  • 11. Data: 2014-06-09 10:28:42
    Temat: Re: Grzeje basen :)
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 czerwca 2014 09:41:55 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Mon, 9 Jun 2014 08:09:47 +0200, Budyń

    > Właśnie wczoraj ze szwagrem rozprawialiśmy na ten temat. Sugeruję mu split
    >
    > na szrocie kupić i wpiąć w basen, a on chce budować "szklarnię" albo solar.
    >
    > Wszystko to wyjdzie drożej i z mniejszą efektywnością, ale uparty jest. :P
    >

    > Poza tym można sobie zbudować piec rakietowy (rocket stove) na drewno (ale
    >
    > węglem też się da w tym palić i co najważniejsze, czysto bez dymu i smrodu)
    >
    > i jak w przypadku klimy nie jest się uzależnionym od warunków
    >
    > atmosferycznych. Tj. można mieć ciepłą wodę w basenie nawet jak jest

> [...]

    Wychodzi ze jak w kozie podpalę węgiel od góry to mam piec rakietowy XXV generacji.
    Czego to się nie można dowiedzieć z netu. Piec z podajnikiem na ekogroszek albo miał
    to taka awangardowa konstrukcja pieca rakietowego że nie ma prawa powstać wcześniej
    niż za 300 lat.

  • 12. Data: 2014-06-09 11:57:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 9 Jun 2014 01:28:42 -0700 (PDT), k...@g...com

> [...]
    > na ekogroszek albo miał to taka awangardowa konstrukcja pieca
    > rakietowego że nie ma prawa powstać wcześniej niż za 300 lat.

    Nie każdy ma taki piec w kotłowni. Poza tym taki piec nie dosyć że ma
    zazwyczaj powyżej 15kW to jeszcze kosztuje powyżej 4 tys. zł. No ale kto
    "bogatemu" zabroni sobie taki postawić w ogrodzie i jeszcze mu specjalnie
    daszek zbudować. :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 13. Data: 2014-06-09 20:08:18
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-06-09 09:41, Myjk pisze:
    > Mon, 9 Jun 2014 08:09:47 +0200, Budyń

    > Właśnie wczoraj ze szwagrem rozprawialiśmy na ten temat. Sugeruję mu split
    > na szrocie kupić i wpiąć w basen,

    zastanawiałem się nad tym - tylko jak to wpiąć w obieg wody? kompletnie
    się na tym nie znam.
    Na razie nie mam grzania wody, w sobotę woda miała 22stC, w niedzielę
    25st.C, a dziś 29st.C - basen 31m3 (stelażowy), tak że byłoby co grzać.
    Cieplejszej wody ni 25C nie potrzebuję, ale chłodniejsze noce dość mocno
    wodę wychładzają i fajnie by było dogrzać wodę np. z 20 do 25st.C - ale
    coś mi się wydaje że na razie mnie na to nie stać...
    W przyszłym roku myślę postawić go na styropianie podłogowym (teraz stoi
    na kostce przykrytej może 0,5cm piasku), ocieplanie po bokach średnio
    widzę...

    Łukasz

  • 14. Data: 2014-06-09 20:10:52
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-06-09 09:27, Kris pisze:
    > 2,5m3 jeśli już;)
    > A ja już od kilku lat: napełniam basen(6-9m3 w zależności od aktualnie posiadanej
    "wersji" basenu) dobę, dwie stoi na słońcu i można korzystać. Zresztą wczoraj w
    Bałtyku się kąpałem;)

    u mnie z 17 stopni temperatury wejściowej po napełnieniu było 19st.
    (czyli po jednej dobie bo tyle czasu się napełnia...)
    Ale upałów mocnych wtedy nie było, przy upałach w zeszłym roku to tuż po
    napełnieniu wchodziłem :P

    Łukasz

  • 15. Data: 2014-06-09 20:23:08
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > na to rozwinąć wąż ogrodniczy najtanszy - tego trzeba dosc dużo, nie
    > trzeba malowaz na czarno, ułożyc co 5-10cm całość nakryc folią bąbelkową
    > przydusic cegłami zeby nie fruwało

    Ok, zastanawia mnie jedna rzecz, i to od dawna.
    Solary w formie próżniowej mają odstępy pomiędzy rurami. Tutaj też
    piszesz, że rozłożyć z odstępami.
    Mnie zastanawia dlaczego tak? Rozumiał bym odstępy na poziomie paru mm,
    powiedzmy cm (dla rurowych oczywiście) ze względów technologicznych, ale
    więcej nie czuję dlaczego.
    Rozumiem dlaczego przykładowo elektrownie wiatrowe mają tak wąskie i
    tylko 3 śmigła (przepływ), ale w przypadku energii słonecznej - wydaje
    mi się to tylko stratą efektywności.
    Jeżeli rury są o średnicy fi i rozmieszczone w odległościach równych tej
    średnicy, to teoretycznie nie zbieramy przecież 50% energii jaka pada na
    zużytą powierzchnię.
    O co tu chodzi?

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. w Twoim przypadku mogę jeszcze podejrzewać, że chcesz odzyskać
    ciepło uwięzione pomiędzy foliami

  • 16. Data: 2014-06-09 20:48:21
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 9.06.14 20:08, dddddddd pisze:

    > W przyszłym roku myślę postawić go na styropianie podłogowym (teraz stoi na kostce
    > przykrytej może 0,5cm piasku), ocieplanie po bokach średnio widzę...

