    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sens pompy ciepła
    Date: Fri, 1 Oct 2021 14:27:48 +0200

    On 01/10/2021 14:15, Mateusz Bogusz wrote:
    > Nie odbierz mnie źle, ale można jeszcze pamiętać o tym że prąd można
    > mieć także z paneli

    Trzeba miec ich dużo. Jak masz ich za dużo, to wskakujesz w wiekszą
    karę, a to "dużo" to ciągle mało dla niektórych domów. Jak ich nie masz,
    a chcesz mieć, to sprzedajesz za bezcen... same problemy.

    Opłacalnośc pompy nalezy raczej rpzpatrywać jako związek PV i cen prądu.
    A ceny prądu zaczynają nabierać inercji.

    >, agregatu

    To bardzo drogi prąd.

    >, akumulatora...

    To bardzo droga zabawka.

    > Pieca gazowego nie zasilisz niczym innym poza gazem.

    Zaś pompy ciepła niczym inny, niż prądem.

    Dlatego u mnie jest PC, gaz i kominek z płaszczem (z pompą na ups, na
    wszelki wypadek).

    Piec gazowy to ogólnie "tani" biznes, jeśli mam już gaz, to nie wiem
    dlaczego by go nie uzywać. Każda PC ma taki moment, kiedy grzanie gazem
    jest tańsze niż prądem. Bez znaczenia czy prad z PV czy grida. Można
    sobie kontrolować temperaturę na zewnątrz i przy okreslonej wyłączyć PC
    i załaczyć gaz.

    Nie patrzyłbym na problem albo-albo. Co złego w obu? Ba, co złego w
    *małej* PC jesień/wiosna, i normalnego pieca gazowego prawdziwą zimą?

    Ale cokolwiek byś nie miał: cena prądu obecnie zaczyna decydować o
    opłacalności PC, również problemy typu: popusty kawałek Jaworzna i Turów
    należy brać pod uwagę, coby nie wylądować z zimną dupą przy -30, jak
    wróży "a a".