  • 21. Data: 2023-12-11 07:52:58
    Temat: Re: Jak tam defrosty u Was?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 10 Dec 2023 14:53:01 -0000 (UTC), Budzik

    > Jak to jest mozliwe skoro sam prad kosztuje 70gr?
    > a gdzie przesył, inne opłaty i vat?

    To jest wartość z FVAT, więc brutto.

    > Oczywiście mowimy o cenie po przekroczeniu limitu?

    Nie wiem szczerze mówiąc, nie chciało mi się wnikać.
    Może gdybym płacił jakieś absurdalne kwoty to bym
    rozkminiał, a tak...

    https://zapodaj.net/images/4d6d66aef4a96.jpg

    Tylko trzeba uwzględnić, że ja mam dosyć duży stosunek
    zużycia 1/2T, bo oprócz PC jeszcze PHEVa ładuję w 2T.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2023-12-11 08:05:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 10 Dec 2023 12:16:14 +0100, Mateusz Bogusz

    > Ja rozpocząłem ten wątek, nic nie napisałem o żadnym buforze. Nigdy też
    > na tej grupie nie napisałem, że bufor przy PC jest zbędny. Nie
    > zarzekałem się także że jest niezbędny :-D
    > Ale zostawmy już.

    Warto o tym przypominać, szczególnie że dyskutujemy o defrostach.

    > A te większe to ile?

    +8sC na buforze w 2T.

> [...]
    > 2T występuje nieznaczna, ale odczuwalna fluktuacja - rano na plus, a
    > przed spaniem na minus.
    >
    > Mogę też napisać że na sprzęgle różnice między zasilaniem i powrotem
    > (chodzi o różnicę między tym co produkuje PC, a idzie na dom oraz tym co
    > powraca z domu i wraca do PC) u mnie przykładowo wynoszą:
    >
    > zasilanie ~1C, powrót 1-1,8C (przy niskiej prędkości sprężarki niższa
    > wartość, przy początku grzania wyższa). Zapewne w innym przypadku mogą
    > być te różnice wyższe ale i pewnie niższe, podałem realny przykład.

    U mnie też pływa temperatura, a że są kalafiory i leci w 2T
    to niestety w nocy jest cieplej niż w dzień.

    > Za daleko poleciałeś z tym porównaniem. Sprawdźmy.

    Ale przecież ja pisałem o tym w świetle energii potrzebnej do defrostu.
    Tu nie potrzeba 60sC tylko wystarczy nie mniej niż 15 (tzn. jak temperatura
    nie spadnie poniżej 15 na powrocie, to defrost zostanie zrealizowany --
    przynajmniej taki jest warunek w moim polskim APICu).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 23. Data: 2023-12-11 08:57:40
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.12.2023 08:05, Myjk wrote:
    > +8sC na buforze w 2T.

    Tak myślę o buforze Tomasza i w kontekście tego co napisałeś dalej

    > U mnie też pływa temperatura, a że są kalafiory i leci w 2T
    > to niestety w nocy jest cieplej niż w dzień.

    To czysto teoretycznie może on być lepszy od podłogówki, bo powierzchnia
    parowania znacznie mniejsza i można dostarczać do podłogi dokładnie tyle
    ile potrzeba więc nie było by fluktuacji. A może i cieplej w dzień niż w
    nocy. Ale taki bufor ze względu na znacznie wyższą temperaturę miałby
    inne problemy - wymagane grube ocieplenie, jakieś ekonomiczne źródło
    ciepła dla takich temperatur itd. :-)

> [...]
    > nie spadnie poniżej 15 na powrocie, to defrost zostanie zrealizowany --
    > przynajmniej taki jest warunek w moim polskim APICu).

    Eee panie, aż 15 stopni? Gdy uruchomiłem PC, to na powrocie było 8C a
    defrosty jakoś musiała zrobić* ;-)

    *w tej chwili jestem mądrzejszy o doświadczenie i na pewno bym to zrobił
    inaczej, np. najpierw nagrzał sam bufor, potem otworzył jeden obieg,
    potem kolejny...

