    Subject: Re: Kocioł kondensacyjny x-funkcyjny
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <5acefccf$0$989$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <5acf08d0$0$31363$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Thu, 12 Apr 2018 12:24:00 +0200

    W dniu 2018-04-12 o 09:47, Kuba pisze:
    > ok, ale , jak rozumiem Ty to piszesz do gazu ziemnego, miejskiego?
    > kaloryczność gazu propan-butan jest wieksza niz "zwykłego"

    Tak, gazu z sieci (miejskiego).

    1m3 takiego gazu = 11kWh energii

    1 kg propanu = 12,8-13,8kWh energii co przy cenie 3-3,50zł/kg daje koszt
    od 0,25zł do 0,34zł za 1kWh przy uwzględnieniu już sprawności kotła
    gazowego oraz jakości gazu.

    Cena faktyczna zależy od lokalizacji, dostawcy oraz jakości propanu,
    ponieważ za butlę płaci się dzierżawę.

    Dla porównania energia elektryczna w II taryfie to koszt ok. 0,30zł/kWh

    Czyli jak porównasz ogrzewanie propanem do energii elektrycznej z II
    taryfy to wyjdzie bardzo podobnie, a czasami może wyjść nawet drożej.

    Dlatego zaproponowałem Ci ogrzewanie pompą ciepła w postaci
    klimatyzatorów, bo klimatyzator pobiera np. 1kWh i robi z niej średnio
    rocznie 2-3kWh. Grzejąc takim klimatyzatorem nawet korzystając z I
    taryfy (ok. 65gr/kWh) to i tak masz taniej jak ogrzewanie propanem. Jak
    ustawisz sobie, aby klimatyzator głównie pracował w nocy i tylko w dzień
    dogrzewał to będziesz nim ogrzewał taniej jak gazem z sieci, węglem czy
    pelletem. Obecnie klimatyzatory potrafią grzać nawet jak na zewnątrz
    jest temperatura -20'C, a są też i takie, które grzeją nawet do -30'C.

    Oczywiście im niższa temperatura zewnętrzna tym mniejsza jest sprawność
    klimatyzatora, ale przy temperaturze +5 do +10 jego sprawność jest
    400-500% (współczynnik COP 4-5) czyli z 1kWh energii elektrycznej zrobi
    4-5kWh energii cieplnej. Dlatego średnio przez cały okres grzewczy
    wychodzi współczynnik COP na poziomie 2-3 czyli 200-300%.

    Oczywiście będziesz musiał dogrzewać dom grzałką elektryczną przy
    największych mrozach -15 do -20'C, bo klimatyzator przy takich
    temperaturach będzie robił dłuższe przerwy, gdyż zewnętrzny wymiennik
    będzie się oszraniał. Dlatego warto pomyśleć o prądzie II taryfowym i
    dużym zbiorniku wody (buforze) 1000-2000 litrów.

    Klimatyzatory, które pracują do -20'C kupisz za 3-4 tys. zł sztukę wraz
    z kosztami montażu. Do tego ściągasz sobie aplikację z internetu na
    telefon i możesz je programować i sterować smartfonem poprzez internet.
    Aplikacja jest darmowa.

    Osobiście proponowałbym Ci rozważenie opcji zakupu 2-3 takich
    klimatyzatorów do pomieszczeń, które używasz najczęściej, a pozostałe
    pomieszczenia grzać elektrycznie wykorzystując II taryfę. Masz
    ogrzewanie za ok. połowę tego co musiałbyś wydać na instalację gazową i
    kocioł gazowy i koszty ogrzewania dużo niższe niż w przypadku propanu.