    Subject: Re: Można samodzielnie PC będzie taniej
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <c...@g...com>
    <2...@m...lan>
    <d...@g...com>
    <617e9aba$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 31 Oct 2021 20:29:19 +0100

    W dniu 2021-10-31 o 16:09, a a pisze:

    > Przestan marudzić, moduły Peltiera mają sprawnośc COP = 3 w określonych warunkach
    > Naum się i trzestań truć
    > bo lodówki Peltiera nie masz, nie widziałes, a będziesz trół doopę
    >
    > Z 5 lat będa na rynku tylko lodówki, zamrażarki, klimy, pompy ciepla Peltiera\
    > bo to innowacyjna technologia, zdobywająca cały świat
    >
    > Sprężarkowych lodówek, zamrażarek będa używac jedynie emeryci

    Powtarzam Ci kolejny raz. Peltiery póki co mają COP poniżej 1

    Jeżeli ktoś wymyśli ogniwa Peltiera nadprzewodnikowe, wtedy może ich COP
    będzie większy od 1

    Tak się składa, że swego czasu ponad 10 lat temu budowałem stanowiska
    laboratoryjne dla laboratoriów w oparciu o ogniwa Peltiera m.in. w
    oparciu o jedne z lepszych modułów TEC1 127306

    https://www.sklep.monster.pl/termomodul-62x3-8-267w-
    15-4v-tec112730630a-modul-p,4,36215,1793

    Ogniwa te mają moc transportu ciepła max. 266,7W, ale aby taką moc
    przekazać to sam Peltier pobiera 462W mocy elektrycznej. Czyli jego COP
    wynosi mniej jak 0,57

    Ale tak naprawdę to nie udawało się wycisnąć pełnej mocy z tych ogniw,
    ponieważ bardzo trudno było odprowadzić z nich ciepło, które się w nich
    wydzielało. Zwykłe radiatory aluminiowe z wentylatorami po prostu nie
    dawały rady. Robiłem do tego bloki miedziane chłodzone wodą, a nawet ze
    srebra. Weź pod uwagę, że przy takim jak ci wskazałem ogniwie trzeba
    odprowadzić maksymalnie 266,7 + 462 = 728,7W

    Zanim dopracowałem układ to wiele tych ogniw uwaliłem. Ogniwa te są
    bardzo wrażliwe na przekroczenie napięcia zasilającego.

    Moduły, które wymieniłeś wcześniej TEC1-12706 mają moc max. 60W przy
    zasilaniu 15,5V 6A (93W) czyli COP poniżej 0,65

    Nieco bardziej wydajne są ogniwa typu TEG, ale są kilka razy droższe i
    one także mają COP poniżej 1

    Nie jest to żadna innowacyjna technologia, bo zjawisko to odkrył *Jean
    Charles Athanase Peltier na początku XIX wieku. Fakt, że ogniwa
    półprzewodnikowe dopiero są na rynku od kilkudziesięciu lat.*

    *Bardzo długo trzeba będzie czekać na ogniwa Peltiera, które dorównają
    obecnym, przeciętnym pompom ciepła z COP na poziomie powyżej 4*

    *COP najwydajniejszych obecnie pomp ciepła sięga 6
    *