  • 1. Data: 2010-09-04 20:34:52
    Temat: KOMINEK I SUFIT
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    Witam dziś podłaczyłem kominek(tzn taką kozę wolnostojąca 14kw|)i było
    pierwsze odpalanie wszystko fajnie tylko zauważyłem że sufit ze zwykłych
    regipsów nad rura łacząca kominek z kominem bardzo się nagrzał (odległośc
    około 40 cm od kolanka do sufitu) i tu ma do was pytanie czy to bezpieczne
    czy sufit może się zapalic ,trochę mnie to martwi i szkoda że wcześniej nie
    przewidziałem że będzie stał tam kominek to bym dał regipsy
    żaroodporne,ciekawe co o tym sądzicie
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-09-04 21:19:34
    Temat: Re: KOMINEK I SUFIT
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wcześniej nie przewidziałem że będzie stał tam kominek to bym dał regipsy

    Regipsy są palne?

  • 3. Data: 2010-09-05 07:23:09
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-09-04 23:19, Kris pisze:

    > Użytkownik "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Regipsy są palne?

    Palne nie są. Natomiast jak będą często nagrzewane i chłodzone (a przez
    to wysuszane i nawilgacane) to IMHO szybko się zdegradują. Taka uroda gipsu

    M.

  • 4. Data: 2010-09-05 08:24:45
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    > Palne nie są. Natomiast jak będą często nagrzewane i chłodzone (a przez to
    > wysuszane i nawilgacane) to IMHO szybko się zdegradują. Taka uroda

    No niby palne nie są ,ale warstwa papieru który je pokrywa nie zapali się ?
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-09-05 08:28:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    juliusz1 wrote:

    > No niby palne nie są ,ale warstwa papieru który je pokrywa nie zapali
    > się ? Pozdrawiam

    raczej sie zwęgli... a jaką masz tam temperaturę?

  • 6. Data: 2010-09-05 08:54:59
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    > raczej sie zwęgli... a jaką masz tam temperaturę? nie mierzyłem a jak
    > jest niebezpieczna,postaram sie przy najbliższym paleniu zmierzyć
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2010-09-05 09:28:39
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > czy sufit może się zapalic ,trochę mnie to martwi i szkoda że wcześniej nie
    > przewidziałem że będzie stał tam kominek to bym dał regipsy

