  • 11. Data: 2010-05-25 20:08:48
    Temat: Re: Gładź gipsowa wrażliwa na uszkodzenia
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    > Użytkownik "Kadar" <o...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    > Głównie za lepszy balans wilgoci w domu i moim zdaniem lepszy
    >
    > Myslalem, ze to wlasnie tynk cementowo-wapienny lepiej pracuje
    > przyjmujac wilgoc lub ja oddajac.
    >
    > Pozdrawiam
    > KADAR

    Z tego co wiem to tynki gipsowe mogą pochłonąć więcej wilgoci i dłużej ją
    oddają. Więc zmiany są wolniejsze a pomieszczenia nie są tak przesuszone w
    sezonie grzewczym.
    Wszyscy wiemy jak to wpływa na nasze organizmy. Sam tego doświadzyłem kiedy
    po 10 latach w "gipsie" przenieśliśmy sie na rok do bloku z tradycyjnymi
    tynkami. Nie chcę powiedzieć że to był tylko jeden powód ale przypomnieliśmy
    sobie całą rodziną co to przeziębienia, anginy itp. katary. Mimo tego, że
    kaloryfery właściwie były zamknięte cały czas. Było naprawdę sucho w
    porównaniu z naszym domem a temperaturę staraliśmy się trzymać taką sama.

    Reszta zalet i wad np. na stronie http://miniurl.pl/tynki-gipsowe

  • 12. Data: 2010-05-26 07:24:53
    Od: czupakabra <s...@g...pl>

    On 25 Maj, 22:08, "nacocito" <n...@c...to> wrote:
> [...]
    > kaloryfery właściwie były zamknięte cały czas. Było naprawdę sucho w
    > porównaniu z naszym domem a temperaturę staraliśmy się trzymać taką sama.

    To nie tak - tynki gipsowe owszem dobrze wchłaniają wodę, ale słabo i
    długo ją oddają, co więcej wilgoć w gipsie "niszczy" strukturę tynku,
    uszkadza go. Gips akumulając wodę powoduje rozwój grzybów i pleśni -
    dość szkodliwych elementów.
    To właśnie tynki cementowo-wapienne, a szczegolnie tynki wapienne mają
    optymalną retencję wody - chłoną i oddają wilgoć - bez szkody dla
    samego materiału-tynku. Są już na rynku specjalne tynki wapienne tzw.
    klimatyczne - mogą utrzymywać wilgotność na stałym poziomie - zalecane
    np. do sypialni pokoi dzecięcych, są hypoalergiczne, uniemożliwiają
    rozwój pleśni i grzybów.

    pozdrawiam
    Sebastian

  • 13. Data: 2010-05-26 07:54:15
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Kombinujecie jak słonie pod górę. Normalnie mi Was żal...

    Kupujesz termometr i higrometr cyfrowy 50-70 zł, albo stację pogody z zewn
    czujnikiem termo higro za 120 zł

    Temperatura ma wynosić 18-24, ile kto lubi. Regulujesz ją grzaniem,
    wentylacją, roletami, klimatyzacją.

    Wilgotność względna 45-65%

    Jak za duża, to sprawdzasz dach (czy nie cieknie), zamykasz lub otwierasz
    okna, wentylację, przestajesz gotować w domu do czasu zamontowania okapu,
    usuwasz kwiaty, nie suszysz mokrych rzeczy w pomieszczeniu, likwidujesz
    stojącą wodę, osuszasz klimą w funkcji osuszania lub chłodzenia, osuszasz
    osuszaczem. W razie niedziałania otwierasz pieczarkarnię i zarabiasz gruby
    szmal na nowy dom.

    Wilgotność za mała: zamykasz lub otwierasz okna (w zależności jaka
    wilgotność jest na zewnątrz), stosujesz nawilżacze (najlepszy to
    rozbryzgowy) lub wieszasz mokry ręcznik, a najlepszym rozwiązaniem jest
    dołożenie takiej ilości roślin doniczkowych, aż wilgotność wzrośnie do
    pożądanego poziomu.

    Kwiaty działają przy gównianych tynkach gipsowych, jak i betonowych.

    Klima, osuszacze i nawilżacze dają się sterować czujnikami wilgotności za
    ok. 100 zł.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 14. Data: 2010-05-26 08:25:00
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 25 Maj, 11:57, "szat" <2...@1...com> wrote:
    > Hej
    > Czy jest jakiś sposób na utwardzenie gładzi gipsowej ? Pól roku temu robiłem
    > gładź i mam teraz w ścianach w cholerę dziur, a to rogiem szafki uderzyłem,
    > a to suszarką zaczepiłem, a to zamkiem z kurtki. Nie spodziewałem się że to
    > takie wrażliwe, mieszkałem w bloku to można było młotkiem w ścianę uderzać
    > bez praktycznie żadnych efektów ubocznych.

    hehe obuudzili sie :)
    Wiem, niemile.
    Ale taka zaleta gładziusienkuśnych równiutenieczkich tanich gładzi.

    O ile sprawdza sie w domu gdzie sie spi, je i patrzy w TV to tam gdzie
    sa dzieci albo co chwile cos sie dzieje bedzie jak opisujesz.

