  • 1. Data: 2021-10-01 12:59:51
    Temat: Sens pompy ciepła
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Czy dobrze rozumiem, ze pompa ciepła tym wiekszy bedzie miała sens w
    danej instalacji im nizsza temperatura wody jest potrzebna do
    utrzymania zadanej temperatury w domu?

    W tym roku bede grzał dom starym piecem gazowym, ale chciałbym wiedziec
    na co zwrocic uwage bo najpozniej w przyszłym roku bede musaił go
    wymienic albo na nowy gazowy albo na pompe ciepła.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Miłość jest tryumfem wyobrażni nad inteligencją."

  • 2. Data: 2021-10-01 13:24:15
    Temat: Re: Sens pompy ciepła
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 12:59 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    pisze:

    > Czy dobrze rozumiem, ze pompa ciepła tym wiekszy bedzie miała sens w
    > danej instalacji im nizsza temperatura wody jest potrzebna do
    > utrzymania zadanej temperatury w domu?

    Tak, im niższa tym taniej bo COP większy.

    > W tym roku bede grzał dom starym piecem gazowym, ale chciałbym wiedziec
    > na co zwrocic uwage bo najpozniej w przyszłym roku bede musaił go
    > wymienic albo na nowy gazowy albo na pompe ciepła.

    Jaką min. temp. wody musisz utrzymywać aby bylo komfortowo. Być może dla
    PC trzeba będzie zwiększyć powierzchnię grzejników.

    TG

  • 3. Data: 2021-10-01 13:28:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-01 o 10:59 GMT, Budzik napisał:
    > Czy dobrze rozumiem, ze pompa ciepła tym wiekszy bedzie miała sens w
    > danej instalacji im nizsza temperatura wody jest potrzebna do
    > utrzymania zadanej temperatury w domu?

    Im mniejsza różnica temperatur, tym wyższy COP - ale istnieją np. PC
    wysokotemperaturowe stosowane w starych instalacjach, też działają.
    Kwestia policzenia co się opłaca.

    Mateusz

  • 4. Data: 2021-10-01 14:00:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/10/2021 12:59, Budzik wrote:
    > Czy dobrze rozumiem, ze pompa ciepła tym wiekszy bedzie miała sens

    Dodam tylko, że tym mniejszy sens im większe ceny prądu. Pobaw się we
    wróżkę i nic ad-hoc. Sytuacja nie jest optymistyczna.

  • 5. Data: 2021-10-01 14:15:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 01.10.2021 14:00, heby wrote:
    > Dodam tylko, że tym mniejszy sens im większe ceny prądu. Pobaw się we
    > wróżkę i nic ad-hoc. Sytuacja nie jest optymistyczna.

    Nie odbierz mnie źle, ale można jeszcze pamiętać o tym że prąd można
    mieć także z paneli, agregatu, akumulatora...

    Pieca gazowego nie zasilisz niczym innym poza gazem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2021-10-01 14:27:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/10/2021 14:15, Mateusz Bogusz wrote:
    > Nie odbierz mnie źle, ale można jeszcze pamiętać o tym że prąd można
    > mieć także z paneli

    Trzeba miec ich dużo. Jak masz ich za dużo, to wskakujesz w wiekszą
    karę, a to "dużo" to ciągle mało dla niektórych domów. Jak ich nie masz,
    a chcesz mieć, to sprzedajesz za bezcen... same problemy.

    Opłacalnośc pompy nalezy raczej rpzpatrywać jako związek PV i cen prądu.
    A ceny prądu zaczynają nabierać inercji.

    >, agregatu

    To bardzo drogi prąd.

    >, akumulatora...

    To bardzo droga zabawka.

    > Pieca gazowego nie zasilisz niczym innym poza gazem.

    Zaś pompy ciepła niczym inny, niż prądem.

    Dlatego u mnie jest PC, gaz i kominek z płaszczem (z pompą na ups, na
    wszelki wypadek).

