  • 1. Data: 2010-03-23 11:03:00
    Temat: System zraszajacy - jak rozplanować?
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Jak rozplanować system zraszającay? Gdzie wyprowadzić przewody i jakie?
    Macie jakieś doświadczenie w tym? Możecie coś podpowiedzieć?
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-03-23 13:24:54
    Temat: Re: System zraszajacy - jak rozplanować?
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Jak rozplanować system zraszającay? Gdzie wyprowadzić przewody i jakie?
    > Macie jakieś doświadczenie w tym? Możecie coś podpowiedzieć?

    Takie rady na początek:

    1. Jeśli chcesz mieć system, który będzie Ci nawadniał zarówno trawnik
    jak i rabaty, to powinieneś mieć już przygotowany przynajmniej zgrubny
    plan nasadzeń, ew już posadzone te rośliny na rabatach. Nawodnienie
    robi się pod konkretny projekt/ogród - to nie jest 'elastyczny' twór.
    2. Sprawdź jakie masz wydajne źródło wody do nawadniania - jest to o tyle
    ważne, że przy b.słabym ciśnieniu zraszacze mogą ci nie 'wyjść' i będą
    nici z podlewania (b.pesymistyczna wersja, ale...)
    3. Sterowniki, czujniki deszczu, etc - to są najdroższe 'bajery', które
    niekoniecznie są potrzebne do _efektywnego_ (w odróżnieniu od
    efektownego)
    wykorzystania systemu. Jak chcesz ciąć koszty, to zaczynaj od tych
    rzeczy.

    Więcej i lepiej usystematyzowane:

    http://www.hunterpolska.pl/pliki/instrukcje_pl/Podre
    cznik_Szkolenia.pdf
    Janusz Pawlinka

  • 3. Data: 2010-03-23 13:25:01
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 23 Mar, 12:03, "Bartek" <b...@o...pl> wrote:
    > Witam
    > Jak rozplanowa system zraszaj cay? Gdzie wyprowadzi przewody i jakie?
    > Macie jakie do wiadczenie w tym? Mo ecie co podpowiedzie ?

    z ciekawostek - wychodzaca wode mozna podlaczyc jako odbiornik ciepla
    - i tym sposobem zrobic sobie klimatyzacje
    ale to mozliwe tylko przy wentylacji mechanicznej ;-)

    a na zime pozamykac wyjscia i zrobic gwwc na glikolu, zalezy na jakiej
    glebokosci

    z.

  • 4. Data: 2010-03-23 17:48:48
    Temat: Re: System zraszajacy - jak rozplanowac?
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Uzytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisal w wiadomosci

    > z ciekawostek - wychodzaca wode mozna podlaczyc jako odbiornik ciepla
    > - i tym sposobem zrobic sobie klimatyzacje
    > ale to mozliwe tylko przy wentylacji mechanicznej ;-)

    W zeszlym roku chyba ze dwa razy korzystalem ze zraszaczy trawnika, wiec
    pomysl rzeczywiscie godny uwagi. :-)

    > a na zime pozamykac wyjscia i zrobic gwwc na glikolu, zalezy na jakiej
    > glebokosci

    To chyba jednak lepiej dedykowana instalacje. :-)

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2010-03-24 09:44:00
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jak rozplanować system zraszającay? Gdzie wyprowadzić przewody i jakie?
    > Macie jakieś doświadczenie w tym? Możecie coś podpowiedzieć?

    Widziałem u klienta system zasilany wodą opadową. Rury spustowe prowadziły
    do zbiornika na deszczówkę, która potem była wykorzystywana do podlewania
    części ogrodu.

  • 6. Data: 2010-03-24 11:10:35
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 23 Mar, 18:48, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:
    > Uzytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisal w wiadomosci

    > W zeszlym roku chyba ze dwa razy korzystalem ze zraszaczy trawnika, wiec
    > pomysl rzeczywiscie godny uwagi. :-)

    generalnie im cieplej tym wiecej trzeba podlewac, druga sprawa to
    generalnie przy b. rozbudowanym systemie nawadniania calego ogrodu ma
    sens, wtedy idzie wiecej wody
    jak trawnik maly to i podlewanie mniejsze i wogole system
    niepotrzebny :-)

    > To chyba jednak lepiej dedykowana instalacje. :-)

    to juz kwestia budzetu, to rozwiazanie minimalistyczne 2 w jednym
    spust glikolu na wiosne tak jak teraz jakims osobnym spustem do
    wykorzystania na nastepny sezon i przeplukanie

    aha - zraszacze same sie otwieraja pod cisnieniem wiec dodatkowy zawor
    bylby potrzebny przed nimi :-)

    a tak wogole to i tak wszystko na etapie projektu a potem od razu
    robot ziemnych bo potem sie nie oplaca

    co do deszczowki, to jakby zbiornik byl wystarzajaco wysoko to nawet
    pompki by nie byly potrzebne

    z.

  • 7. Data: 2010-03-24 17:36:41
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > generalnie im cieplej tym wiecej trzeba podlewac,

    Pod warunkiem ze nie pada co dzien jak w zeszlym roku. :-)

> [...]
    > sens, wtedy idzie wiecej wody
    > jak trawnik maly to i podlewanie mniejsze i wogole system

    Nie do konca, jeden wiekszy zraszacz to 12 l/min.

