  • 1. Data: 2013-09-09 10:18:01
    Temat: Kociol gazowy + PC
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Pewien Niemiec zrobił sobie ogrzewanie gazowe (kocioł kondensacyjny), a
    wylot spalin podłączył do powietrznej PC. Czyli PC służy tylko jako odzysk
    ciepła ze spalin. Był o tym program w TV (niestety niemieckiej więc nie
    wszystko zrozumiałem choć według niektórych jako Ślązak jestem
    "zakamuflowaną opcją niemiecką" :-)

    Wypowiadał się jakiś specjalista który twierdzi że taki tandem daje 30%
    oszczędności. Tak się zastanawiam, bo sporo osób ma kotły gazowe i do tego
    klimatyzację z opcją grzania (czyli de facto powietrzną PC) pożenienie tego
    nie powinno kosztować więcej niż 1-2 tysiące, więc może gra jest warta
    świeczki.

    Zakup PC specjalnie po to by ją podłączyć do komina kotła gazowego pewnie
    nigdy się nie zwróci, ale skoro klimatyzacja już jest to czemu by jej nie
    użyć?

    Pytanie do kolegów instalatorów: słyszał ktoś o podobnym rozwiązaniu w
    Polsce? Są jakieś przeciwwskazania formalno-prawne?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2013-09-09 10:26:31
    Temat: Re: Kociol gazowy + PC
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 9 Sep 2013 10:18:01 +0200, Ergie

    > Pytanie do kolegów instalatorów: słyszał ktoś o podobnym rozwiązaniu w
    > Polsce?

    W naszym ciemnogrodzie raczej nie doświadczysz takiego patentu, chyba że u
    jakiegoś "druciarza". Ja właśnie kombinuję podobną PC -- choć nie na
    kominie gazowym. W zasadzie jest to do zrobienia na każdym piecu (czy to za
    pomocą płaszcza czy bezpośrednio). Przeciwwskazań nie widzę, oby tylko
    przepływy na kominach zostały zachowane.

    --
    Pozdor Myjk

  • 3. Data: 2013-09-09 10:34:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 09 Sep 2013 10:37:38 +0200, Maniek4

    > Tak sobie mysle, na czym ta oszczednosc mialaby polegac? Czy na
    > oszczedzaniu pradu czy gazu?

    Polega to na tym, że w pompę ciepła wkładasz 1kW a dostajesz 3. Aby taki
    wynik był prawdziwy, pozostaje tylko kwestia zapewnienia jej optymalnych
    warunków pracy -- co może dać powietrze z pieca, które normalnie
    wyrzuciłoby się w przestrzeń. Naturalnie wszystko trzeba dokładnie
    policzyć, długość komina, wielkość wymiennika, wziąć pod uwagę temperaturę
    spalin etc.

    --
    Pozdor Myjk

  • 4. Data: 2013-09-09 10:37:38
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-09 10:18, Ergie pisze:

> [...]
    > jej nie użyć?

    Tak sobie mysle, na czym ta oszczednosc mialaby polegac? Czy na
    Pracujacy klimatyzator bedzie powodowal rzadsze zalaczenia kotla, a
    skoro tak to i spalin by nie bylo. No chyba, ze sasiada kociol.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2013-09-09 10:49:02
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > Pracujacy klimatyzator bedzie powodowal rzadsze zalaczenia kotla, a skoro
    > tak to i spalin by nie bylo. No chyba, ze sasiada kociol.

    One mają pracować _jednocześnie_. PC z klimatyzatora by odzyskiwała ciepło
    ze spalin. Czyli piec będzie pracował z niższą mocą (bo pozostałą da
    klimatyzator). Gazu pójdzie mniej a prądu więcej ale zakładając COP powyżej
    3 to gra może być warta świeczki.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2013-09-09 10:54:18
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 09 Sep 2013 10:54:53 +0200, Maniek4

    > Policzone na styk, bo wlaczony klimatyzator moze spowodowac, ze kociol
    > wogole nie bedzie sie zalaczal w skrajnym przypadku.

    Będzie się załączał, bo grzać coś musi.
    Tyle tylko, że będzie się załączał na krócej.

    Generalnie nikt się takich tandemów nie podejmuje robić usługowo, bo to
    jest faktycznie trudno DOBRZE wysterować. Lepiej opylić proste,
    uniwersalne, rozwiązanie.

    --
    Pozdor Myjk

  • 7. Data: 2013-09-09 10:54:53
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

  • 8. Data: 2013-09-09 11:00:51
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-09 10:49, Ergie pisze:
> [...]
    > da klimatyzator). Gazu pójdzie mniej a prądu więcej ale zakładając COP
    > powyżej 3 to gra może być warta świeczki.

    No dobra, ale klimatyzatorem doprowadzisz energie ktorej nie bedzie
    musial wytworzyc kociol. Rzecz w tym, ze moc klimatyzatora nie moze byc
    wysoka i pewnie mialby tendencje do pracy nonstop. Teoretycznie moglby
    zalaczac sie wtedy kiedy kociol, ale czy rozruch nie bedzie drozszy od
    ew. oszczednosci? Fajne i pomyslowe na pierwszy rzut oka, ale tak
    calkiem prymitywne to byc nie moze.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2013-09-09 11:23:19
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > pewnie mialby tendencje do pracy nonstop. Teoretycznie moglby zalaczac sie

    Tylko tak. One mają pracować jednocześnie. Czyli startuje kocioł i powiedzmy
    30 sekund później startuje odzysk ciepła ze spalin. Ze sterowaniem nie
    będzie problemu w kotle znajdzie się jakiś sygnał np. włączenie wentylatora,
    albo pompki - to już niech specjalista się wypowie.

    > ale czy rozruch nie bedzie drozszy od ew. oszczednosci? Fajne i pomyslowe
    > na pierwszy rzut oka, ale tak calkiem prymitywne to byc nie moze.

    No właśnie wygląda na to że może. Kocioł się załącza, klimatyzator daje
    dodatkową moc więc nagrzanie wody w obiegu następuje szybciej, po
    osiągnięciu zadanej temperatury kocioł się wyłącza klimatyzator też.

    Kocioł musi mieć oczywiście odpowiednio niższą moc, ale to nie problem
    dzisiejsze kotły mają palniki o szerokim zakresie modulacji.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2013-09-09 11:23:33
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 9 Sep 2013 11:23:19 +0200, Ergie

    > po osiągnięciu zadanej temperatury kocioł się wyłącza klimatyzator też.

    Tylko to mimo wszystko nie jest zdrowe dla sprężarki. Pompa powinna
    pracować dłużej (np. cały czas jak jest druga taryfa). Kocioł powinien być
    dołączany cyklicznie gdy pompa osiągnie skrajnie niekorzystne warunki.
    Zresztą tu trzeba jeszcze rozważyć co pompa ma grzać -- czy powietrze czy
    wodę.

    --
    Pozdor Myjk