  • 11. Data: 2010-05-09 22:08:00
    Temat: Re: Instalacja alarmowa - pytania przed montażem całego alarmu.
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Abecadło" <a...@h...com> wrote in message
    news:hs73vv$ghp$1@news.onet.pl...

    > daj 3-parowy i będzie gites.

    Niech da wszędzie cat5e. Zwykłe kable to już staroć. Ethernety będą
    potrzebne. Mnie też położyli kupe kabli "na wprost" i mogę je odciąć. Jest
    wiele innych central alarmowych na rynku, dużo lepszych

  • 12. Data: 2010-05-10 12:59:13
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > To prawda :-)
    > ja bym jednak prowadził wszędzie tylko skrętki ethernetowe, nie tak jak
    > satel chce kable na wprost.

    Życzę później powodzenia w podłączaniu czujek.

    > Niedługo wszystko będzie szło sygnałami różnicowymi, a nie prostym
    > sterowaniem napięciowym (nawet nie prądowym).

    Np. co ?
    Dyskutujemy przeciez o czujkach i systemach alarmowych.
    Instalację także robimy do systemu alarmowego.
    Po co zatem kłaść masę przewodów gdzie popadnie jak i tak się okaże później,
    że połozone są one nie w tych miejscach co potrzeba ?
    Instalację trzeba wykonać raz poprawnie, ale żeby to zrobić to trzeba
    wiedzieć wcześniej czego się oczekuje i jakich użyć podzespołów. Niestety to
    jest wiedza, którą zdobywa się przez wiele lat zarówno w formie teoretycznej
    jak i praktycznej. Co trochę pojawiają się na rynku coraz nowsze rozwiązania
    i coraz bardziej złożone urządzenia. Oczywiście jeżeli ktoś liczy tylko i
    wyłącznie na złudną namiastkę prostego alarmu to bez większego problemu sam
    sobie skleci, ale taki alarm będzie miał całą masę niedociągnięć i błędów, a
    złodzieje także nie śpią i mają coraz łatwiejszy dostęp do informacji i
    wiedzy na ten temat.

    > Dać w tyle miejsc ile się da skrętki, a później będziemy się martwić.
    > Niech da 2-3 rolki kabla po uważaniu w te miejsca gdzie mu się wydaje, że
    > jeszcze się przyda.
    > Okna , drzwi, ściany do czujek PIR i będzie dobrze.
    > Nie przeceniajmy "projektowania" systemu alarmowego i nie nazywajmy tego
    > projektowaniem :-)
    > Bardziej jestem skłonny nazwać to rozplanowaniem :-)

    Tak mówią tylko ci, którzy nie posiadają na ten temat żadnego pojęcia, a
    poźniej to co mogli zrobić raz, a dobrze przez całe życie będą poprawiać :)
    Z całym szacunkiem, ale mam do Ciebie prośbę abyś się nie wypowiadał na
    tematy, w których nie posiadasz wiedzy ani doświadczenia i nie pisał takich
    bzdur.
    Kilkanaście lat temu, kiedy postanowiłem się zająć instalacjami alarmowymi
    myślałem podobnie jak Ty teraz. Co tam zrobić system alarmowy. Położyć kilka
    kabelków, zamontować czujki, podłączyć centralkę i będize grać.
    Bardzo szybko zostałem sprowadzony na ziemię i stwierdziłem, że to nie takie
    proste i trzeba trochę przysiąść nad lekturą i conieco poćwiczyć na
    zainstalowanych urządzeniach.
    Okazało się, że oprócz wpadek typu coś z czymś nie chce współpracować i
    trzeba szukać innego rowiązania, pomyłek typu źle zaprojektowana instalacja,
    doszły jeszcze serie wadliwych czujek i centralek.
    Pomimo, iż na dzień dzisiejszy już troche tych instalacji montowanych przeze
    mnie przez te kilkanaście lat pracuje i pracuje bezawaryjnie to nie
    powiedziałbym, że "mam to wszystko w jednym paluszku" i robię instalacje "z
    zamkniętymi oczami", ale potrafię znaleźć wiele błędów projektowych w
    instalacjach, które przychodzi mi serwisować lub przerabiać po kimś.
    Każda instalacja jest inna i wymaga indywidualnego podejścia. Zanim uruchomi
    się instalację trzeba zrobić dobry rekonesans obiektu. Wypytać co gdzie
    będzie stało. Jak będzie użytkowany dom czy mieszkanie. Jakie rodzina ma
    nawyki i jak chce się chronić. Niektórzy nastawienia są na ochronę podczas
    nieobecności w domu bez potrzeby użytkowania alarmu w nocy podczas snu. Inni
    natomiast "boją się włąsnego cienia" i chcą robić z domu twierdzę nie do
    zdobycia. Dlatego każda instalacją będzie inna pod względem zarówno
    funkcjonalności, obsługi jaki i wyposażenia.

    > Czujki muszą widzieć pomieszczenie to chyba jasne.

