  • 1. Data: 2010-03-23 11:02:06
    Temat: Jakie przewody wyprowadzić i gdzie?
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Jakie przewody warto wyprowadzić przy robieniu instalacji?

    Brama - jaki ile żył?
    Furtka - jaki ile żył?
    Domofon - jaki ile żył?
    Altana ogrodowa- jaki ile żył?
    pomieszczenie gospodarcze- jaki ile żył?

    Jakie media jeszcze warto wyprowadzić i gdzie na etapie zagospodarowywania?

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-03-23 13:06:11
    Temat: Re: Jakie przewody wyprowadzić i gdzie?
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Jakie przewody warto wyprowadzić przy robieniu instalacji?
    >
    > Brama - jaki ile żył?
    > Furtka - jaki ile żył?
    Na przykładzie bramy i furtki zobacz ile masz opcji:

    - oświetlenie bramy (sterowane ręcznie lub autonomicznie)
    - oświetlenie dojazdu lub dojścia (sterowanie j.w)
    - numer policyjny (załączany j.w.)
    - instalacja przeciwzamrożeniowa / rozmrożeniowa (sterowanie j.w)
    - domofon lub videodomofon (analogowy lub cyfrowy)
    - napęd sterujący bramą
    - kontaktrony lub czujki do systemu alarmowego
    - bariery podczerwieni do systemu alarmowego i/lub do automatyki bramy
    (chyba nie chciałbyś aby brama w ruchu zgniotła Ci dziecko lub uszkodziła
    samochód)
    - minotoring CCTV

    Tyle opcji a i tak na pewno nie wyczerpałem tematu. Nikt tu nie jest wróżką.
    Zaprojektuj sobie co chcesz lub musisz w tych miejscach mieć i stosownie do
    tego projektu wykonaj okablowanie bo to sie także przekałada m.in. na ilość
    obwodów i zabezpieczeń w rozdzielni, wyprowadzenie przewodów do centrali
    alarmowej itp
    Przewody możesz zastosować doziemne- żelowane (drogie) lub zwykłe i
    poprowadzić w rurze wodociągowej z HDPE z tym że rura musi być tak
    poprowadzona aby nie wlała się do środka woda, czyli wystawać ponad grunt
    pionowo i być np zakolankowana w dół wyjściem kabli (to już można zrobić np
    winidurem bo PE jest w tym względzie niewdzięczne). Jeżeli pociągniesz
    przewody elektryczne 230 VAC i teletechniczne jednym ciągiem ułożone obok
    siebie mogą się dziać cuda.

    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-03-23 20:10:38
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Bartek" <b...@o...pl> wrote in message
    > Witam
    > Jakie przewody warto wyprowadzić przy robieniu instalacji?
    >
    > Brama - jaki ile żył?

    Zasilający kabel 5 żyłowy ziemny plus skrętka ethernetowa

    > Furtka - jaki ile żył?

    Tak samo

    > Domofon - jaki ile żył?

    ethernetowy

    > Altana ogrodowa- jaki ile żył?

    Zasilanie 5xileśtam i ethernet

    > pomieszczenie gospodarcze- jaki ile żył?

    Po 2 ethernety i zasilanie

  • 4. Data: 2010-03-23 20:47:50
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > Zasilający kabel 5 żyłowy ziemny plus skrętka ethernetowa

    po co 5 żył?

    3 wystarczą moim zdaniem, sam tak mam
    skręka przyda się

  • 5. Data: 2010-03-23 21:41:46
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik kiki napisał:
    > "Bartek"<b...@o...pl> wrote in message

    > Zasilający kabel 5 żyłowy ziemny plus skrętka ethernetowa

    > Tak samo

    > ethernetowy

    > Zasilanie 5xileśtam

    przynajmniej 5x16, będziesz mógł sobie podłączyć np trak, czy też
    postawić trafo lub przemysłowy grill z wkładem na 500 kg mięsa, albo
    wędzarnię na 3 krowy i 5 świń.

    >i ethernet

    bez sensu, altana może być za daleko na eth, nie lepiej światełko ?

