  • 1. Data: 2013-01-22 14:28:46
    Temat: Kaloryfery - opinia potrzebna
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    witam

    zimno jest. piec pali, kaloryfery gorące, dalej zimno. Pomieszczenie
    4x8m2, trzy najtańsze kaloryfery panelowe. rurka wejściowa i wyjściowa
    mają dokładnie taką samą temperaturę. Za mała wydajność kaloryferów w
    stosunku do pieca? Mógłbym wstawić kolejny, ale przesuwając pozostałe.
    Zastanawiam się (w tej sytuacji) jak to zrobić najtaniej. teraz mam tak,
    ze dwie rurki (zasilanie i powrót) idą przez całe pomieszczenie. Co
    kaloryfer to trójnik - żeby woda płynęła do kaloryfera. czy niemógłbym
    połączyć 2 kaloryferów w taki sposób że z jednej strony zasilam
    kaloryfer wodą z pieca, a druga strona kaloryfera zasila kolejny kaloryfer?

    czyli: =====[|||||]===[|||||]

    zdaje sobie sprawę że to spowoduje ze drugi kaloryfer będzie zimniejszy,
    ale tak jak pisałem woda jest gorąca na wejściu i wyjściu.

    Może są jakieś tanie rozwiązania poprawy ogrzewania we wspomnianej
    sytuacji? Przyniosłem wentylator (klima dla ubogich) i dmucham na
    kaloryfer żeby więcej ciepła odebrać.

    ToMasz

  • 2. Data: 2013-01-22 15:16:11
    Temat: Re: Kaloryfery - opinia potrzebna
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ToMasz wrote:
    > witam
    >
    > zimno jest. piec pali, kaloryfery gorące, dalej zimno. Pomieszczenie
    > 4x8m2, trzy najtańsze kaloryfery panelowe. rurka wejściowa i wyjściowa
    > mają dokładnie taką samą temperaturę.

    i masz gorące grzejniki a domu zimno :)

  • 3. Data: 2013-01-22 16:33:44
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <N...@o...pl> napisał w wiadomości
    Witam

    > Za mała wydajność kaloryferów w stosunku do pieca?

    ToMasz, napisz cos wiecej i szczegolowo, napisz
    coz to za samorobka funkcjonuje u Ciebie, i opisz
    pomieszczenie uklad itp. itd.

    pozdrawiam
    Adams
    ps. Warto pamietac, cobys nie zrobil to cieplo
    samo ciagnie do zimnego, te wszystkie
    wentylatorki to mozna sobie w kiblu
    postawic lub wykorzystac w upaly do chlodzenia.

  • 4. Data: 2013-01-22 16:40:22
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <N...@o...pl> napisał w wiadomości
    > witam
    >
    > zimno jest. piec pali, kaloryfery gorące, dalej zimno.

    I napisz koniecznie co dla ciebie znaczy zimno,
    np. dla gazownikow
    temp 18.6
    to optimum,
    powyzej dostaja dusznosci, suchot, oczy musza
    nawilzac, generalnie meczą sie okrutnie,
    dla palacych smieciami
    to temp. kiedy ruszaja do pieca i wrzucaja kolejną opone :D

    pozdrawiam
    Adams

  • 5. Data: 2013-01-22 18:49:17
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 22.01.2013 16:40, Adams pisze:

> [...]
    > nawilzac, generalnie meczą sie okrutnie,
    > dla palacych smieciami
    > to temp. kiedy ruszaja do pieca i wrzucaja kolejną opone :D

    to jest miejsce pracy. pomieszczenie 4x8. za 3 scianami są inne
    pomieszczenia tylko jedna, najmiejsza ma kontakt z otoczeniem. w
    pomieszczeniu obniżono sufit z ponad 3m na 2.70. Niby nic, ale to
    kolejna izolacja. kaloryfery 3 szt po jakieś 150cm każdy tego typu

    http://cdn6.se.smcloud.net/t/photos/thumbnails/18737
    9/odnawiamy_kaloryfer_640x0_rozmiar-niestandardowy.j
    pg

