  • 1. Data: 2014-06-07 22:29:19
    Temat: Jak pękają zazwyczaj instalacje wodne?
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Czas nastał, aby w budynek trochę inteligencji włożyć.
    Na pierwszy (no dobra, drugi, pierwsze było oświetlenie) strzał idzie
    kontrola pracy pompy w studni.
    Pomyślałem, że można zrobić wykrywanie nieszczelności/pęknięć. Jest z
    tym pewien problem, gdyż do dyspozycji jest czujnik hydrostatu oraz
    sygnał włączający pompę, zwrotny ze stycznika włączającego pompę i ...
    no właśnie, przykładowo obecności osób na podstawie włączonego oświatlenia.
    Pomyślałem, że będę kontrolował jak szybko się napełnia instalacja i jak
    odkryję że podejrzanie długo, to mamy problem (nie wchodząc w szczegóły
    jakiego rodzaju). Wyszło mi, że czasy napełniania bez poboru wody w
    międzyczasie oraz z poborem przez 3 umywalki są podobne. Tą drogą nie
    wykryję więc nieszczelności, chyba że będzie to rozerwanie na tyle duże,
    że znacząco spowolni napełnianie instalacji. Co mogę więc zrobić?

    - wykrywać, czy nie przekraczam maksymalnego czasu napełniania
    (przyczyny: zatkanie filtrów, uszkodzenie pompy, za mały poziom wody w
    studni)
    - wykrywać konieczność napełniania choć budynek jest opuszczony
    (niezakręcenie wody w umywalce, przecieki w ubikacjach, nieszczelności
    instalacji)
    - wykrywać zbyt częste napełnianie (albo ktoś ciągnie wodę jak smok,
    albo mamy problem z hydrostatem lub zbiornikiem przeponowym)

    Czy coś jeszcze można/warto zrobić? Teoretycznie mogę dodać jeszcze
    dowolny czujnik, pytanie tylko czy warto to robić.
    Jak Wam podpowiada doświadczenie?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2014-06-08 00:56:42
    Temat: Re: Jak pękają zazwyczaj instalacje wodne?
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 7 czerwca 2014 22:29:19 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]
    >

    > Czy coś jeszcze można/warto zrobić? Teoretycznie mogę dodać jeszcze
    >
    > dowolny czujnik, pytanie tylko czy warto to robić.

    Mnie doświadczenie podpowiada że jak masz coś zrobić dzisiaj zrób pojutrze. Będziesz
    miał dwa dni wolnego.

  • 3. Data: 2014-06-09 18:33:49
    Od: Jacek <J...@o...pl>

    W dniu 2014-06-07 22:29, Irek.N. pisze:
    > Czas nastał, aby w budynek trochę inteligencji włożyć.
    Czy dobrze zrozumiałem, że chcesz mieć na podstawie przepływu wody
    informację, że ktoś niepowołany włazł do środka i buszuje, ewentualnie,
    że coś cieknie?
    To poczytaj:
    http://przeciwzalaniu.pl/zawor-automatycznie-odcinaj
    acy-wode-a-system-przeciwzalaniowy/n391

    Inna metoda, to zakręcanie zaworu głównego wody i mamy święty spokój.
    Sąsiad, jak przychodzi podlać kwiatki w czasie naszego urlopu przynosi
    wodę z sobą, albo odkręca na chwilę zawór. Zawór główny można też
    wyposażyć z wyłącznik sygnalizujący otwarcie.
    Jacek

  • 4. Data: 2014-06-09 20:14:28
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Jacek pisze:
    > Czy dobrze zrozumiałem, że chcesz mieć na podstawie przepływu wody
    > informację, że ktoś niepowołany włazł do środka i buszuje, ewentualnie,
    > że coś cieknie?

    Z grubsza tak. Zastanawiam się jak skutecznie mogę wykryć wszystkie
    możliwe awarie w tym temacie, mając do dyspozycji opisane sygnały.
    Nie obawiam się, że ktoś wejdzie do węzła i będzie wodę kradł, musiał by
    wejść do firmy, a tego nie zrobi bez powiadomienia mnie.

    > To poczytaj:
    > http://przeciwzalaniu.pl/zawor-automatycznie-odcinaj
    acy-wode-a-system-przeciwzalaniowy/n391

    Przepraszam, ale to jakaś amatorszczyzna. Nic konkretnego poza
    promowaniem swojego produktu w stylu "marketingu straszącego" nie piszą.
    Nawet film z działania ich systemu nie istnieje :)

    > Inna metoda, to zakręcanie zaworu głównego wody i mamy święty spokój.