    > Po 2 ethernety i zasilanie

    A po kiego mu 2 x skrętka w pom. gospodarczym ? teraz zwykła pralka lub
    kosiarka ma WiFi.

    A tak serio ja pisał bodajże Jackare, to najpierw się zastanów co chcesz
    mieć, a potem będzie wiadomo jakim sposobem to uzyskać. Bo co to no jest
    pomieszczenie gospodarcze ? Budynek w którym trzymasz łopatę i grabie i
    potrzebna tam Ci jest żarówka ? Czy może będziesz podłączał spawarkę ? a
    może jeszcze coś ? i przydałyby się trzy fazy ? Inaczej to wróżenie z
    fusów.

    pzdr.
    rafał

  • 6. Data: 2010-03-24 07:02:36
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    a uwazasz ze skretka tylko siec komputerowa sie rozprowadza?

  • 7. Data: 2010-03-24 07:19:43
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik Michał Gut napisał:
    > a uwazasz ze skretka tylko siec komputerowa sie rozprowadza?

    A uważasz, że określenie ethernet to jest dobra specyfikacja przewodu ?

  • 8. Data: 2010-03-25 07:54:20
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    No tak, ale gdybym wiedział co i gdzie bedzie to bym nie pytał, narazie chce
    się jakoś zabezpieczyć. ale spróbuje doprecyzować/

    > Na przykładzie bramy i furtki zobacz ile masz opcji:
    >
    > - oświetlenie bramy (sterowane ręcznie lub autonomicznie)
    Zakładam że sterowane ręcznie, ale np. jak zapomne włączyć chciałbym żeby
    automaatycznie się załączało.

    > - oświetlenie dojazdu lub dojścia (sterowanie j.w)

    myśle że ręcznie

    > - numer policyjny (załączany j.w.)
    a co to jest bo nie bardzo rozumiem?

    > - instalacja przeciwzamrożeniowa / rozmrożeniowa (sterowanie j.w)
    taką instalację chce zrobić tylko na schodach wejściowych, ręcznie włączana.
    A automatycznie to jak, jak bedzie ujemna temp to ona się włączy?

    > - domofon lub videodomofon (analogowy lub cyfrowy)
    Tu to nawet nie wiem co wybrać, jaka różnica jest miedzy analogowym i
    cyfrowym?

    > - napęd sterujący bramą
    brama napewno będzie na pilota

    > - kontaktrony lub czujki do systemu alarmowego
    a gdzie takie czujniki powinny być na zewnątrz - możecie podpowiedzieć?

    > - bariery podczerwieni do systemu alarmowego i/lub do automatyki bramy

    gdzie i ile powinienem przewodów do tego wyprowadzić?

    > - minotoring CCTV

    narazie nie planuje, ale jeśli w przyszłości chciałbym to zamontować to
    gdzie warto wyprowadzić przewody?

> [...]
    > stosownie do tego projektu wykonaj okablowanie bo to sie także przekałada
    > m.in. na ilość obwodów i zabezpieczeń w rozdzielni, wyprowadzenie

    Czyli najlepiej bedzie wybrać wszystko zanim bede robił instalacje tak?
    hmm, może sie nie udać
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 9. Data: 2010-03-25 07:56:10
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    > Zasilający kabel 5 żyłowy ziemny plus skrętka ethernetowa
    a skrętka do czego ma być i w przypadkach poniżej też - do czego ona ma
    służyć i gdzie ją wyprowadzić tzn. do bramy, ale z którego miejsca?

    a tu ethernet do czego i w pomieszczeniu gospodarczym?

  • 10. Data: 2010-03-25 08:59:14
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > chce się jakoś zabezpieczyć. ale spróbuje doprecyzować/

    > Czyli najlepiej bedzie wybrać wszystko zanim bede robił instalacje tak?

    Nie. Wystarczy wiedzieć co chce się mieć i gdzie to będzie rozmieszczone.