    Pomysł ze styropianową podłogą dobry, ale i tak najważniejsza jest druga strona,
    czyli góra - największa powierzchnia i największe straty ciepła. Może na noc
    przykrywać basen też taką styropianową, dopasowaną, pływającą kołderką, typu
    patchwork? ;-)

    --
    collie

  • 17. Data: 2014-06-09 21:12:42
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 09 Jun 2014 20:08:18 +0200, dddddddd

    > zastanawiałem się nad tym - tylko jak to wpiąć w obieg wody? kompletnie
    > się na tym nie znam.

    Masz dwie opcje. Dla kombinatorów i dla majsterkowiczów. ;)

    Pierwsza jest dla kombinatorów, którzy dobrze wiedzą co robią. ;) Trzeba
    bowiem podmienić lamelę wymiennika po stronie ciepłej na wymiennik płytowy.
    Oryginalnie jest wymiennik w którym następuje wymiana ciecz-powietrze, a
    trzeba wymienić na wymiennik ciecz-ciecz. W jednym "kanale" płynie ciecz
    grzejąca a w drugim "kanale" ciecz podgrzewana. Wymienniki płytowe są
    stosunkowo drogie niestety a i nikt ich nie wyrzuca ot tak.

    Wersja dla majsterkowiczów jest banalniejsza. ;) Czyli pozostawienie splita
    jak jest, z wymiennikiem powietrze/ciecz i wentylatorem, ale przed
    wymiennikiem po stronie ciepłej powieszenie kolejnego wymiennika
    powietrze-woda lecz wpiętego w obieg wody do basenu. Trzeba tylko zadbać o
    szczelność przepływu powietrza pomiędzy wymiennikami. Za takim powietrznym
    wymiennikiem splita będzie spokojnie min. 50 stopni do pobrania. Tutaj jest
    też wersja budżetowa, bo można zastosować stare wymienniki ze
    zeszrotowanych klimatyzatorów, chłodnice/nagrzewnice samochodowe (po
    wypłukaniu naturalnie) itp.

    Oczywiście w powyższych przypadkach można wpakować chłodnicę splita do domu
    i mieć, niejako przy okazji grzania basenu, klimatyzację.

    --
    Pozdor Myjk

  • 18. Data: 2014-06-09 22:20:19
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-06-09 20:48, collie pisze:

> [...]
    > noc
    > przykrywać basen też taką styropianową, dopasowaną, pływającą kołderką,

    o ile lubię się narobić wymyślając coś nowego, o tyle basen ma być
    bezobsługowy - dlatego styropian na podłogę tak (bo nie wymaga to dużo
    więcej pracy), na ścianki nie mam pomysłu jak sensownie dać, a
    powierzchni przykrywać nie będę bo mi się nie chce- nawet nie czyszczę
    basenu - od tego mam skimmer i odkurzacz do dna, a drabinkę od
    zewnętrznej strony wstawiłem do baseniku pcv, w którym można opłukać
    nogi przed wejściem. Dzięki temu praca przy basenie sprowadza się do
    dorzucania chemii co tydzień-dwa, czyszczenia skimmera przed pływaniem
    (jak jest w nim syf) i czyszczenia filtra w pompie raz na tydzień.

    Łukasz

  • 19. Data: 2014-06-09 23:27:19
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> napisał w wiadomości
    >Ok, zastanawia mnie jedna rzecz, i to od dawna.
    >Solary w formie próżniowej mają odstępy pomiędzy rurami.

    i to jest ewidentna strata powietrzchni - ale tylko powierzchni dachu - tej
    jest dużo w stosunku do typowych ilosci solarów.
    Te lepsze próżniowe mają z tyłu odbłyśnik który jakos niweluje te wady.

    >Tutaj też piszesz, że rozłożyć z odstępami.
    >Mnie zastanawia dlaczego tak? Rozumiał bym odstępy na poziomie paru mm,

    bo nam nie chodzi o sprawnosc a o opłacalność. Czyli analizujemy koszty
    inwestycji i ilosc uzyskanej energii. Jasne ze lepiej byłoby dac 2km węża
    ściśle przylegającego do siebie - tyle ze to kosztuje. A jak damy go
    rzadziej wyjdzie znaacznie taniej, a energię wąż bedzie pobierał z całej
    powierzchni absorbera za posrednictwem powietrza miedzy foliami.

    >Rozumiem dlaczego przykładowo elektrownie wiatrowe mają tak wąskie i tylko
    >3 śmigła (przepływ), ale w przypadku energii słonecznej - wydaje

    nie wiem czy rozumiesz :-) Najbardziej sprawne smigło jest jednołopatowe - o
    śmigłach tez mozemy pogadac.

    b.

  • 20. Data: 2014-06-09 23:32:16
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "collie" <c...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > noc
    > przykrywać basen też taką styropianową, dopasowaną, pływającą kołderką,

    folią bąbelkową - nic nie trzeba kombinować :).

    Ale weżcie pod uwage - ciepły basen zarasta glonami błyskawicznie.
    Próbowałem zwiekszac dawke chemii ale słabe efekty były.
    I wychodzi na to ze sąsiad ma basen niegrzany, chemia typowa i woda czysta
    (i zimna) przez cały sezon, a u mnie wymiana wody co jakis tydzien.
    Jak ktos nie ma studni to uważac z tym grzaniem :)

    b.