    I tutaj też jesteś w wielkim błędzie. Czujki są przeróżne i przeróżne
    posiadają charakterystyki. Ponadto każda czujka inaczej reaguje na ruch w
    różnych kierunkach (ruch na wprost czujki, ruch w poprzek czujki, czy też
    przechodząc w pionie czujki). Jeżeli o tym nie będziesz wiedział i nie
    montujesz ich w odpowiednich miejscach i z ustawieniem odpowiedniech kątów
    to system może okazać się bezużyteczny lub też może mocno wkur....ć
    częstymi, fałszywymi alarmami.
    Trzeba wiedzieć jakie są czujki i jak się je stosuje. Tego nie znajdziesz na
    kartach katalogowych czy ulotkach dołączanych do czujek.
    Co to są czujki szerokokątne, co to są czujki kurtynowe, czujki korytarzowe,
    bariery, co to jest ochrona strefy podejścia, co to jest antymasking, co to
    jest zjawisko klaustrofobiczne. Na te wszystkie pytania trzeba znać
    odpowiedź, bo tylko dzięki temu można prawidłowo zaprojektować instalację.
    Wielokrotnie pokazywałem swoim klientom, którzy sami wykonywali sobie
    instalację, że zamontowane przez nich czujki są nieodpowiednie lub znajdują
    się w nieodpowiednim miejscu. Byli oni przeświadczeni, że ich system
    alarmowy jest w 100% pewny i ochroni przed włamaniem. Ja im po prostu
    robiłem pokazówki jak można skutecznie rozbroić cały system nie wywołując
    alarmu.

  • 13. Data: 2010-05-10 13:09:49
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Niech da wszędzie cat5e. Zwykłe kable to już staroć. Ethernety będą
    > potrzebne. Mnie też położyli kupe kabli "na wprost" i mogę je odciąć. Jest
    > wiele innych central alarmowych na rynku, dużo lepszych

    Podejmujesz się później przyjechać do niego i mu te przewody popodłączać do
    czujek ? :D

  • 14. Data: 2010-05-11 17:41:31
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Plumpi" <p...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > wiedzieć wcześniej czego się oczekuje i jakich użyć podzespołów. Niestety
    > to jest wiedza, którą zdobywa się przez wiele lat zarówno w formie

    Niczego nie zaplanujesz na etapie budowy bez projektu umeblowania. To jest
    nierealne więc akurat co do kabli to bym dał kilka rolek z zapasem w losowe
    miejsca gdzie nam sie wydaje, że będa potrzebne..
    Pamiętam jak było :-) Nawet w łazienkach kułem i przenosiłem kable, bo
    zmieniła sie koncepcja.
    Kabel cat5e dużo nie kosztuje. Lepiej go zrobić na zapas.

  • 15. Data: 2010-05-11 19:29:54
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Niczego nie zaplanujesz na etapie budowy bez projektu umeblowania. To jest
    > nierealne więc akurat co do kabli to bym dał kilka rolek z zapasem w
    > losowe miejsca gdzie nam sie wydaje, że będa potrzebne..

    Jak masz wątpliwości to się robi odczepy, które w razie nie wykorzystania
    chowa się pod tynk.
    Naprawdę nie ma potrzeby prowadzenia po kilka przewodów do każdego
    pomieszczenia.
    Poza tym każdy przed rozpoczęciem budowy ma już ogólny zarys umeblowania i
    niełatwo jest to później zmienić z prostego powodu, że umeblowanie wymuszane
    jest ustawieniem drzwi i okien.
    Poza tym nawalisz tych przewodów, a później będą tylko same problemy, bo
    niepodłączone przewody działają jak anteny wyłapując zakłócenia, które będą
    się przenosiły na pracujące obwody.
    Widzisz i takie działanie jak Twoje cechuje typowego amatora :)

    > Pamiętam jak było :-) Nawet w łazienkach kułem i przenosiłem kable, bo
    > zmieniła sie koncepcja.

    A po co w łazienkach czujki ruchu ?
    Po to, żeby mieć problemy ?
    O ile nie planujesz sterowania oświetleniem to tylko i wyłącznie kontaktron
    w drzwiach i ewentualnie w oknie. Jeżeli planujesz sterowanie oświetleniem
    to czujka w łazience ma tylko sterować oświetleniem i nie ma uruchamiać
    alarmu.
    Czujki w wilgotnych i małych pomieszczeniach lubią wywoływać fałszywe
    alarmy.

    > Kabel cat5e dużo nie kosztuje. Lepiej go zrobić na zapas.

    Podłączałeś już UTP w czujkach i manipulatorach czy tylko jesteś na etapie
    teorii ?
    Poza tym obecnie produkowane systemyn alarmowe "nie lubią" skrętek. Aby
    wykorzystać zalety skrętki to musisz operować sygnałami różnicowymi, a
    takich nie znajdziesz w systemach alarmowych.

  • 16. Data: 2010-05-13 10:29:02
    Od: "SJS" <s...@w...pl>

    > A ja pozwolę się nie zgodzić.
    > Jestem co prawda z wykształcenia informatykiem
    > alarmami nie zajmowałem się, jednak postanowiłem zainstalować u szwagra
    > komletny alarm z centralą statela ca10,
    > troche poczytałem zapoznałem się szczeg z instrukcją, wskazowkami na
    > forach itp, alarm rozplanowałem s
    > sobie sam dziala wszystko jak należy, . Pozniej zaprosilem firmę ktora ma
    > pilnowc posiadlosci i stwierdzili ze wszystko jest bardzo dobrze
    > zaplanowane.

    Nie wiesz co masz
    To znaczy wiesz, że masz rozmieszczone czujki, połączone z centralka i że
    nie masz fałszywych alarmów.
    Nie wiesz czy system chroni
    To znaczy nie wiesz czy system nie ma dziur łatwych do ustalenia np podczas
    "wizyty" jakiegoś fachowca czy nawet niestety znajomego
    Nie wiesz czy wybrałeś odpowiednią do zagrożenia fazy wykrywania agresji i
    nie wiesz jakie straty możesz ponieść podczas włamania pomimo tego, że masz
    system
    Opinia Agencji nie była oparta na żadnej analizie
    SJS