    Piec gazowy to ogólnie "tani" biznes, jeśli mam już gaz, to nie wiem
    dlaczego by go nie uzywać. Każda PC ma taki moment, kiedy grzanie gazem
    jest tańsze niż prądem. Bez znaczenia czy prad z PV czy grida. Można
    sobie kontrolować temperaturę na zewnątrz i przy okreslonej wyłączyć PC
    i załaczyć gaz.

    Nie patrzyłbym na problem albo-albo. Co złego w obu? Ba, co złego w
    *małej* PC jesień/wiosna, i normalnego pieca gazowego prawdziwą zimą?

    Ale cokolwiek byś nie miał: cena prądu obecnie zaczyna decydować o
    opłacalności PC, również problemy typu: popusty kawałek Jaworzna i Turów
    należy brać pod uwagę, coby nie wylądować z zimną dupą przy -30, jak
    wróży "a a".

  • 7. Data: 2021-10-01 15:11:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Nie odbierz mnie źle, ale można jeszcze pamiętać o tym że prąd można
    > mieć także z paneli, agregatu, akumulatora...
    >
    > Pieca gazowego nie zasilisz niczym innym poza gazem.

    Koszt ogrzewania powietrzną pompą ciepła jest porównywalny z kosztami
    ogrzewania gazowego, pod warunkiem, że PC będzie korzystać z prądu w
    drugiej taryfie energetycznej.

    Taniej wychodzi pompa ciepła z gruntowym, głębinowym wymiennikiem
    ciepła, ale ta kosztuje dużo więcej.

    Zasilanie PC z agregatu to bezsens, bo wychodzi bardzo drogo, a na
    ewentualne przypadki awarii sieci zasilającej to warto mieć zwykły
    kominek lub piec kominkowy.

    Poza tym o wiele jest mniejszy problem przy awarii zasilania prądu w
    przypadku kotła gazowego niż pompy ciepła, bo do pracy kotła wystarczy
    mieć UPS lub malutki agregat prądu. W przypadku PC nie ruszy ona na
    pierwszym, lepszym agregacie, a agregat ten musi mieć odpowiednio dużą
    moc, bo PC po wejściu w tryb pracy biwalentnej potrzebuje prądu do
    silnika kompresora oraz zasilania grzałek.

    Prąd z PV to tylko pod warunkiem, że da się go zmagazynować.

    Reasumując:

    Inwestycja PC + PV to totalny bezsens mając dostęp do gazu i jak do tej
    pory ogrzewanie gazowe.

    Trzeba by dołożyć tyle kasy, ile starczy na wymianę kotła gazowego na
    nowy + na 20 lat opłaty za gaz.

    Pompa ciepła ma sens tylko i wyłącznie przy zmianie ogrzewania z
    węglowego na "?", przy jednoczesnym braku dostępu do gazu z sieci oraz w
    przypadku budowy nowego domu. Bo wtedy alternatywą jest droższy gaz -
    propan.

  • 8. Data: 2021-10-01 15:20:55
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 15:11, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > węglowego na "?", przy jednoczesnym braku dostępu do gazu z sieci oraz
    > w przypadku budowy nowego domu. Bo wtedy alternatywą jest droższy gaz

    P.S.

    Licząc koszt budowy PV i okres zwrotu inwestycji to koszt 1kWh z PV jest
    droższy od 1kWh prądu kupowanego w II taryfie energetycznej.

  • 9. Data: 2021-10-01 17:49:22
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 15:11 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

    > Reasumując:
    >
    > Inwestycja PC + PV to totalny bezsens mając dostęp do gazu i jak do tej
    > pory ogrzewanie gazowe.

    Amen, też tak uważam.

    Ale, jak ktoś jak ja nie ma gazu (bo nie, choć mam go w ulicy - 20m od
    chałupy) - i chce mieć alternatywę do węgla/drewna to wtedy PC ma sens z
    PV ale nie po "komercyjnych" cenach PV.

    TG

  • 12. Data: 2021-10-01 18:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

    > Jaką min. temp. wody musisz utrzymywać aby bylo komfortowo. Być
    > może dla PC trzeba będzie zwiększyć powierzchnię grzejników.

    Dzieki.
    Jaka musze utrzymać to jeszcze nie wiem :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ...i to by było na tyle