  • 11. Data: 2010-08-26 20:59:26
    Temat: Re: Jak poprawdzić źle zrobiona cyrkulacje cwu
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam

    > Problem niestety leży w tym, że instalacje robią osoby, którym się wydaje,
    > że zrobią to taniej i lepiej.
    No akurat tu sie mylisz, bo wcale mi się tak nie wydaje - gdyby mi się tak
    wydawało to napewno bym nie pytał nikogo.
    Powód robienia samemu to jedynie oszczędność. Narazie koszt wykonania
    instalacji plus poprawki które bede musiał zrobić i tak wychodzi taniej niż
    sam koszt robocizny zaproponowany mi przez instalatorów.
    > Prawda niestety jest taka, że teraz nalezałoby wykonać tę instalację
    > jeszcze raz prawidłowo.

    Co znaczy jeszcze raz prawidłowo? Możesz coś podpowiedzieć?
    Ja myślałem tak
    Wywalam cyrkulacje z kuchni, robie tylko cyrkulacje w łazienkach. Wszystkie
    odbiorniki wyprowadzam rurą 16 mm.

    A może wywalić całkiem cyrkulacje?
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 12. Data: 2010-08-26 21:05:45
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Miało być:

    > Dzięki temu woda dociera do odbiorników z 2 stron tj. od strony zasilania
    > w czasie poboru wody poprzez otwierający się zawór zwrotny.

    oraz od strony powrotu cofając się w kierunku kranów.

  • 13. Data: 2010-08-26 21:17:27
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    WItam

    > Twój błąd polega na tym, że przyrównałeś rury miedziane do pexa,
    > dobierajac rurę 16mm pex zamiast rury miedzianej 15mm oraz rury 20mm pex
    > zamiast miedzianych 18mm. To, że rury pex mają większe średnice nie
    > oznacza, że przepływy będą większe. Z prostego powodu, ponieważ rury pex
    > muszą być łączone złączkami, które posiadają o wiele mniejsze przekroje.
    > Dlatego też przepływy w rurach pex będą mniejsze.

    Tak to prawda, zasugerowałem się odpowiedziami na grupie do mojego wątku.
    Czy to znaczy że 16mm pex jak podejdę do każdego odbiornika to będzie za
    mało?
    Czy powinienem wszędzie podejść rurą 20 mm?

    > Którędy prowadziłeś rury ?
    Rury poprowadzone są tam gdzie ciepła i zimna - po podłodze, a w kotłowni po
    ścianie.

    > Gdzie masz zrobione pętle i jak ?
    Pętle mam zrobione tak: trójnik pod kranem i ta rura podłączona to tej
    trzeciej nitki, tak jak mi się wydawało cyrkulacji.

    > Najlepiej jest dać 2 rury 20 pex obok siebie. Jedna rura zasilająca, a
    > druga powrotna. Rury te prowadzisz równolegle w ścianie czy też po
    > podłodze, a od zasilania wyprowadzasz 16 pex do kranów.
    Do prysznica też te 16 pex wystarczy?
    A te 16 pex co idzie to kuchni to może być problemem, tam dać trzeba 20 ?

    Co do cyrkulacji może pozbyć się jej całkowicie?

    Pozdrawiam i dziękuje za odwiedzi

  • 14. Data: 2010-08-26 21:19:50
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Bartek wrote:

    > Co do cyrkulacji może pozbyć się jej całkowicie?
    >
    > Pozdrawiam i dziękuje za odwiedzi

    Zatrudnić zawodowca.

  • 15. Data: 2010-08-26 21:27:59
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czy to znaczy że 16mm pex jak podejdę do każdego odbiornika to będzie za
    > mało?

    Nie będzie za mało, pod warunkiem, że prowadzisz do każdego kranu oddzielne
    obwody.
    Jak chcesz robić jako rozgałęzienia od głównego pionu to musisz poprowadzić
    przynajmniej 2 x 20 pex dla ciepłej oraz 1 x 25 dla zimnej.

  • 16. Data: 2010-08-27 10:22:15
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    > Ja myślałem tak
    > Wywalam cyrkulacje z kuchni, robie tylko cyrkulacje w łazienkach.
    > Wszystkie odbiorniki wyprowadzam rurą 16 mm.
    >
    > A może wywalić całkiem cyrkulacje?
    Nie wywalaj zamknij tylko te drabinki (trójniki) po drodze (czyli zaślep)
    a zostaw ostatni, tak aby cała długa pętla cyrkulacji ci działała.
    Reszta ci będzie działać, co prawda woda siuę będzie lać wolno ale
    poleci, jakie ciśnienie masz w instalacji i skad masz wodę?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 17. Data: 2010-08-28 05:57:10
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

> [...]
    > Reszta ci będzie działać, co prawda woda siuę będzie lać wolno ale
    > poleci, jakie ciśnienie masz w instalacji i skad masz wodę?