    Producent w instrukcji ani instalatorzy nie będą się bawić, więc START,
    grzałka ON, podpis że uruchomiono i do domu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 24. Data: 2023-12-11 09:14:45
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.12.2023 07:52, Myjk wrote:
    > Nie wiem szczerze mówiąc, nie chciało mi się wnikać.
    > Może gdybym płacił jakieś absurdalne kwoty to bym
    > rozkminiał, a tak...
    >
    > https://zapodaj.net/images/4d6d66aef4a96.jpg

    Za pół roku zużycie (6000 kWh), pół na pół - stara taryfa (3000kWh) /
    ceny zamrożone (3000 kWh)...

    Taka cena w tym okresie, to pewnie wszystkim tutaj wyszła ;-)

    Proponuję lekkie dostosowanie i możemy ponownie omówić tę kwestię za
    miesiąc lub dwa.

    > Tylko trzeba uwzględnić, że ja mam dosyć duży stosunek
    > zużycia 1/2T, bo oprócz PC jeszcze PHEVa ładuję w 2T.

    Ja mieszkam i pracuję w domu. W okresie letnim stosunek 2T/1T mam 60%, a
    w okresie zimowym 80%. W obu przypadkach +-3%. Za listopad np. 79% w 2T.

    Z ciekawości, ładowanie PHEVa w domu ile w praktyce pobiera rocznie,
    1000 kWh? 2000 kWh?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 25. Data: 2023-12-11 09:26:56
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 11 Dec 2023 09:14:45 +0100, Mateusz Bogusz

> [...]
    >
    > Taka cena w tym okresie, to pewnie wszystkim tutaj wyszła ;-)
    >
    > Proponuję lekkie dostosowanie i możemy ponownie omówić tę kwestię za

    Ja mam akurat pół roku styczeń-czerwiec i lipiec-grudzień,
    więc w każdym okresie fakturowym 3 miesiace grzania. Druga
    połowa tak samo wychodzi, znaczy w poprzedniej połowie właśnie
    było 0,97, bo tu jest 0,92. Zresztą zaraz przyjdzie rachunek
    to wrzucę.

> [...]
    > w okresie zimowym 80%. W obu przypadkach +-3%. Za listopad np. 79% w 2T.
    > Z ciekawości, ładowanie PHEVa w domu ile w praktyce pobiera rocznie,

    Zależy ile się jeździ. ;P Mój Outlander oszczędny nie jest
    i żre ~20kWh/100km, przejeżdżam na prądzie rocznie 15-20tkm,
    więc 3000-4000kWh idzie -- przy czym teraz ładuję się już
    w większości w nowym domu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 26. Data: 2023-12-11 09:36:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 11 Dec 2023 08:57:40 +0100, Mateusz Bogusz

> [...]
    > nocy. Ale taki bufor ze względu na znacznie wyższą temperaturę miałby
    > inne problemy - wymagane grube ocieplenie, jakieś ekonomiczne źródło

    Przy czym wygrzewanie bufora do tak ekstremalnych temperatur jak 60sC
    to już traci sens nawet w 2T. 45sC to jest sensowny próg, więcej tylko
    jeśli nie ma innego wyjścia (czyli przy zewnętrznych -15).

    > Eee panie, aż 15 stopni? Gdy uruchomiłem PC, to na powrocie
    > było 8C a defrosty jakoś musiała zrobić* ;-)

    APIC ma 15, LG chyba też 15.

    > *w tej chwili jestem mądrzejszy o doświadczenie i na pewno bym to zrobił
    > inaczej, np. najpierw nagrzał sam bufor, potem otworzył jeden obieg,
    > potem kolejny...

    Ja właśnie uruchamiam na dniach LG AiO 7kW w nowym domu.
    Aktualnie jest tam 1sC w środku. Wiadomo, początek na
    grzałkach niestety będzie. Myślałem jeszcze czy nie kupić
    zewnętrznej grzałki powiedzmy 3kW i nie wpiąc na powrocie
    przed samą pompą, to by trochę jednak leciała na sprężarce
    a najważniejsze że defrost byłby zabezpieczony.Tylko znowu,
    taka zewnętrzna grzałka 600 zł.

    > Producent w instrukcji ani instalatorzy nie będą się bawić, więc START,
    > grzałka ON, podpis że uruchomiono i do domu.