> [...]
    > wykorzystania na nastepny sezon i przeplukanie
    >
    > aha - zraszacze same sie otwieraja pod cisnieniem wiec dodatkowy zawor

    Dla tego pomysl do du..
    Przed kazdym zraszaczem zawor, dodatkowe trojniki, powrot rury do domu,
    zawor przed zaworem odwadniajacym, zwykle dosc gleboko pod ziemia, jakis
    odpowietrznik nie wiadomo gdzie. Rury do zraszaczy to glebokosc 20 - 30cm.
    To nie bedzie dobre i tanie rozwiazanie.

    > a tak wogole to i tak wszystko na etapie projektu a potem od razu
    > robot ziemnych bo potem sie nie oplaca

    Lepiej oddzielnie bez zawracania du..y. Rura nie kosztuje nie wiadomo ile.

    > co do deszczowki, to jakby zbiornik byl wystarzajaco wysoko to nawet
    > pompki by nie byly potrzebne

    Ech kombinator...
    Wieza cisnien raczej, tylko skad tam deszczowka w rozsadnej ilosci?

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-03-25 09:57:05
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 24 Mar, 18:36, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > Pod warunkiem ze nie pada co dzien jak w zeszlym roku. :-)

    a to prawda, uniwersalniejszy bylby po prostu jakis stawik na taka -
    przepuszczona dla odbioru ciepla - wode przez wentylacje

    > Nie do konca, jeden wiekszy zraszacz to 12 l/min.

    a no w takim razie wystarczy jeden zraszacz tak podlaczyc a nie trzeba
    calego systemu, chyba ze caly system to 1 zraszacz :-)

> [...]
    > odpowietrznik nie wiadomo gdzie. Rury do zraszaczy to glebokosc 20 - 30cm.

    a co im szkodzi jak beda glebiej? jak rury sa tanie to i trojniki nie
    sa drogie jak i powrot - ten powrot to na okolicznosc glikolu zimą

    > To nie bedzie dobre i tanie rozwiazanie.

    a dlaczego niedobre? bo o kosztach na razie sie nie wypowiadam,
    zakladam ze i tak bedzie robiony system nawadniajacy ogrodu
    przynajmniej w kilku punktach

    > Lepiej oddzielnie bez zawracania du..y. Rura nie kosztuje nie wiadomo ile.

    niby tak, ale co zrobic z nadmiarem tej wody? moze jak stawik i duza
    powierzchnia odparowywania/rozsaczania to ok
    tak rzucam pomysl

    > Ech kombinator...
    > Wieza cisnien raczej, tylko skad tam deszczowka w rozsadnej ilosci?

    dach? wystarczy by zbiornik byl zamontowany na poziomie 0 a sredni
    opad w PL to 60cm
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Geografia_Polski
    "2/3 opadów rocznych to opady półrocza letniego"

    czyli przy dachu 100m2 masz lekko liczac w upalne miesiace 20m3 wody
    do odprowadzenia :-)

    z.

  • 9. Data: 2010-03-25 10:06:34
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości

    >a co im szkodzi jak beda glebiej? jak rury sa tanie to i trojniki nie
    >sa drogie jak i powrot - ten powrot to na okolicznosc glikolu zimą

    Nic im nie zaszkodzi, tylko na zime trzeba by to jakos odwodnic. W zwiazku z
    tym konieczne beda spadki. Im wieksza instalacja tym glebiej calosc bedzie
    wychodzic. Pojawi sie pytanie jak zakrecic zawor 1,5m pod ziemia?

    >a dlaczego niedobre? bo o kosztach na razie sie nie wypowiadam,
    >zakladam ze i tak bedzie robiony system nawadniajacy ogrodu
    >przynajmniej w kilku punktach

    Po prostu lepiej polozyc druga rure GWC i nie zawracac sobie tym glowy.

> [...]

    >"2/3 opadów rocznych to opady półrocza letniego"

    >czyli przy dachu 100m2 masz lekko liczac w upalne miesiace 20m3 wody

    Nie o to chodzi. Pisales, ze pompki nie beda potrzebne a zraszacz potrzebuje
    niestety cisnienia by zapewnic wlasciwa wydajnosc podlewania. Zbiornik na
    dachu sie nie sprawdzi. Jak chcesz deszczowka to lepiej zakopac zbiornik pod
    ziemia od razu, tylko na wejsciu trzeba by separator zalozyc i filtry
    odsrodkowe. Podobno bywaja problemy z czystoscia zbiornika po paru latach.
    Ja na te okolicznosc wywiercilem studnie.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2010-03-25 11:19:35
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 25 Mar, 11:06, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > Nic im nie zaszkodzi, tylko na zime trzeba by to jakos odwodnic. W zwiazku z
    > tym konieczne beda spadki. Im wieksza instalacja tym glebiej calosc bedzie
    > wychodzic. Pojawi sie pytanie jak zakrecic zawor 1,5m pod ziemia?

    nawadanienie sie przedmuchuje na zime celem odwodnienia
    potem jak juz jest niezamarzajacy glikol czy inne to zawor nie musi
    byc pod ziemia

    > Po prostu lepiej polozyc druga rure GWC i nie zawracac sobie tym glowy.

    gwwc

    > Nie o to chodzi. Pisales, ze pompki nie beda potrzebne a zraszacz potrzebuje
    > niestety cisnienia by zapewnic wlasciwa wydajnosc podlewania.

    moglyby byc niepotrzebne jak wystarczajaco wysoko, to wcale nie mus
    chyba to cisnienie glownie potrzebne jest do automatycznego otwarcia
    punktow poboru?
    moze rzeczywiscie sam zraszacz potrzebuje wiecej niz podlewanie
    punktowe

    no to jak pompka ma byc tak czy siak w obiegu to tym lepiej, chodzi o
    to by nie robic drugiego obiegu z pompkami :-)

    z.