    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jakie przewody wyprowadzić i gdzie?
    Date: Thu, 25 Mar 2010 09:59:14 +0100

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hof4rc$ofa$1@news.onet.pl...
    > Witam
    > No tak, ale gdybym wiedział co i gdzie bedzie to bym nie pytał, narazie
    > chce się jakoś zabezpieczyć. ale spróbuje doprecyzować/

    > Czyli najlepiej bedzie wybrać wszystko zanim bede robił instalacje tak?
    > hmm, może sie nie udać

    Nie. Wystarczy wiedzieć co chce się mieć i gdzie to będzie rozmieszczone.

    > Zakładam że sterowane ręcznie, ale np. jak zapomne włączyć chciałbym żeby
    > automaatycznie się załączało.
    No to masz już jeden trzyżyłowy przewód

    > myśle że ręcznie
    No to masz kolejny przewód trzyżyłowy wzdłuż dojścia/dojazdu a przynajmniej
    do najbliższego punktu świetlnego od domu

    > a co to jest bo nie bardzo rozumiem?
    Podświetlany numer domu - może być na bramie, może być na budynku. Są gminy
    gdzie się tego wymaga i gdzie za brak tego SM rozdaje mandaty.

    > taką instalację chce zrobić tylko na schodach wejściowych, ręcznie
    > włączana.
    > A automatycznie to jak, jak bedzie ujemna temp to ona się włączy?
    A jaki problem by się załączyła ? Kolejny przewód.

    > Tu to nawet nie wiem co wybrać, jaka różnica jest miedzy analogowym i
    > cyfrowym?

    Przede wszystkim w ilości żył w kablu które to ustrojstwo obługuje.
    Cyfrowemu wystarczą trzy żyły. Z analogowym różnie- co producent to
    filozofia. Jeżeli zasilanie kasety domofonu jest niskonapięciowe, moze się
    okazać koniecznym zainstalowanie zasilacza przy bramie bo np 100 m przewodu
    z napięciem 12 V moze z tego napięcia zrobić 5 V.
    > brama napewno będzie na pilota
    Super. To nie trzeba żadnych przewodów :)
    A na poważnie będzie potrzebne zasilanie napędów, czyli przewód trzyżyłowy.
    Do tego jakiś przewód lub dwa pomiędzy skrzydłami bramy lub nie jeżeli to
    brama przesuwna.

    > a gdzie takie czujniki powinny być na zewnątrz - możecie podpowiedzieć?
    A to zależy jak bardzo chcesz sie chronić systemem alarmowym i jak bardzo
    chcesz go integrować z jakąś automatyką. Możliwości jest tysiąc pińcet.
    Jeżeli furtkę/bramę masz 15 m od domu moze w ogóle nie warto tego dawać,
    ale jeżeli jest to już 200 m to może warto się zastanowić i być odpowiednio
    wcześnie informowanym o naruszeniu wejścia.

    > gdzie i ile powinienem przewodów do tego wyprowadzić?
    Standardowa automatyka bramy uchylnej ma conajmniej jedną barierę
    podczerwieni którą montuje się w sposób uniemożliwiający poruszanie bramą
    gdy w polu jej zasiegu znajduje się jakiś obiekt, z reguły samochód. To jest
    bariera ochronna. Można ddatkowo zamontować bariery IR sterujące bramą które
    np ją zamkną po przejeździe samochodu czyli przecieciu dwóch barier w
    określonej kolejności. Przy bramie przesuwnej temat jest nieco prostszy bo
    brama nie "zamiata" skrzydłami po okolicy.

    > narazie nie planuje, ale jeśli w przyszłości chciałbym to zamontować to
    > gdzie warto wyprowadzić przewody?

    a nie mam pojęcia. Na budynku, pod jakiś maszt kamery. Monitoring i SSWiN
    powinien zaprojektować ktoś kto ma o tym pojęcie i potrafi zdefiniować
    strefy zagrożenia i ochrony i zrobić to tak żeby system działał poprawnie,
    nieuciążliwie i bez absurdów, zaś użytkownik zdawał sobie sprawę z jego
    ograniczeń, przede wszystkim podstawowego że jest to tylko system
    sygnalizacyjny.

    Reasumując może to być tak
    jeden przewód obwodu oświetleniowego (zakładam że sterowanie z budynku i nie
    ważne czy ręczne czy automatyczne)
    Jeden przewód obwodu zasilania (zasila napęd bramy i ewentualnie kasetę
    domofonu)
    coś pomiędzy skrzydłami bramy (zasilanie i ze dwa sygnałowe, może być 5CAT
    lub 6 żyłowy do SSWiN)
    coś (sygnałowy) do sterowania barierą IR do automatyki bramy
    jeden przewód oświetlenia dojazdu/dojścia
    Przewód do domofonu i rygla furtki (powinien wystarczyć 5 CAT)
    Alarmy, czujniki, kamery wg uznania, zamiłowania do gadżetów i zasobności
    portfela.
    --
    Jackare