    Ja się jednak będę bawić, bo nie mam w zwyczaju dymać inwestora.
    Taniej będzie kosztować mój czas niż ciągłe rąbanie na grzałkach.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 27. Data: 2023-12-11 19:07:17
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.12.2023 09:36, Myjk wrote:
> [...]
    > przed samą pompą, to by trochę jednak leciała na sprężarce
    > a najważniejsze że defrost byłby zabezpieczony.Tylko znowu,

    A na co Ci ta grzałka? Odłącz zasilanie na dom, zagrzej sam bufor do
    tych 20-kilku stopni, a potem odkręcaj po jednej pętli na najniższym biegu.

    PC będzie pracować w "normalnych" warunkach, jak przypilnujesz
    (napisałeś że masz czas) przez weekend, to rozkręci się tak że grzałki
    to już w te zimę nie załączy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 28. Data: 2023-12-12 08:27:06
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 11 Dec 2023 19:07:17 +0100, Mateusz Bogusz

    > A na co Ci ta grzałka? Odłącz zasilanie na dom, zagrzej sam bufor do
    > tych 20-kilku stopni, a potem odkręcaj po jednej pętli na najniższym biegu.

    To jest bliźniak 100m2, "lodówka" stoi w łazience gościnnej o pow. 4m2, na
    samą pompę zostało wygospodarowane całe 80x120cm, są tam rozdzielacze do CO
    i CWU, a ma tam być jeszcze filtr trójstopniowy i zmiękczacz. Nie było
    miejsca na bufor nawet gdybym chciał (no a żę podłogówka to w ogóle bez
    sensu).

    Ja mam szczęście do takich projektów, u sąsiada w pralni 3m2 montowałem PC
    (oczywiście z zasobnikiem CWU), oprócz tego jest tam pralka z suszarką,
    rekuperator na suficie wraz ze skrzynkami rozprężnymi i jeszcze właściciel
    kazał sobie zamontować jako awaryjne źródło swój stary kocioł elektryczny.
    ;P

    > PC będzie pracować w "normalnych" warunkach, jak przypilnujesz
    > (napisałeś że masz czas) przez weekend, to rozkręci się tak
    > że grzałki to już w te zimę nie załączy.

    Mogę też z farelką stać i chuchać na
    jednostkę zewnętrzną przy defroście... ;p

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 29. Data: 2023-12-13 21:10:59
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.12.2023 08:27, Myjk wrote:
    > Nie było
    > miejsca na bufor nawet gdybym chciał (no a żę podłogówka to w ogóle bez
    > sensu).

    Idealny przykład potwierdzający, że bufor zbędny. Teraz pozostaje tylko
    bohatersko rozwiązać problem nieznany tym z buforem ;-)

    > Mogę też z farelką stać i chuchać na
    > jednostkę zewnętrzną przy defroście... ;p

    Jeżeli na początek PC podniesie z tych 1C do chociaż 15C (jak
    wspominałeś). Tak zagrzany beton, to potem chyba już i tak bez grzałek
    będzie :-P

    Ja w 2016 nie wiedziałem tego co teraz sam zaproponowałem, ale prąd też
    kosztował 0,34zł wtedy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 30. Data: 2023-12-14 16:00:41
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 Dec 2023 21:10:59 +0100, Mateusz Bogusz

    > Idealny przykład potwierdzający, że bufor zbędny.
    > Teraz pozostaje tylko bohatersko rozwiązać problem
    > nieznany tym z buforem ;-)

    Z drugiej strony taki bufor z pompą to okolice 1500 zł,
    więc już taniej grzałkę zamontować przed powrotem. ;>

    > Jeżeli na początek PC podniesie z tych 1C do chociaż
    > 15C (jak wspominałeś).
    > Tak zagrzany beton, to potem chyba już i tak bez grzałek
    > będzie :-P

    Przy nominalnej 7kW potrzeba 10h ciągłej pracy żeby dobić
    do 15sC, a defrost czasami jest co godzinę. ;p W sumie to
    policzyłem jeszcze raz i jednak te grzałki puszczę, bo to
    jednak najsensowniejsze cenowo rozwiązanie.

    > Ja w 2016 nie wiedziałem tego co teraz sam zaproponowałem,
    > ale prąd też kosztował 0,34zł wtedy.

    Teraz też dramatu nie będzie, rozruch w porywach 100 zł,
    przy czym grzałka w tej LG ma tylko 3kW, więc będzie 24h
    ciepać.

    --
    Pozdor
    Myjk