    No kiedy nie. Mamy jeszcze zbiornik CWU oraz zbiornik przeponowy.
    W zasadzie to mogę zrzucić wodę do kanalizacji - to tylko jeden zawór
    (rozładuję tym samym układ). Zaworu odcinającego instalację od strony
    zasilania nie potrzeba - po prostu nie włączę pompy w studni :)

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. na razie przerabiam instalację tak, aby hydrostat nie korzystał z
    PLC i aby PLC mogło wyłączyć pompę pomimo sygnału załącz z hydrostatu.

  • 5. Data: 2014-06-09 20:35:04
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 czerwca 2014 20:14:28 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:

> [...]
    >
    > ps. na razie przerabiam instalację tak, aby hydrostat nie korzystał z
    >
    > PLC i aby PLC mogło wyłączyć pompę pomimo sygnału załącz z hydrostatu.

    Systemy z pralek i zmywarek odcinające wodę w przypadku pęknięcia węża mają
    skuteczność 100%. Zrobić tak jak w pralce tylko z większym zaworem.

  • 6. Data: 2014-06-09 21:11:51
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Systemy z pralek i zmywarek odcinające wodę w przypadku pęknięcia węża mają
    skuteczność 100%. Zrobić tak jak w pralce tylko z większym zaworem.

    Wyguglałem, że mierzy ilość przepływającej wody.
    Sam więc rozumiesz... że to nie dobre jest. :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2014-06-09 21:27:40
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 czerwca 2014 21:11:51 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]
    >

    > Wyguglałem, że mierzy ilość przepływającej wody.
    >
    > Sam więc rozumiesz... że to nie dobre jest. :(

    Nie mierzy przepływu. Reaguje na nadciśnienie w osłonie węża. Bardzo prosty i
    niezawodny system.

  • 8. Data: 2014-06-09 21:42:49
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Nie mierzy przepływu. Reaguje na nadciśnienie w osłonie węża. Bardzo prosty i
    niezawodny system.

    Acha. To teraz napisz jak ma mi to pomóc w zabezpieczeniu budynku przed
    zalaniem.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2014-06-09 22:00:32
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 czerwca 2014 21:42:49 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:

    > Acha. To teraz napisz jak ma mi to pomóc w zabezpieczeniu budynku przed
    >
    > zalaniem.
    >

    > Miłego.
    >
    > Irek.N.

    Jak da się w ten sposób zabezpieczyć jedna rurę to znaczy że da się wszystkie jakie
    są na Świecie.

  • 10. Data: 2014-06-10 08:15:55
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-06-09 20:14, Irek.N. pisze:

> [...]
    > Nie obawiam się, że ktoś wejdzie do węzła i będzie wodę kradł, musiał
    > by wejść do firmy, a tego nie zrobi bez powiadomienia mnie.

    Jeżeli chodzi o wykrywanie wycieków to są specjalne czujniki łopatkowe
    przepływu
    http://www.automatyka.pl/MainLibrary/33x800x600x3290
    5x0/tanie-lopatkowe-sygnalizatory-przeplywu-dla-ciec
    zy-z-regulowanym-zestykiem-magnetycznym-firma-kobold
    .jpeg

    , ale te dopiero sygnalizują przepływ jak już się nieźle leje.
    Są też mierniki turbinowe przepływu, które działają na tej samej
    zasadzie co zwykłe wodomierze. Niestety są to dość drogie rozwiązania,
    ale taki czujnik można sobie zrobić niewielkim kosztem. Potrzebny będzie
    zwykły wodomierz ze sprzęgłem magnetycznym. Demontujemy blok liczydła, a
    w jego miejsce przyklejamy hallotron lub kontaktron.
    Dalej to już chyba wiesz co zrobić z tym sygnałem?

> [...]
    > promowaniem swojego produktu w stylu "marketingu straszącego" nie
    > piszą. Nawet film z działania ich systemu nie istnieje :)

    Jaka amatorszczyzna?
    Czytałeś "Profesjonalna centrala sterująca"?
    http://przeciwzalaniu.pl/profesjonalna-centrala-ster
    ujaca/s259
    Przecież to jest szczyt profesjonalizmu ;)

> [...]
    > (rozładuję tym samym układ). Zaworu odcinającego instalację od strony
    > zasilania nie potrzeba - po prostu nie włączę pompy w studni :)

    Te zbiorniki powinny się znajdować w pomieszczeniu technicznym, a samo
    pomieszczenie powinno mieć zrobioną posadzkę z odpowiednim nachyleniem i
    kratką ściekową i po sprawie.
    Przed zalaniem pozostałych pomieszczeń zabezpieczą elektrozawory
    sterowane centralą alarmową, które poz zazbrojeniu alarmu odłączają
    dopływ wody.