    co to znaczy zimno. jest -7stopni na podwórku. w pomieszczeniu 20
    stopni. wyłączamy kaloryfery... ok godz.16, zależy jak leży. rano ok
    godziny 8 jest 14 stopni. zimno, ale biorąc pod uwagę tyle godzin nie
    grzania - nie jest źle. Palimy piec, nastawiony na maks temperaturę w
    pomieszczeniu, czyli będzie grzał jak dziki. Pali naprawdę na maksa, ale
    po nastu minutach robi przerwę na minutę, dwie, znowu pali dłuższy czas.
    ile czasu powinien potrzebować na zagrzanie tego pomieszczenia? Godzinę
    dwie? Potrzebuje 6!!!. Do południa nikt nie jest w stanie siedzieć na
    dupie bo przymarznie. ok południa jest 18 stopni, można się rozbierać,
    ok 15 jest 20 stopni. kaloryfery nie da się trzymać ręką, bo parzy.
    rurki na wejściu i wyjściu też nie. nie chcę kombinować z termometrem,
    pastą termiczną i izolacją, żeby wykazać ze na wejściu i wyjściu
    kaloryfera jest różnica 5 stopni, bo nie chodzi o teorie tylko praktykę.
    jest źle - trzeba naprawić. Całość zrobiła renomowana lokalna firma, 12
    lat temu i niema szans na darmowe poprawki. Jak dotąd wszyscy mówili że
    piec jest do bani, bo za słaby itp. (jakiś urlich z zamkniętą komorą,
    wyrzut spalin przez ścianę)

    ToMasz

    Ps w domu mam podobnej klasy piec, ale kaloryfery

    http://kaloryfer.com.pl/photos/1-zebro-kaloryfer-grz
    ejnik-aluminiowy-2815024396.jpg

    tego typu. w domu jak piec dam na maksa, to firanki nad kaloryferami
    "latają" 15cm w każdą stronę, po kwadransie mam ciepło, po dwóch wszyscy
    rozbierają się do majtek. tyle że mam na 40m2 mam prawie 50 takich
    żeberek....

  • 6. Data: 2013-01-22 20:05:29
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Tue, 22 Jan 2013 18:49:17 +0100,
    ToMasz <n...@n...neostrada.pl> wrote:

> [...]

    > lat temu i niema szans na darmowe poprawki. Jak dotąd wszyscy mówili że
    > piec jest do bani, bo za słaby itp. (jakiś urlich z zamkniętą komorą,

    Nie znam się zbyt dokładnie na ogrzewaniu ale jako stworzenie
    ciepłolubne musialem kiedyś się dokształcić.

    Z tego co piszesz rozumiem:

    - piec nagrzewa wodę (czynnik) w rurach aż powrót nie będzie
    będzie dostatecznie chłodny (czyli instalacja nie odbiera ciepła,
    grzaniu stop).

    - kaloryfer osiąga maksymalną moc grzania, kiedy temperatura na
    wylocie jest bliska temperaturze na wlocie (prawie stała
    temperatura całego grzejnika), chyba że zapowietrzony, ale
    wtedy czuć, że miejscami grzejnik chłodny.

    - jeśli grzejnik(i) pracuje pełną mocą i nie nagrzewa
    (dostatecznie szybko) pomieszczenia, to znaczy, że jego moc nie
    jest dostatecznie duża

    - ,,dostateczna moc'' jest nieco umowna, zależy od tego jak się
    używa CO. Jeśli grzeje się stale, to dostateczna moc ma jedynie
    wyrównać straty ciepła. Jeśli dopuszcza się przerwy w grzaniu,
    to dostateczna moc powinna nie tylko wyrównać straty ale mieć
    taką nadwyżkę aby _dostatecznie szybko_ podgrzać pomieszczenie.

    Wydaje mi się, że problemem nie jest piec ale zbyt mała moc
    grzejników. Zobacz czy nie ma tam jakiejś tabliczki z danymi (na
    moje oko to jednowarstwowy grzejnik konwekcyjny). Jeśli nie ma
    poszukaj w sieci takiego samego modelu i zobacz w opisie jaką ma
    moc.

    Takie grzejniki występują często w trzech odmianach, z trzema
    różnymi mocami (warstwy). Wtedy nie trzeba nic modyfikować w
    instalacji tylko się zmienia grzejnik na mocniejszy.

    Napisz co znalazłeś, podałeś już sporo danych, może uda się coś
    policzyć.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 7. Data: 2013-01-22 20:56:10
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    ToMasz napisał(a):

> [...]
    > godziny 8 jest 14 stopni. zimno[...]
    > ile czasu powinien potrzebować na zagrzanie tego pomieszczenia? Godzinę

    Aaa... Tu cie boli :)
    Masz spora bezwladnosc cieplna tego pomieszczenia, wiec nie ma sensu
    obnizac temperatury "na noc" przez wylaczenie kotla. Po prostu zostaw go
    na ciagle grzanie albo obnizaj nie wiecej niz do tych 18stC.
    Albo te 4 godziny wczesniej zalaczaj.
    Co na jedno wyjdzie - IMO nie szukaj oszczednosci w wylaczaniu "na noc".
    --
    zbigi

