  • 1. Data: 2021-10-02 18:21:00
    Temat: Instalacja cieplna a średnica rurek
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    Zastanawiam się, jakie rurki położyć między PC (jedn. zewnętrzną) a
    resztą instalacji. Producent PC podaje, że instalacja musi zapewniać
    przepływ co najmniej 450l/h. No i fajnie, ale jak to przeliczyć na
    średnicę rurek?

    Znalazłem tabelkę, która podaje średnice dla szybkości wody 1.5m/s:
    http://viste.fr/d2al6

    Wynikałoby z niej, że dla 450l/h wystarczy przekrój 12mm... Czyli pex
    fi 16. Wydaje mi się to dziwnie mało - tym bardziej, że PC ma na
    wyjściu gwinty 1". Jeśli trzeba, to będę się z tego tematu
    doktoryzował, ale może ktoś już przerabiał temat i wie jak się
    wymiaruje takie rzeczy? Pod gwint 1" mogę użyć pexów 20, 26 albo 32.

    Mateusz

  • 2. Data: 2021-10-02 19:02:29
    Temat: Re: Instalacja cieplna a średnica rurek
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 October 2021 at 18:21:05 UTC+2, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > doktoryzował, ale może ktoś już przerabiał temat i wie jak się
    > wymiaruje takie rzeczy? Pod gwint 1" mogę użyć pexów 20, 26 albo 32.

    jak monoblock to manual obowiązuje

  • 3. Data: 2021-10-02 19:31:56
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-02 o 10:02 -0700, a a napisał:
    > jak monoblock to manual obowiązuje

    Podręcznik podaje to, co pisałem: ma być przepływność 450l/minutę. Nie
    mówi nic o średnicy rurek.

    Przepływność na mój rozum jest funkcją średnicy rurek, ciśnienia, mocy
    pompki, szybkości wody i długości instalacji. Liczenie tego "na fizykę"
    wydaje mi się skomplikowane i wymagające co najmniej wiadomości z
    siódmej lub ósmej klasy podstawowej. Typowi instalatorzy takich
    umiejętności nie posiadają, stąd pytam - jak to się robi w praktyce?
    Domniemywam, że istnieją jakieś tabelki albo uproszczone modele
    "dobrych praktyk" o których nie wiem.

    Strona, którą wcześniej podlinkowałem podaje przepływności dla różnych
    średnic przy założeniu szybkości wody 1.5m/s - ale dlaczego akurat
    1.5m/s wzięli to nie wiem... Może to właśnie jest ten uproszczony model?

    Mateusz

  • 4. Data: 2021-10-02 19:34:43
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-02 o 19:31 +0200, Mateusz Viste napisał:
    > Podręcznik podaje to, co pisałem: ma być przepływność 450l/minutę. Nie

    ...miało być "450l/godzinę" oczywiście.

    Mateusz

  • 5. Data: 2021-10-02 19:41:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Wynikałoby z niej, że dla 450l/h wystarczy przekrój 12mm... Czyli pex
    > fi 16. Wydaje mi się to dziwnie mało - tym bardziej, że PC ma na
    I dajesz calowe rurki, jak pex-y to 26 spokojnie wystarczy.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2021-10-02 20:09:29
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-02 o 19:41 +0200, Janusz napisał:

    > I dajesz calowe rurki, jak pex-y to 26 spokojnie wystarczy.

    Calowa rurka (miedziana) ma średnicę *wewnętrzną* 26 mm. Aby otrzymać
    taką średnicę przy pexie, trzeba użyć rurki fi 32 mm. Drogo, ciężko się
    układa, trudno wykonać łuki, itd. Stąd moje rozterki... Tym bardziej,
    że instalacja rozbija się następnie na tylko dwie miedziane nitki 16mm,
    czyli patrząc tylko na pola przekroju, pex 26 byłby wystarczający. Ale
    może by tak zejść do 20...

    Mateusz

  • 7. Data: 2021-10-02 20:30:46
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.10.2021 20:09, Mateusz Viste wrote:
    > może by tak zejść do 20...

    Nazbiera się tam coś ze starej instalacji i będzie jak drzazga w gaciach
    uwierać. Raz położysz, a pompka też będzie miała lżej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2021-10-02 21:13:58
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-02 o 20:30 +0200, Mateusz Bogusz napisał:
    > Nazbiera się tam coś ze starej instalacji i będzie jak drzazga w
    > gaciach uwierać. Raz położysz, a pompka też będzie miała lżej.

    W zasadzie słuszna uwaga. Z tym nazbieraniem to szanse małe, bo i filtr
    będzie na powrocie, i jakiś magnetyczny cuś, no ale fakt faktem
    operacja jednorazowa więc szkoda kombinować. Położe pexa fi 26 w
    otulinie 13mm.

    Niemniej chętnie dowiem się - z ciekawości - w jaki sposób instalatorzy
    takie rzeczy wymiarują.

    Mateusz

  • 9. Data: 2021-10-02 21:20:39
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 October 2021 at 21:14:01 UTC+2, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > otulinie 13mm.
    >
    > Niemniej chętnie dowiem się - z ciekawości - w jaki sposób instalatorzy

    jak masz monoblock to zachowujesz srednicę wyjścia z wężownicy skraplacza w module
    outdoor i prowadzisz na krótko do wężownicy wymiennika w kotłowni (Water Unit)

    Czyli wężownica wymiennika ma mieć przekrój taki jak wężownica skraplacza i bufora

    Fizyka to nauka teoretyczna i co obliczysz to teoria, dlatego używasz zegara do wody,
    wpinasz go miękko i elastycznie, uruchamiasz instalację i odczytujesz przepływ wody,
    czyli prędkośc i ilość, bo znasz średnice przewodów.

    Jak zastosujesz syfony to pojawi się kawitacja i wypłukiwanie metalu i plastiku na
    zwężkach i na kolankach

  • 10. Data: 2021-10-02 21:40:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > średnic przy założeniu szybkości wody 1.5m/s - ale dlaczego akurat
    > 1.5m/s wzięli to nie wiem... Może to właśnie jest ten uproszczony model?

    Najbardziej charakterystyczną granicą w modelu jest przejście od przepływu
    laminarnego do turbulentnego. Do policzenia tego "na fizykę" potrzebny
    jest rozbudowany aparat teoretyczny, więc coś trzeba przyjąć za próg.
    Może wymieniona wartość nim jest.

    Tak przy okazji: u jakiegoś typowego instalatora spotkałem się kiedyś
    z urzekającym opisem jego rozumienia przepływów turbulentnych. Opisywał,
    jak on to sobie wyobraża -- "woda nie wyrabia się na zakrętach". Twierdził
    nawet, że widział kolanko, w którym taka się nie wyrabiająca woda zrobiła
    dziurę.

    --
    Jarek