  • Data: 2020-07-09 21:25:00
    Temat: Re: Jestem Kadar
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > "Morcilla"? Hiszpanie co prawda najwyraźniej inaczej to jedzą niż inne
    > nacje, ale to chyba jednak to. Nie żebym się jakoś szczególnie znał w
    > temacie.

    Jak wiadomo, wszystko zaczęło się od Duńczyków. U nas w XVII wieku
    jeszcze tego wynalazku nie znano. Tak oto rzecz opisuje Jan Chryzostom
    Pasek, będący w Danii w delegacji:

    Wołu, wieprza albo barana kiedy zabiją, to najmniejszej krople
    krwie nie zepsują, ale ją wytoczą w naczynie; namieszawszy w to
    krup jęczmiennych albo tatarczanych to tym kiszki owego bydlęcia
    nadzieją, razem w kotle uwarzą i osnują to wieńcem na wielkiej
    misie i tak to na stole stawiają przy każdom obiedzie i jedzą za
    wielki specyjał. Etiam i w domach szlacheckich tak czynią; i mnie
    częstowano tym do uprzykrzania, ażem powiedział, że się Polakom
    tego jeść nie godzi, boby nam psi nieprzyjaciołmi byli, gdyż to
    ich potrawa.

    Dania w pół drogi między Polską a Hiszpanią, poszło widać w obie strony.

    --
    Jarek