    "Regips" palny nie jest, malo on ew. ogien gasi. Ogrzany do stosunkowo
    niskiej temperatury ulega swoistemu pol-wypalaniu tak to moze niezbyt zgodnie
    z nomenklatura chemiczna mozna nazwac.
    Wzor chemiczny gipsu jest CaSO4*2(H2O). Ogrzewany do temperatury powyzej 150
    stopni przechodzi w postac tez gipsu, ktory zamiast 2 czateczek wody ma jej
    tylko pol. Jest to reakcja wybitnie endotermiczna czyli pochlaniajac duze
    ilosci ciepla. Poltorej czasteczki wody musi ulec odparowaniu.
    Wzor chemiczny gipsu modelarskiego znanego tez pod nazwa plaster paryski jest
    podobny; CaSO4*0.5(H2O). I taki sproszkowany gips po dodaniu don wody
    przechodzi z powrotem w postac w pelni uwodniona wydzielajac przy tym duze
    ilosci ciepla, czyli reakcja egzotermiczna. Od razu napisze, ze ta reakcja
    moze byc nawet niebezpieczna. Czytalem, ze mloda dziewczyna, jakas plastyczka
    mieszala za duzo gipsu zalanego woda w naczyniu, reka. I na moment sie
    zagapila; gdy chciala reka wyciagnac bylo juz za pozno gdyz on bardzo szybko
    sie uwadnia czyli wiaze. Temperatura tego gipsu w wiadrze osiagnela wartosc 60
    stopni C i niestety reke dziewczynie trzeba bylo odjac.
    Ale ad rem.
    Tu w Hameryce jest przepis, ze odleglosc koziej, czarnej rury od scian i
    sufitu wykonanych z plyt KG nie moze byc mniejsza od 3 stop czyli 90 cm.
    Zatem pierwsza rada probuj tak poprowadzic rure aby te odleglosc utrzymac.
    Jesli to nie jest mozliwe moge doradzic aby na ten sufit nad ta rura nakrecic
    kawalek kartongipsu tego ognioodpornego a dla pewnosci nalepic na niego jakas
    bardzo blyszczaca folie aluminiowa. To cieplo z koziej rury wydziela sie z
    glownie w formie promieniowania podczerwonego i ta folia jak lustro te
    promienie cieplne odbije i sufit przed przegrzaniem ochroni.
    KG ognioodporny rozni sie tym od zwyklego, ze ma duzo wlokna szklanego, ktore
    podobno znaczaco przedluza czas zycie plyty w warunkach pozaru. Zwykly regips
    tak samo jak ognioodporny tlumi ogien, on go niejako gasi gdyz zanim sie
    nagrzeje to musi z niego wyparowac duuuzo wody w postaci pary wodnej, ktora
    ognia nie podsyca lecz go tlamsi. Zatem on dlugo bedzie utrzymywal
    temperature rzedu 150 stopni dopoki caly sie nie "wypali" w sensie zamieni na
    ten gips pol-uwodniony.
    Mozna tez zamiast rur czarnych, ktore zgaduje, ze masz, zastosowac rury ze
    stali nierdzewnej i kwasoodpornej, blyszczace, one promieniuja znacznie mniej
    zatem te odleglosci ktore masz, powinny wystarczyc. Wada tego rozwiazania sa
    duze straty ciepla, ktore w calosci pojdzie do komina; czarne rury grzeja w
    bardzo duzym procencie, nie tylko sama koza grzeje.
    W sumie, jesli mozesz to zmierz temperature tego regipsu nad ta rura, jesli
    ona jest znacznie wieksza od 100 stopni, woda syczy i podchodzi pod 150 stopni
    to ten regips po pewnym czasie sie wypali, wybrzuszy i w koncu zacznie z
    sufitu odpadac. O to, ze sie zapali sie nie obawiaj.
    Mysle, ze te polteoretyczne i troche praktyczne uwagi pozwola Ci na bardziej
    racjonalne dzialanie.
    ozdrawiam
    Tornad

  • 8. Data: 2010-09-05 09:57:51
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    Bardzo dziekuje za wasze podpowiedzi już mniej wiecej wiem na czym stoję
    ,pomierzę temperaturę przy najbliższym paleniu i napisze na grupę jak wyszło
    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-09-05 17:54:14
    Od: "andy" <k...@o...pl>

> [...]
    > czy sufit może się zapalic ,trochę mnie to martwi i szkoda że wcześniej nie
    > przewidziałem że będzie stał tam kominek to bym dał regipsy

    Przyklej do sufitu płyt Super-Isol(szare)http://www.varmsen.com/cms.pl?
    w2d=p&P=2,nie z f-my Kratki(białe).
    Może to być jako obniżony sufit.
    Robiłem obudowę kominka z obydwóch rodzajów płyt, białe są beznadziejne -
    b.kruche i pylą.
    To mój kominek,jeszcze nie do końca "dopieszczony" .
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/79cd128c1beb0963
    .html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e703e175ca66e4a5
    .html

  • 10. Data: 2010-09-05 18:42:29
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > To mój kominek,jeszcze nie do końca "dopieszczony"
    .http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/79cd128c1beb096
    3.htmlhttp://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e703e175ca
    66e4a5.html

    no ładnie :-)
    a czym będziesz obkładał?
    ja obkleiłem takimi płytkami z gipsu imitującymi piaskowiec, niestety
    okazało się to mało praktyczne, po sezonie nad paleniskiem zrobiła się
    ciemna smuga od sadzy i to tylko od chwilowego otwierania drzwiczek, a
    z tej porowatej powierzchni nie da się tego doczyścić, teraz będę
    dorabiał coś w rodzaju odstającej szerokiej ramki i obłożę to czymś co
    będzie gładkie i łatwe w czyszczeniu

    pozdrawiam
    s_13