    No właśnie boje się że bedzie się słabo lać jak puszcze wszystko przez te
    rury 16 mm
    A powiedz czy rura 16 mm wystarczy do prysznica i czy rura 16 mm do kuchni
    też wystarczy mimo ze to odległość 12 m?
    Coraz bardziej zastanawiam się nad wywaleniem tej cyrkulacji z kuchni bo to
    jednak tylko kuchnia i 12 m. A doprowadzić tylko cyrkulację do łazienek.
    Tu miałbym mało przeróbek bo piony mam 20 mm potem za przysznicem jest
    jeszcze 20mm, tylko chyba nie potrzebnie zredukowane na 16 mm, no i w
    łazience to samo, też zredukowane do 16 mm przed wanną.
    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi.
    Bartek

  • 18. Data: 2010-08-28 05:58:34
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    > Jak chcesz robić jako rozgałęzienia od głównego pionu to musisz
    > poprowadzić przynajmniej 2 x 20 pex dla ciepłej oraz 1 x 25 dla zimnej.
    2 x 20 pex dla ciepłej? tzn. cyrkulacja i ciepła tak?
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 19. Data: 2010-08-28 07:35:13
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 26 Sie, 11:00, "Bartek" <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > 3. Rozumiem że prawidłowo zrobiona cyrkulacja to idzie rura np. 20 mm przez
    > cały pion i od niej odnogi do kranów a na samej górze wracam nitką do pompy
    > cyrkulacyjnej. I tu wszystko ok jak mam łazienki jedna nad drugą, ale co
    > zrobić z kuchnią? Kuchnia jest oddalona od łazienek o jakieś 12-14 metrów
    > licząc po rurach. Potraktować kuchnie jako pierwszy odbiornik i potem z
    > kuchni iść na łazienkę - i całą wodę przy cyrkulacji gonić przez kuchnię na
    > łazienki? A może szukać innego rozwiązania?
    >
    > Pozdrawiam i dziękuje za wszystkie odpowiedzi.

    zapewne opowiedzii ci wszyscy na twoje pytanie ale powtorze:
    1. CWU - cyrkulacja
    wywalasz trojniki /zaslepiesz jedna galazke/ przy kazdym
    punkcie.Zostawiasz na koncu aby petla byla zamknieta. Predkosc wody w
    rurach bedzie wymuszona przez pompe. Po to masz cyrkulacje.
    2. CWU przekroje rur.
    niestety nie moge nic powiedziec. Ja mam 3/8 cala. z szarej zgrzewanej.

  • 20. Data: 2010-08-28 08:14:10
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 28-08-2010 o 07:57:10 Bartek <b...@o...pl> napisał(a):

    > No właśnie boje się że bedzie się słabo lać jak puszcze wszystko przez
    > te rury 16 mm
    no bo będzie słabo :(

    > A powiedz czy rura 16 mm wystarczy do prysznica
    Nie

    i czy rura 16 mm do
    > kuchni też wystarczy mimo ze to odległość 12 m?

    teżnie, jak masz możliwość jeszcze poprawienia to dociągnij nową ciepła
    i zimną co najmniej 20 do kuchni i 20 do prysznica, 16 do umywalki
    wystarczy.

    Ta twoja 16 nzdzje sie na cyrkulację.

    > Coraz bardziej zastanawiam się nad wywaleniem tej cyrkulacji z kuchni bo
    > to jednak tylko kuchnia
    Dobrze.

    i 12 m. A doprowadzić tylko cyrkulację do
    > łazienek.
    Tak dobrze ale tylko do ostatniego punktu odbioru.

    > Tu miałbym mało przeróbek bo piony mam 20 mm
    I je zostaw a dołóż drugi taki sam do kuchni czy łazienki
    gdzie ci wygodniej i poprowadź go do samego początku, tam rozetnij starą
    rurę daj trójnik zawory i pospinaj razem nowy i stary pion.

    potem za przysznicem jest
    > jeszcze 20mm, tylko chyba nie potrzebnie zredukowane na 16 mm, no i w
    > łazience to samo, też zredukowane do 16 mm przed wanną.
    Najlepiej jakbyś to narysował bo zrozumieć twoją instalację to koszmar.

    --
    Pozdr
    JanuszK