraj.
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Forumowicz Budyń wykonał pomiar swojego kotła i wyszło mu sprawnośc 64%

    sam jestes forumowicz, ja forumów nie używam, ja jestem świadomym użytkownikiem
    usenetowych grup dyskusyjnych :-)

> [...]
    > tylko grzać ale i akumulować część z wymaganej na dzień energii.
    > Dwie kolejne grzałki wpakuję w zbiornik 200-300litrów który będzie buforem

    300litrów to chyba za mało zeby pozostac w całosci w II taryfie. U mnie wychodziło
    900litrów. Sprawdz też ile i w jakich godzinach masz rozbiór CWU.

    Mysle ze zmiana gazu na prąd da ci różnice na tyle niedużą ze koszty modernizacji
    układu zjedzą zyski na 15 lat do przodu :-) Jesli w ogóle bedzie zysk, bo jak za duzo
    pojedziesz na pierwszej taryfie to nic nie zyskasz.

    Natomiast co do samego przejscia ma prąd - to masz racje ze prąd w II taryfie jest
    tańszy niz gaz w takich warunkach jak mamy. Ale ja idę inna drogą - mam zamiar dac
    piec kondensacyjny, załozyć rekuperacje, samoróbkowe duuuuze solary i odzysk ciepła z
    cwu. Prąd też w tym układzie by działał, ale to jednak nosnik o 40% droższy od gazu
    jesli bedzie piec kondensacyjny.
    Tyle ze mój dom ma instalacje okolo 16letnie i pewne rzeczy np piece i tak niedługo
    sie skończą - bo stosunkowo nowych to nie ma sensu ruszac.

    Moja budowa stoi , teraz sie bede bawił w starym domu :)

    b.

  • 3. Data: 2012-01-31 12:33:53
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    >sam jestes forumowicz, ja forumów nie używam, ja jestem świadomym
    >użytkownikiem usenetowych grup dyskusyjnych :-)

    Ale to jest forum przecież :)

    >300litrów to chyba za mało zeby pozostac w całosci w II taryfie. U mnie
    >wychodziło 900litrów. Sprawdz też ile i w jakich godzinach masz >rozbiór
    >CWU.

    Aj... przejęzyczyłem się. Nie buforem dla grzejników lecz dla wody CWU.
    Tylko CWU

> [...]
    >modernizacji układu zjedzą zyski na 15 lat do przodu :-) Jesli w >ogóle
    >bedzie zysk, bo jak za duzo pojedziesz na pierwszej taryfie to nic nie

    Mam tego świadomość i dlatego chcę to zrobić metoda chałupniczą, czyli
    prawie nic nie kupować. Grzałka? ile kosztuje 20-30zł? Sterownik? W ciągu
    tygodnia wydłubię sobie na atmelku jaki będę chciał za 20-30zł. Ogrzewacz
    przepływowy w rurze 1,1/4" jaki opisałem? Co to za koszt.

> [...]
    >Tyle ze mój dom ma instalacje okolo 16letnie i pewne rzeczy np piece i tak
    >niedługo sie skończą - bo stosunkowo nowych to nie ma >sensu ruszac.

    Już sam rekuperator spowoduje że cena realna za 1m3 gazu wyniesie cię może
    nawet 40gr/kWh. Koszty stałe. No chyba że uda ci się zejść poniżej 300m3 na
    rok to wskoczysz w taryfę W1.
    Co do pieca kondensacyjnego to nie licz że twoich 64% jakie uzyskałeś
    wyjdziesz wyżej niż 75%. Po prostu w procesie spalania gazu aż tyle
    kondensatu nie ma abyś uzyskał taki przyrost sprawności.

    Marek.

  • 4. Data: 2012-01-31 13:08:53
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Aj... przejęzyczyłem się. Nie buforem dla grzejników lecz dla wody CWU.
    > Tylko CWU

    no to jak chcesz ogrzewac dom prądem bez bufora? Przeciez I taryfa bedzie czesto -i
    zyków niet...

    > Już sam rekuperator spowoduje że cena realna za 1m3 gazu wyniesie cię może
    > nawet 40gr/kWh. Koszty stałe. No chyba że uda ci się zejść poniżej 300m3 na
    > rok to wskoczysz w taryfę W1.

    jak zejde do W2 to bede zadowolony :) A czemu rekuperator ma byc taki dobry ze zejde
    mocno na zużyciu to tym bardziej chcę go mieć :-)

    > Co do pieca kondensacyjnego to nie licz że twoich 64% jakie uzyskałeś
    > wyjdziesz wyżej niż 75%. Po prostu w procesie spalania gazu aż tyle
    > kondensatu nie ma abyś uzyskał taki przyrost sprawności.

    no tego nie wiem, fabryka pisze o 107% jesli bede na bardzo niskiej temperaturze.
    Kłamie? Pytamboniewiem....

    b.

  • 5. Data: 2012-01-31 14:09:13
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    >no to jak chcesz ogrzewac dom prądem bez bufora? Przeciez I taryfa bedzie
    >czesto -i zyków niet...

