    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Instalacja cieplna a średnica rurek
    Date: Sat, 2 Oct 2021 21:40:33 +0200

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Przepływność na mój rozum jest funkcją średnicy rurek, ciśnienia, mocy
    > pompki, szybkości wody i długości instalacji. Liczenie tego "na fizykę"
    > wydaje mi się skomplikowane i wymagające co najmniej wiadomości z
    > siódmej lub ósmej klasy podstawowej. Typowi instalatorzy takich
    > umiejętności nie posiadają, stąd pytam - jak to się robi w praktyce?
    > Domniemywam, że istnieją jakieś tabelki albo uproszczone modele
    > "dobrych praktyk" o których nie wiem.
    >
    > Strona, którą wcześniej podlinkowałem podaje przepływności dla różnych
    > średnic przy założeniu szybkości wody 1.5m/s - ale dlaczego akurat
> [...]

    Najbardziej charakterystyczną granicą w modelu jest przejście od przepływu
    laminarnego do turbulentnego. Do policzenia tego "na fizykę" potrzebny
    jest rozbudowany aparat teoretyczny, więc coś trzeba przyjąć za próg.
    Może wymieniona wartość nim jest.

    Tak przy okazji: u jakiegoś typowego instalatora spotkałem się kiedyś
    z urzekającym opisem jego rozumienia przepływów turbulentnych. Opisywał,
    jak on to sobie wyobraża -- "woda nie wyrabia się na zakrętach". Twierdził
    nawet, że widział kolanko, w którym taka się nie wyrabiająca woda zrobiła
    dziurę.

    --
    Jarek