    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kaloryfery - opinia potrzebna
    Date: Sun, 27 Jan 2013 12:52:54 +0100

    Użytkownik "ToMasz" <N...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:50fe92d6$0$1220$65785112@news.neostrada.pl...

    > zimno jest. piec pali, kaloryfery gorące, dalej zimno. Pomieszczenie
    > 4x8m2, trzy najtańsze kaloryfery panelowe. rurka wejściowa i wyjściowa
    > mają dokładnie taką samą temperaturę. Za mała wydajność kaloryferów w
    > stosunku do pieca? Mógłbym wstawić kolejny, ale przesuwając pozostałe.
    > Zastanawiam się (w tej sytuacji) jak to zrobić najtaniej. teraz mam tak,
    > ze dwie rurki (zasilanie i powrót) idą przez całe pomieszczenie. Co
    > kaloryfer to trójnik - żeby woda płynęła do kaloryfera. czy niemógłbym
    > połączyć 2 kaloryferów w taki sposób że z jednej strony zasilam kaloryfer
> [...]

    Problem nie leży w grzejnikach, ale w niewiedzy.
    Pomieszczenie ma zbyt dużą bezwładność i zbyt długo się nagrzewa. Dołożenie
    jeszcze kilku grzejników niewiele pomoże, bo w pomieszczeniu będzie zimno
    tak długo, dopóki nie nagrzeją się ściany.
    Metoda grzania polegająca na całkowitym wyłączaniu grzania jest bezsensowna.
    Powinieneś instalację wyposażyć w sterownik, który odpowiednio wcześniej
    uruchomi ogrzewanie i je nagrzeje, a podczas nieobecności pracowników nie
    pozwoli na całkowite wychłodzenie pomieszczenia, utrzymując tylko niewiele
    obniżoną temperaturę np. 17-18 stopni. Wbrew pozorom takie wyłączanie
    ogrzewania na noc daje niewielkie oszczędności, ponieważ po wychłodzeniu
    ścian musisz dostarczyć taką samą ilość energii, która musi uzupełnić utratę
    energii ze ścian.

    Aby Ci wyjaśnić na czym polega to zjawisko to wyobraź sobie wiadro wody,
    które napełniasz kranem, ale posiada ono na dnie dziurę. Zaznaczona na nim
    kreska to poziom wody, który odzwierciedla Twoją temperaturę w pomieszczeniu
    jaką chcesz osiągnąć. Ilość wody to ilość zgromadzonego w pomieszczeniu
    ciepła tzn. w ścianach i przedmiotach znajdujących się w pomieszczeniu.
    Dziura to straty ciepła. Przepływ wody z kranu to moc grzejnika. Wyobraź
    sobie, że ten przepływ jest mocno przytłumiony i jest powiedzmy tylko 2 razy
    większy od strumienia wody uciekającej z wiadra przez dziurę.

    Rano przychodzisz i odkręcasz karan, próbując napełnić wiadro wodą, aż do
    kreski. Rano masz wody tylko na samym dnie, bo dziura jest na tyle mała, że
    woda nawet nie zdąży całkowicie uciec przez popołudnie i noc, kiedy kran
    masz zakręcony i aż do rana woda cały czas z wiadra się sączy.
    Strumień wody z kranu po mału napełnia wiadro wodą, bo przez dziurę cały
    czas ucieka woda. Strumień wody z kranu jest zbyt mały, abyś mógł napełnić
    wiadro w krótkim czasie. Dopiero koło południa udaje się to wiadro napełnić.
    Później ok. 16.00 kran zakręcasz, ale woda cały czas z wiadra ucieka.
    Ponieważ wysokość slupa wody jest duża to początkowo strumień wypływający
    przez dziurę jest silny, ale wraz z ubywaniem wody w wiadrze jest coraz
    słabszy, ale jednak cały czas płynie. Przez całe popołudnie i całą noc.
    Gdybyś kranu nie zakręcał tylko ustawił taki przepływ z kranu, który
    równoważy wypływ wody przez dziurę to poziom wody utrzymywałby się stale w
    jednym miejscu. Czyli miał byś wtedy stała temperaturę przez całą dobę.
    Ty jednak zakręcasz kran i pozwalasz aby woda z wiadra uciekała, aż do
    osiągnięcia dna, czyli aż do całkowitego wychłodzenia pomieszczenia. Na
    drugi dzień starasz się jak najszybciej napełnić wiadro, ale przepływ z
    kranu jest zbyt mały aby je napełnic w sesnsownym czasie. W rzeczywistości i
    tak dobowo musisz dostarczyć prawie taką samą ilość energii jak byś
    utrzymywał stały poziom wody (stałą temperaturę) odpowiednio regulując
    przepływ z kranu. Tyle, że zamiast dostarczać energię małutkimi porcjami
    przez cały czas to musisz zwiększyć wypływ wody z kranu do maksimum.
    Ponieważ obecny Twój wypływ wody z kranu (moc grzejników) jest zbyt mały to
    próbujesz dołożyć dodatkowe grzejniki.
    Jedyna oszczędność jaką uzyskujesz wynika tylko z faktu, że obniżając poziom
    wody w wiadrze, strumień lejącej się przez dziurę wody jest słabszy, niż
    przy osiągnięciu poziomu kreski. W rzeczywistości zaoszczędzisz może
    kilka-kilkanaście % energii, kosztem dużego dyskomfortu i marznięcia przez
    pół dniówki.