    Ja sobie zrobilem tynki zwykle cementowo wapienne (z tytki) i cienko
    pociagnalem je gipsem. Dziur nie ma (a jak sie zdaza to malutkie) a
    jak bedzie trzeba skrobac to gips ladnie pusci...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 15. Data: 2010-05-26 08:26:32
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 25 Maj, 18:44, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:
    > Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w wiadomosci

    > No ja niestety tak bardzo nie polecam jezeli ktos potrzebuje idealnej
    > powierzchni. Mam to samo i niestety gladz okazala sie konieczna, no chyba,
    > ze ktos lubi slady kierunku przesuwania pacy tynkarskiej i miejsca
    > zacierania w postaci regularnych dolkow przy podswietleniu sciany czy sufitu
    > z boku. Poza tym sciany gladziowane o wiele latwiej naprawic bez sladu.
    > Niestety cos kosztem czegos.

    Trzeba bylo cieniutko ten tynk z rowkami pociagnac gipsem. Ja tak
    zrobilem i jest fajnie. Jak dzieciak obijal lozeczkiem sciane to tylko
    male dziurki zostaly.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 16. Data: 2010-05-26 09:07:37
    Od: czupakabra <s...@g...pl>

    On 26 Maj, 09:54, Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la> wrote:
> [...]
    > czujnikiem termo higro za 120 zł
    >
    > Temperatura ma wynosić 18-24, ile kto lubi. Regulujesz ją grzaniem,

    Dom to nie akwiarium ocaniczne ;)
    Chodzi o to żeby żyć "normalnie" bez osuszaczy, otwierania okien z
    powodu wilgoci itp itd.
    Wykończyć mieszkanie świadomie - użyć odpowiednich materiałów i
    zaplanować wentylację żeby te optymalne 60% wilgotności było
    utrzymywane bez konieczności stosowania "urządzeń".

    pozdrawiam
    Sebastian

  • 17. Data: 2010-05-26 10:07:21
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "czupakabra" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
[...]
    ============

    Przecież podałem bez urzadzeń: wentylacja otwartym oknem lub kratką i
    kwiaty.

  • 18. Data: 2010-05-26 10:42:38
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    Użytkownik "czupakabra" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    u.googlegroups.com...

> [...]
    > klimatyczne - mogą utrzymywać wilgotność na stałym poziomie - zalecane
    > np. do sypialni pokoi dzecięcych, są hypoalergiczne, uniemożliwiają

    Jeśli to co piszesz to jest prawda to nie bardzo rozumiem dlaczego nikt nie
    narzeka na płyty GK? Pro-monta też było już stosowane za komuny i dalej jest
    używane.
    Mieszkałem 10 lat w gipsach, nawet w łazienkach pod płytkani był gips, i
    niczego złego nie zaobserwowałem.
    Woda po ścianach się nie lała, płytki ani farba nie odpadała, ściany się nie
    sypały, grzybów nie chodowałem. W zamian rodzina nie chorowała, powietrze
    nie było przesuszone, kwiaty rosły wyśmienicie a nawilżaczy czy osuszaczy
    nie musiałem stosować. O regulacji wilgotności w domu nikt nie musiał nawet
    myśleć. Działało to naturalnie.

    Uważam, że nie ma co szukać wynalazków w postaci ulepszaczy jeśli pod ręką
    jest dobry i naturalny materiał. Ale każdy może mieć swoje zdanie.

  • 19. Data: 2010-05-26 13:24:47
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > długo ją oddają, co więcej wilgoć w gipsie "niszczy" strukturę tynku,
    > uszkadza go. Gips akumulając wodę powoduje rozwój grzybów i pleśni -

    masz jakieś aktualne dane? Z tego co ja czytałem (co prawda to były
    badania robione w latach 60/70 zeszłego wieku, ale chyba jednak dość
    rzetelne) wynika że gips, zwłaszcza taki z dodatkiem wapna (czyli zwykła
    mieszanka budowlana) działa bakteriostatycznie, i jest (powierzchniowym)
    podłożem pod różne grzybki wyłącznie jeśli dojdzie do długotrwałego
    nasiąknięcia brudną (np. ściekową) wodą; w normalnych warunkach gips
    jest bardzo odporny na zagrzybienie. Z tą "akumulacją wody" też raczej
    nie jest tak jak piszesz, ale mniejsza.

> [...]
    > klimatyczne - mogą utrzymywać wilgotność na stałym poziomie - zalecane
    > np. do sypialni pokoi dzecięcych, są hypoalergiczne, uniemożliwiają

    no, to jak każdy tynk wapienny. Rozumiem że nowość polega na utwardzeniu
    powierzchni, żeby uniknąć pylenia, bo z tym przede wszystkim były kiedyś
    problemy przy tynkach wewnętrznych.
    Natomiast te tynki cementowo-wapienne z Twojego tekstu muszą być chyba
    jakoś bardzo szczególnie spulchnione czy zrestrukturyzowane, bo zwykłe
    tynki "wapcem" właściwości, jak piszesz, "retencyjne" zawsze miały dość
    nikłe. Prawda że były (przy jakimś tam procencie cementu) dosyć
    wodoodporne i znosiły długotrwałe zawilgocenie bez znacznego pogorszenia
    własności mechanicznych. Ale też w normalnym mieszkaniu czy domu ta
    właściwość niekoniecznie jest najbardziej istotna, chyba że budujemy na
    terenie zalewowym...

  • 20. Data: 2010-05-26 18:44:34
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "nacocito" <n...@c...to> napisał w wiadomości
    > Jeśli to co piszesz to jest prawda to nie bardzo rozumiem dlaczego nikt
    > nie narzeka na płyty GK? Pro-monta też było już stosowane za komuny i
    > dalej jest

    Ja narzekam.
    Płyty GK to badziew i tandeta. Nie nadają się do pomieszczeń, w których się
    słucha głośniej muzyki. Echo, zła akustyka, wibracje. Pękają na spoinach.