  • 1. Data: 2021-10-01 12:59:50
    Temat: Sterownik do pieca - czym on własciwie steruje?
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Świezo kupiony dom.
    Mam w nim do centralnego kilkunastoletni piec beretta.
    Do niego podłączony jest sterownik EUROSTER 2000

    Sterownik z piecem podłączony jest zwykłym przewodem dwuzyłowym.

    Temperature grzania wody w kaloryferach z tego co widze ustawia sie
    pokretłem na piecu.

    Czym zatem steruje ten sterownik?

    Druga pytanie - to stary piec, zapewne niezbyt ekonomiczny.
    Jakich oszczednosci mozna sie spodziewać wymieniajac go na jakis nowy
    piec kondensacyjny, nawet na jakis z niższej półki?

    Poprzedni własciciele z tego co widziałem rachunki - płacili około
    5tysiecy za grzanie przez cały sezon.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Bądź odważny. A jeżeli nie jesteś, udawaj, ze jesteś.

  • 2. Data: 2021-10-01 13:21:25
    Temat: Re: Sterownik do pieca - czym on własciwie steruje?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 12:59 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    pisze:

> [...]
    >
    > Sterownik z piecem podłączony jest zwykłym przewodem dwuzyłowym.
    >
    > Temperature grzania wody w kaloryferach z tego co widze ustawia sie

    Robi on-off na kotle. Czyli jak temp. w pomieszczeniu spadnie poniżej
    zadanej, sterownik zwiera przekaźnik co jest sygnałem dla kotła do
    odpalenia. Kocioł grzeje i puszcza w obieg wodę o zadanej pokrętłem temp.

    TG

  • 3. Data: 2021-10-01 15:19:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 12:59, Budzik pisze:
> [...]
    >
    > Sterownik z piecem podłączony jest zwykłym przewodem dwuzyłowym.
    >
    > Temperature grzania wody w kaloryferach z tego co widze ustawia sie

    Prawdopodobnie kotłem przy pomocy styków ON/OFF

    ON - grzanie kotła załączone

    OFF - grzanie kotła wyłączone

> [...]
    > piec kondensacyjny, nawet na jakis z niższej półki?
    >
    > Poprzedni własciciele z tego co widziałem rachunki - płacili około

    Zależy jaki typ kotła był obecnie użytkowany?

    Jak kocioł z komorą otwartą to zależy gdzie był zamontowany i skąd
    pobierał powietrze do spalania 15-40%

    Jak z zamkniętą komorą, niekondensacyjny to możesz mieć oszczędności
    rzędu 10-20%

    Jak kondensacyjny to 0-10%

  • 4. Data: 2021-10-01 18:17:21
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 15:19, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > pobierał powietrze do spalania 15-40%
    >
    > Jak z zamkniętą komorą, niekondensacyjny to możesz mieć oszczędności

    A jak będzie miał dedykowany sterownik, nie taki ON/OFF tylko
    inteligentny, gdzie piec nie będzie odpalał się na pełną pizdę tylko
    modulował płomień aby dogrzać pół stopnia, to podejrzewam dodatkowe
    procenty oszczędności.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2021-10-01 18:37:34
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Temperature grzania wody w kaloryferach z tego co widze ustawia sie
    > pokretłem na piecu.
    >
    > Czym zatem steruje ten sterownik
    Przejmuje rolę pokrętła na piecu. tyle że sterownik mierzy temperaturę
    powietrza, a "pokrętło" temperature wody

    > Druga pytanie - to stary piec, zapewne niezbyt ekonomiczny.
    > Jakich oszczednosci mozna sie spodziewać wymieniajac go na jakis nowy
    > piec kondensacyjny, nawet na jakis z niższej półki?
    oszczędności będziesz miał jeśli -

    obniżysz temperaturę spalin,
    skrócisz zimę (może być o noce)
    zmniejszysz dom, może być o kilka pomieszczeń

    Nowy piec ma wpływ tylko na pierwszy czynnik. nie piszesz nic o buforach
    i innych cudach, więc zakładam ze jest kocioł, pompa kaloryfery i nic
    więcej. jeśli do ogrzania domu kaloryfery są bardzo gorące, piec wali
    110 stopni w komin - kondensacyjny coś poprawi, ale nie wiele. jak
    zamontujesz kondensacyjny i podłogówkę lub więcej kaloryferów - kwota
    rachunku spadnie widocznie. ale to wszystko wymaga kasy. jak zakręcisz
    kaloryfery w połowie domu (ale nie doprowadzisz tym do innej
    katastrofy!) to rachunek spadnie bez inwestycji.

