  • Data: 2019-03-04 16:03:12
    Temat: Re: Jak to jest
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Adam napisał:

    > Język ewoluuje.
    >
    > Kto pamięta pierwotne znaczenie słowa "dupa"?
    > A za czasów Fredry panienki przy ludziach ciągały za kutasiki nawet się
    > nie czerwieniąc; zresztą panowie kutasy owe nosili na wierzchu.
    > Natomiast na przełomie w. XIX i XX słowo "kiszka" było niecenzuralne. W
    > okresie międzywojennym i powojennym kiszka oznaczała w oponie to, czego
    > teraz nie ma.
    >
    > Ale też ciekawie się czyta nie tylko Fredrę, Krasickiego, Krasińskiego
    > czy Kraszewskiego, ale i nowszych, typu Żuławski czy Niziurski.
> [...]

    Zmiany w słowniku to nie to samo co zmiany w języku. Jasne, że przybyły
    nowe słowa, a wiele zmieniło znacznie. Jednak sam język, w sensie składni,
    gramatyki, na przestrzeni ostatnich dwustu lat ewoluował znacznie słabiej,
    niż przez poprzednie dwa wieki. Nie mówiąc już o czasach jeszcze
    wcześniejszych -- ze współczeznymi Mieszka I trudno by było w ogóle się
    dogadać, nie tylko ze względu na słownictwo.

    --
    Jarek