    Tak jak napisałem, trochę ciepła zakumuluję w podłogówce, Grzejniki będą też
    grzać. Reszta czasu zależnie od potrzeby kominkiem.
    Z tego co zauwazyłem paląc w kominku przy nawet -19stC mam w domu full
    komfort we wszystkich pomieszczeniach i kocioł gazowy się nie załącza.
    Uważam że tragedia się nie stanie żadna gdy w godzinyach 07:00-13:00 dom
    będzie stygł. Od 13 do 15 jest znowu grzanie i ładowanie podłogówki, a od
    16-17 palić w kominku.

    >jak zejde do W2 to bede zadowolony :) A czemu rekuperator ma byc taki dobry
    >ze zejde mocno na zużyciu to tym bardziej chcę go >mieć :-)

    No chyba planujesz jakieś oszczędności tytułem rekuperacji ni nie? Inaczej
    byś chyba nie montował.

    >no tego nie wiem, fabryka pisze o 107% jesli bede na bardzo niskiej
    >temperaturze. Kłamie? Pytamboniewiem....

    A czy wiesz jak fabryce wyszło 107%. Wiesz przecież że zamiast z ciepła
    spalania liczą sprawność z wartości opałowej a nastęnie do niej dodają
    procenty uzyskane z odzysku kondensatu zakłądając i tak że kocioł pracuje
    naprawdę na niewielkiej temperaturze powrotu.
    Gdyby policzyli z ciepła spalania to wyjdzie max 95%. Jak jeszcze przyjąć
    realne warunki pracy kotła, no bo przecież tym kotłem będziesz choćby nawet
    wodę CWU ładował to się okaże że wyjdzie sprawność 75-80%.
    Jak ja widzę w styczniu średnia gazu to około 4,2m3 z czego około 1,5m3 to
    na grzanie wody CWU. Zbiornik nagrzewam do 55stC
    Grzanie wody w zbiorniku od 30st w górę oznacza że w wymienniku będzie woda
    kotłowa osiągała temperatury sporo ponad 60stC. przy tej temperaturze
    zapomnij o kondensacyjnych zyskach.
    Inaczej mówiąc, kondensat podczas grzania wody CWU działa jak zwykły kocioł
    tyle że z zamknięta komorą spalania.

    Marek

  • 6. Data: 2012-01-31 14:58:16
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Gdyby policzyli z ciepła spalania to wyjdzie max 95%. Jak jeszcze przyjąć

    na tym polegają piece kondensacyjne w koncu ze to ciepło z przemiany fazowej sie
    odzyskuje - chcesz temu zaprzeczyc?
    I oczywiscie biore poprawke na wyższą temperature pracy - powiedzmy 45stopni zamiast
    30 - sprawnosc spadnie - pytanie o ile?

    > Inaczej mówiąc, kondensat podczas grzania wody CWU działa jak zwykły kocioł
    > tyle że z zamknięta komorą spalania.

    wiem, i układ projektuje tak aby pracował na jakies 45 stopni.

    b.

  • 7. Data: 2012-02-01 07:52:33
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Grzejąc kominkiem zeszłem do takiego poziomu zużycia gazu, że suma kosztów
    > stałych i zmiennych powoduje że grzanie prądem w drugiej taryfie jest
    > tańsze.

    Mi wyszło, że ekogroszkiem jest drożej niż gazem. Tobie wyszło, że gazem
    jest drożej niż prądem. Czyli należy wyciągnąć wniosek, że ekogroszkiem jest
    drożej niż prądem :)

  • 8. Data: 2012-02-01 08:58:14
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    >na tym polegają piece kondensacyjne w koncu ze to ciepło z przemiany
    >fazowej sie odzyskuje - chcesz temu zaprzeczyc?
    Ależ skąd. Ja tylko stwierdzam że będzie więcej niż w tradycyjnym ale na
    cuda nie licz.
    Wystarczy proste porównanie wartości opałowej gazu do ciepła spalania.
    Różnica to teoretyczni to jest to o co można powalczyć w kotle
    kondensacyjnym Dlaczego teoretycznie? Bo w każdej temperaturze kotła zysk
    będzie inny a jak będziemu grzać wodę w zbiorniku to pomijalnie mały lub
    wręcz żaden.

    wiem, i układ projektuje tak aby pracował na jakies 45 stopni.

    Zwróć uwagę przy jakiej temperaturze powrotu producenci podają sprawność.
    Przy 45 będzie już kiepsko.

    Marek

  • 9. Data: 2012-02-01 09:15:29
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Wkradł się błąd.

    Mój kocioł według producenta ma sprawność średnioroczną 93% a nie 83% jak
    pomyłkowo przyjąłem do obliczeń.
    Po skorygowaniu oczywiście rzeczywisty koszt 1kWh z gazu będzie trochę
    niższy niż pierwotnie obliczyłem.

    Marek

  • 10. Data: 2012-02-01 09:17:40
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > wiem, i układ projektuje tak aby pracował na jakies 45 stopni.
    >
    > Zwróć uwagę przy jakiej temperaturze powrotu producenci podają sprawność.
    > Przy 45 będzie już kiepsko.

    45 to wyjście a nie powrót. Powrót bedzie niżej.

    b.