  • 8. Data: 2013-01-22 22:57:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    AMX wrote:
> [...]
    >
    > - piec nagrzewa wodę (czynnik) w rurach aż powrót nie będzie
    > będzie dostatecznie chłodny (czyli instalacja nie odbiera ciepła,

    hm... piec stara sie utrzymac zadaną temperaturę zasilania...

    niektóre piece mają czujnik powrotu i moga pracę strowac też tym czujnikiem.

    dodatkow możemy zadawać temperature zasilania albo ręcznie (stała tzas) albo
    pogodowo (wg tzw krzywej grzewczej)
    możemy też sterować kotłem za pomoca termostatu kóry włacza i wyłącza kocioł
    w zalezności od temperatury w miejscu pomiaru.

> [...]
    > temperatura całego grzejnika), chyba że zapowietrzony, ale
    > wtedy czuć, że miejscami grzejnik chłodny.

    jeśli t zas jest równa t powr to grzejnik ma moc równa ZERO :)

    aby grzejnik grzał to musi oddawać ciepło czyli musi być różnica miedzy
    zasilaniem a powrotem.

    Moc jest podawa dla określonych parametrów... t zasilania t powr i t w
    pomieszczeniu

    prawidłowo grzejący grzejnik jest ciepły góra i chłodniejszy dołem.

    > - jeśli grzejnik(i) pracuje pełną mocą i nie nagrzewa
    > (dostatecznie szybko) pomieszczenia, to znaczy, że jego moc nie
    > jest dostatecznie duża

    to racja

> [...]
    > to dostateczna moc powinna nie tylko wyrównać straty ale mieć
    > taką nadwyżkę aby _dostatecznie szybko_ podgrzać pomieszczenie.

    tyż racja

> [...]
    > różnymi mocami (warstwy). Wtedy nie trzeba nic modyfikować w
    > instalacji tylko się zmienia grzejnik na mocniejszy.

    grzejniki jedno płytowe, dwu płytowe z jednym radiatorem, dwu płytowe z
    dwoma radiatorami i trzy płytowe.

  • 9. Data: 2013-01-22 22:59:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > niemógłbym połączyć 2 kaloryferów w taki sposób że z jednej strony
    > zasilam kaloryfer wodą z pieca, a druga strona kaloryfera zasila kolejny

    jak dokłądni sa podłączone te grzejniki?

    równoległe czyli każdy grzejnik jest wpięty jedną końcówka w zasilanie a
    druga w powrót?

  • 10. Data: 2013-01-22 23:43:10
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Tue, 22 Jan 2013 22:57:23 +0100,
    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > możemy też sterować kotłem za pomoca termostatu kóry włacza i wyłącza kocioł
    > w zalezności od temperatury w miejscu pomiaru.

    Słusznie piszesz. Chodziło mi jednak o zasadę a nie o to jak jest
    realizowana. Gdy woda na powrocie jest gorąca to płomień w
    piecu podgrzewa ją bardziej i na wylocie przekracza zadaną
    temperaturę. Więc czujnik na wylocie odcina grzanie.

    > jeśli t zas jest równa t powr to grzejnik ma moc równa ZERO :)

    A tu się mylisz. Gdybyś miał w małym pomieszczeniu rurę MPECu (bez
    izolacji) którą ogrzewają całe osiedle, w której płynie medium
    90st z wydajnością powiedzmy 10 m3/min to byś się ugotował a
    spadek temperatury między wlotem a wylotem byłby poniżej błędu
    pomiaru.

    > aby grzejnik grzał to musi oddawać ciepło czyli musi być różnica miedzy
    > zasilaniem a powrotem.

    Ale dla grzejnika, gdzie przepływ strumienia ciepła jest powolny,
    właśnie ta różnica świadczy o tym, że grzeje. =:-)

    > Moc jest podawa dla określonych parametrów... t zasilania t powr i t w
    > pomieszczeniu
    >
    > prawidłowo grzejący grzejnik jest ciepły góra i chłodniejszy dołem.

    Święta prawda.

    > grzejniki jedno płytowe, dwu płytowe z jednym radiatorem, dwu płytowe z
    > dwoma radiatorami i trzy płytowe.

    Dziękuję. Właśnie nie pamiętałem jak to się dokładnie nazywało.
    Nie jednowarstwowy tylko jednopłytowy.

    Pozdrawiam ciepło

    AMX

    --