    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Najbardziej irytująca wada budowlańców
    Date: Thu, 15 Apr 2010 13:13:40 +0200

    >Użytkownik "wolim" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    qn.googlegroups.com...
    >Co mnie najbardziej denerwuje w branży budowlanej?
    >
    >Kompletna ignorancja w kwestiach komputeryzacji, a ściślej rzecz
    >ujmując totalny brak obsługi klienta via internet.
    >
    >Na kilkaset maili wysyłanych do budowlańców na przestrzeni ostatnich 2
    >lat, odpowiedziało mi może 5-10%. No bajońska ilość!

    W moim przypadku jako właściciela firmy usługowej internet jest tak
    marginalnym źródłem jako kanał generujący bezpośrednie przychody, że w tym
    aspekcie mogłoby go nie być wcale.
    Praktycznie nie ma odzewu na reklamę internetową więc ze dwa lata temu
    przestałem na nią tracić czas. Mail służy głównie do kontaktowania się ze
    stałymi kontrahentami podczas stałej współpracy lub do jednorazowego
    przesłania jakichś informacji uzupełniających klientowi który już zamówił
    usługę.

    Jest jeden wyjątek w kanale wirtualnym, ale tu wreszcie ktoś pomyślał i nie
    jest to portal dla wykonawców ale przede wszsystkim dla zleceniodawców.
    Mówię o szukajfachowca.pl I Nawet na tak prężnie działającym portalu ofert
    budowlanych jak szukajfachowca.pl sam portal jest tylko słupem
    ogłoszeniowym. Robiłem ileś tam robót pozyskanych przez ten portal a w ANI
    JEDNEJ nie zostałem przez ogłaszającego oficjelnie wybrany drogą zamknięcia
    oferty i w ANI JEDNEJ nie otrzymałem komentarza i nie mogłem wystawić go
    zwrotnie. Wszsytko odbywało się klasycznie: kontakt telefoniczny, obmiar,
    wycena, złożenie oferty przez telefon lub pisemnej i wykonanie robót. Moje
    konto jest oficjalnie nadal zerowe, ale przestałem na to zwracać uwagę bo
    chyba nikt nie zwraca.

    W moim przypadku najskuteczniejszym kanałem kontalktowym są ogłoszenia w
    prasie lokalnej. Chcę poszerzyć krąg działania - docieram do lokalnej gazety
    i zazwyczaj po pierwszym telefonie koszt emisji ogłoszeń jest pokryty.
    Drugim skutecznym kanałem są polecenia dotychczasowych klientów. Moi
    potencjalni klienci nie szukają informacji w internecie, a internet co by
    nie mówić nadal nie jest powszechny. Wg ostatnich szacunków jakie czytałem,
    stały dostęp do internetu ma w Polsce 35 do 40 % społeczeństwa. To dostęp
    który nie przekłada się na umiejętność korzystania.

    Kontakt mailowy to w moim przypadku tylko potwierdzanie informacji lub
    zamkniecie ustaleń. Ja nie podaję ceny robót jednostkowych, za metr, za
    punkt itd. Podaję cenę za całość i do tego potrzebna jest wizyta na
    obiekcie. Ofertowanie z projektów drogą kosztorysu w KNR nie wchodzi w grę w
    przypadku inwestora indywidualnego bo jakoś ludzie albo nie rozumieją
    takiego kosztorysu albo uważają go za naciągany. Zresztą z dokumentacji
    często nie wynikają dla mnie dodatkowe uwarunkowania które fizycznie
    istnieją. Po kontakcie osobistym wiem też czy klient tylko szuka najtańszych
    ofert co mnie osobiście nie interesuje czy też mam szansę realnie zdobyć
    jego zlecenie co wychodzi zazwyczaj właśnie w rozmowie.

    >Czy to jest tak, że Panowie budowlańcy nie mają czasu na odbieranie
    >maili, bo ciągle są w terenie i osiągnąć ich można jedynie via
    >telefonia komórkowa? :D

    To też jest prawda. Niewielkie firmy usługowe ukierunkowane na obsługę
    klienta indywidulanego głównie skupiają sie na pracy a nie na siedzeniu w
    necie. Duże firmy które zazwyczaj podadzą w mailu cenę rbh lum wykonania
    m.kw jakiejś roboty zazwyczaj są poza zasięgiem indywidualnego klienta
    szukającego wykonawcy dla siebie.

    Zwróć się np do Energomontażu. Na maila na pewno odpowiedzą ale jestem
    ciekaw czy ich zatrudnisz ;)

    --
    Jackare