    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jaki tynk na ściany
    Date: Thu, 05 Jan 2017 09:56:50 +0100

    W dniu 04.01.2017 o 17:58, Mateusz Bogusz pisze:
    > Do tej pory byłem przekonany, że chce gipsowy po całości, bo:
    > - jak wezmę jakiś lepszy, to nie będzie trzeba gładzi,
    > - obrazów na ścianach nie wieszam, więc z wytrzymałością dam radę
    > - jest zdrowszy bo oddychający (w połączeniu z MW pomaga utrzymać
    > optymalną wilgotność)
    > - no i będzie taniej i szybciej, bo jedna, dwie warstwy a nie trzy
    >
    > Dzisiaj rozmawiam z dwoma wykonawcami i każdy, że "tynków gipsowych to
    > już się nie kładzie, teraz wszyscy cementowo-wapienne tylko".
    >
    > Myślałem że trend jest właśnie odwrotny. Jak radzicie?

    i ile ja wiem, to po położeniu tynku cementowego, będziesz miał sciany
    typu papier ścierny. twarde przy próbie zagłębienia się. natomiast
    odporność na szorowanie rantem krzesła - będzie taka sama. bo scierać
    lub brudzić się będzie faba, nie tynk. chyba ze tynk cementowy będzie
    jeszcze czymś pokryty.
    NAtomiast pośród tynków tynków gipsowych jest większa różnorodność
    produktów. nie żeby wśród cementowych nie było, ale w gipsowych efekt
    może być bardzo różny. ja używałem mp75
    http://knauf.pl/produkty/knauf-mp-75-diamant
    nakładałem go na ściany pistoletem za 75zł i starym kompersorem. (bardzo
    szybko, facet mieszający nie nadążał mieszać) i teraz najważniejsze. wg
    instrukcji obsługi, należało go wyrównać, zostawić zmoczyć, zatrzeć i
    wyrównać. to dało powierzchnie jak gładź, do malowania. tyle że dużo
    twardszą niż gładź. nie taką jak cementowy, ale paznokciem dziury nie
    zrobisz.
    Co więc radzę? jak chcesz mieć poprostu ściany, to daj cementowy. jak
    chcesz mieć ładne ściany, daj dobry gipsowy. ale i tak jakość będzie
    zależeć od ręki i oka murarza.
    ToMasz