    > Zakładam że sterowane ręcznie, ale np. jak zapomne włączyć chciałbym żeby
    > automaatycznie się załączało.
    No to masz już jeden trzyżyłowy przewód

    > myśle że ręcznie
    No to masz kolejny przewód trzyżyłowy wzdłuż dojścia/dojazdu a przynajmniej
    do najbliższego punktu świetlnego od domu

    > a co to jest bo nie bardzo rozumiem?
    Podświetlany numer domu - może być na bramie, może być na budynku. Są gminy
    gdzie się tego wymaga i gdzie za brak tego SM rozdaje mandaty.

    > taką instalację chce zrobić tylko na schodach wejściowych, ręcznie
    > włączana.
    > A automatycznie to jak, jak bedzie ujemna temp to ona się włączy?
    A jaki problem by się załączyła ? Kolejny przewód.

    > Tu to nawet nie wiem co wybrać, jaka różnica jest miedzy analogowym i
    > cyfrowym?

    Przede wszystkim w ilości żył w kablu które to ustrojstwo obługuje.
    Cyfrowemu wystarczą trzy żyły. Z analogowym różnie- co producent to
    filozofia. Jeżeli zasilanie kasety domofonu jest niskonapięciowe, moze się
    okazać koniecznym zainstalowanie zasilacza przy bramie bo np 100 m przewodu
    z napięciem 12 V moze z tego napięcia zrobić 5 V.
    > brama napewno będzie na pilota
    Super. To nie trzeba żadnych przewodów :)
    A na poważnie będzie potrzebne zasilanie napędów, czyli przewód trzyżyłowy.
    Do tego jakiś przewód lub dwa pomiędzy skrzydłami bramy lub nie jeżeli to
    brama przesuwna.

    > a gdzie takie czujniki powinny być na zewnątrz - możecie podpowiedzieć?
    A to zależy jak bardzo chcesz sie chronić systemem alarmowym i jak bardzo
    chcesz go integrować z jakąś automatyką. Możliwości jest tysiąc pińcet.
    Jeżeli furtkę/bramę masz 15 m od domu moze w ogóle nie warto tego dawać,
    ale jeżeli jest to już 200 m to może warto się zastanowić i być odpowiednio
    wcześnie informowanym o naruszeniu wejścia.

    > gdzie i ile powinienem przewodów do tego wyprowadzić?
    Standardowa automatyka bramy uchylnej ma conajmniej jedną barierę
    podczerwieni którą montuje się w sposób uniemożliwiający poruszanie bramą
    gdy w polu jej zasiegu znajduje się jakiś obiekt, z reguły samochód. To jest
    bariera ochronna. Można ddatkowo zamontować bariery IR sterujące bramą które
    np ją zamkną po przejeździe samochodu czyli przecieciu dwóch barier w
    określonej kolejności. Przy bramie przesuwnej temat jest nieco prostszy bo
    brama nie "zamiata" skrzydłami po okolicy.

    > narazie nie planuje, ale jeśli w przyszłości chciałbym to zamontować to
    > gdzie warto wyprowadzić przewody?

    a nie mam pojęcia. Na budynku, pod jakiś maszt kamery. Monitoring i SSWiN
    powinien zaprojektować ktoś kto ma o tym pojęcie i potrafi zdefiniować
    strefy zagrożenia i ochrony i zrobić to tak żeby system działał poprawnie,
    nieuciążliwie i bez absurdów, zaś użytkownik zdawał sobie sprawę z jego
    ograniczeń, przede wszystkim podstawowego że jest to tylko system
    sygnalizacyjny.

    Reasumując może to być tak
    jeden przewód obwodu oświetleniowego (zakładam że sterowanie z budynku i nie
    ważne czy ręczne czy automatyczne)
    Jeden przewód obwodu zasilania (zasila napęd bramy i ewentualnie kasetę
    domofonu)
    coś pomiędzy skrzydłami bramy (zasilanie i ze dwa sygnałowe, może być 5CAT
    lub 6 żyłowy do SSWiN)
    coś (sygnałowy) do sterowania barierą IR do automatyki bramy
    jeden przewód oświetlenia dojazdu/dojścia
    Przewód do domofonu i rygla furtki (powinien wystarczyć 5 CAT)
    Alarmy, czujniki, kamery wg uznania, zamiłowania do gadżetów i zasobności
    portfela.
    --
    Jackare