eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieKtore grzejniki grzeja bardziej z przodu i mniej z tylu? › Re: Ktore grzejniki grzeja bardziej z przodu i mniej z tylu?
  • Data: 2009-01-02 22:34:22
    Temat: Re: Ktore grzejniki grzeja bardziej z przodu i mniej z tylu?
    Od: "e-kran" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > A dodam jeszcze - przeciętny kaloryfer tylko 20% ciepła oddaje przez
    > promieniowanie, pozostałe 80% przez konwekcję. Stosując rozwiązania typu
    > X2 albo dodając ekran zagrzejnikowy mamy wpływ tylko na te 20%...

    Święte słowa. Ze szczególnym naciskiem na : "przeciętny kaloryfer". Kermi X2
    Thermo ma po prostu inny stosunek energii oddawanej otoczeniu w drodze
    promieniowania do energii oddawanej otoczeniu w drodze konwekcji. To wynika z
    jego konstrukcji i o tym pisze producent na pierwszych stronach opisu
    technicznego.

    Zaposiadam takie grzejni, i zaobserwowałem, że:

    1. Dają wrażenie _szybkiego_ komfortu cieplnego. Są ciepłe po 1-2 minutach.
    Oczywiście najpierw przednie płyty, lecz odczuwa się to zdecydowanie jako
    wrażenie ciepła, nawet z odległości kilku metrów.

    2. Tylne płyty nagrzewają się wyraźnie później i słabiej niż przednie. Więc
    bez stosowania jakichś specjalnych osłon termicznych zmniejsza się ilość
    ciepła oddawanego do ściany za grzejnikiem.

    3. Wymiary i moce grzejników z projektu C.O. zwiększyłem o +1 w typoszeregu
    Kermi, za poradą instalatora. Efekt? Nie wiem czy dobry (to mogą stwierdzić
    fachowcy) ale przy obecnych średnich mrozach -7 -10 st. piec grzeje przy ok.
    średnio 40 st. i w domu osiągam ustawione 20 st. Dla mnie wynik OK.

    Kermi pisze, że w konstrukcji grzejnika X2 Thermo zastosowano zasadę
    _szeregowego_ przepływu czynnika grzewczego przez płyty grzejnika. Czyli
    najpierw przepływa on przez przednią płytę, a póżniej kolejno przez tylne.
    Czuję się nieco zażenowany tym wyznaniem, ale dla mnie jest całkowicie
    oczywiste, że tak właśnie powinien działać grzejnik ;-)) Najpierw powinien
    oddawać ciepło od przodu, a dopiero później od tyłu. Założenie przyjmowanie
    przez wszystkich innych producentów, że grzejnik płytowy powinien "walić"
    ciepłem konwekcji do góry, jest moim skromnym zdaniem całkowitym
    nieporozumieniem. Dlatego z ulgą przyjąłem fakt, że Kermi wyprodukował takie
    grzejniki jak X2, i zakupiłem je. Jak dotąd jestem z nich bardzo zadowolony.
    Nie chodzi mi o oszczędności (zakładam, że może jakieś będą) ale o logikę
    działnia.

    Pozdrawiam
    e-kran