    > Poprzedni własciciele z tego co widziałem rachunki - płacili około
    > 5tysiecy za grzanie przez cały sezon.
    jak dla mnie - masakra. Może napisz coś wiecej o ogrzewaniu i domu.
    Znajdź najsłabsze ogniwo w tym systemie i tam lokuj kasę. niekoniecznie
    w kocioł

    ToMasz

  • 6. Data: 2021-10-01 18:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

> [...]
    > poniżej zadanej, sterownik zwiera przekaźnik co jest sygnałem dla
    > kotła do odpalenia. Kocioł grzeje i puszcza w obieg wodę o

    Rozumiem, dzieki.
    Ale jedno pytanie - sterownik chyba nie działa, myslałem ze sie zepsuł
    ale on ma chyba baterie w sobie.
    Cos tam na wyswietlaczu dekilatnie mruga ale tak ze prawie tego nie
    widac... No chyba ze działa tylko nie wyswietla informacji.
    I pomimo tego ze nie działa, piec po włączeniu nagrzał kaloryfery.
    Dlaczego?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nic tak nie obnaża ludzkiego charakteru, jak obrażanie się

  • 7. Data: 2021-10-01 19:03:45
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 18:59 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    pisze:

> [...]
    > widac... No chyba ze działa tylko nie wyswietla informacji.
    > I pomimo tego ze nie działa, piec po włączeniu nagrzał kaloryfery.

    Działa, mam taki sam do kotła na drewno.
    Wymień mu baterie.

    TG

  • 8. Data: 2021-10-01 19:05:37
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 1 października 2021 o 18:37:36 UTC+2 ToMasz napisał(a):
> [...]
    > zamontujesz kondensacyjny i podłogówkę lub więcej kaloryferów - kwota
    > rachunku spadnie widocznie. ale to wszystko wymaga kasy

    też tak nie do końca...
    Jeśli będzie miał sensowną automatykę, np. pogodówkę, to kaloryfery będą parzyć tylko
    przy mniej niż -25 na zewnątrz. Śrenia temp. sezonu grzewczego to pewnie okolice zera
    (zależy od rejonu) i przez większość czasu grzejniki będą letnie, kocioł zejdzie na
    niską moc (modulacja)...
    Ja mam ~20 letnie sterowanie zwykłym atmosferycznym, chałupę praktycznie w górach i
    poparzyć się na grzejnikach praktycznie nie da...
    Oczywiście można ręcznie ustawiać temp. obiegu przy takim sterowaniu jak w temacie,
    ale raczej nikomu się nie chce/nie umie/boi się dotykać, więc idzie całą wiosnę i
    jesień bez sensu na 70 stopni...(np. tak jest u mojej ciotki)

  • 9. Data: 2021-10-01 19:17:56
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 1 October 2021 at 12:59:54 UTC+2, Budzik wrote:
> [...]
    > "Bądź odważny. A jeżeli nie jesteś, udawaj, ze jesteś.
    > Nikt nie zauważy różnicy." H. Jackson Brown, Jr.
    http://www.fhumakro.home.pl/do_pobrania/instrukcje/E
    uroster-2000.pdf

    Programowalny sterownik temperatury ELEKTRA ...
    www.fhumakro.home.pl/do_pobrania/instrukcje/Euroster
    -2000.pdf ? PDF file

    ELEKTRA EUROSTER-2000 ELEKTRA EUROSTER-2000p do wszelkich urz?dzen grzewczych i
    klimatyzacyjnych w Twoim domu oszczednooeae energii do 30 % 100% kosztu zakupu
    sterownika zwraca sie ju? po kilku miesi?cach eksploatacji bud?et rodzinny uzyska co
    roku dodatkowe pieni?dze, najtansze bo zaoszczedzone mniejsze zu?ycie energii
    oszczedza ...

  • 10. Data: 2021-10-01 19:20:53
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 1 October 2021 at 19:17:57 UTC+2, a a wrote:

> [...]
    roku dodatkowe pieni?dze, najtansze bo zaoszczedzone mniejsze zu?ycie energii
    EUROSTER 2000 INSTRUKCJA OBSŁUGI 1 EUROSTER ...
    https://docplayer.pl/30095367-Euroster-2000...

    1 EUROSTER 2000 INSTRUKCJA OBSŁUGI 1 EUROSTER INSTALACJA Uwaga: w trakcie instalacji
    sterownika dopływ energii powinien być wyłączony. Zaleca się powierzenie instalacji
    sterownika wyspecjalizowanemu zakładowi. 2. WYBÓR WŁAŚCIWEJ LOKALIZACJI STEROWNIKA.
    Na poprawne działanie sterownika w dużym stopniu wpływa jego lokalizacja.

    https://www.bing.com/search?q=EUROSTER+2000&search=&
    form=QBLH