    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: No i jak tam u Was wyglada ocieplenie klimatu?
    Date: Thu, 11 Apr 2013 23:41:19 +0200

    Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:51672886$0$1223$65785112@news.neostrada.pl...

    > Stwierdził istnienie efektu cieplarnianego. Powiązał to z tym, że ludzie
    > spalają węgiel. Postawił więc hipotezę, że spalanie paliw kopalnych może
    > wpłynąć na zmiany klimatu na Ziemi.

    Powiazac to sobie mogl co chcial. My mamy ten komfort, ze zyjemy juz pare
    lat pozniej. Moznaby powiazac wzrost ludnosci i skorelowanymi pochodnymi
    produkujacymi CO2, by do jakichs wnioskow dojsc. Fakt, ze doszli, ale jakos
    malo to powiazane ze wzrostem lludnosci.

    > Akurat wtedy pisałem o skali milionów lat.

    No OK, ale co to zmienia?
    Teraz aktywnosc wieksza a widzisz tylko CO2 i wplyw czlowieka.

    > Trend globalnej temperatury na Ziemi ma charakter rosnący. Na to nakłada
    > się 11-letni cykl aktywności słonecznej, cykl ENSO (el Nino, la Nina),
    > wybuchy wulkanów (aerozole).
    >
    > Jak jest w danym roku el Nino to globalnie jest cieplej.
    > Jak jest la Nina to globalnie jest chłodniej.
    > Cykl ENSO jest dość nieregularny. Ostatnio mamy pod rząd la Ninie - jak
    > przyjdzie rok el Nino, to będą kolejne rekordy temperatur.
    >
    > Duży wybuch wulkanu powoduje chwilowe ochłodzenie (aerozole, czyli pyły w
    > powietrzu).
    >
    > Dlatego sam wykres jest poszarpany.

    Takie przemyslenia mozna sobie snuc przy zalozeniu, ze liczba ludnosci jest
    stala...
    Ludzi z grubsza jest szesc razy wiecej. Nie chodzi tylko o to, ze pierdza.
    Maja po trzy samochody, trzy telewizory, klimatyzatory, wieksze domy, wogole
    maja ogrzewane, czy klimatyzowane domy. Jedza wiecej pierdzacych swin i pija
    wiecej mleka od pierdzcych krow. Tu chodzi o to, ze przyrost jednej
    jednostki ludzkiej w czasach ktorych zyjemy generuje przyrost geometryczny
    produkowanego CO2. Wykres moze byc sobie poszarpany, ale na moj gust jednak
    przy tej skali ciagle zwyzkowy.
    Przy okazji - gdzies wyzej pisales, ze wybuch wulkanu ma takie sobie
    znaczenie.

    > Nie rozumiem, co masz na myśli. CO2 bardzo dobrze miesza się w atmosferze
    > i jeśli emitujesz w Europie to stężenie szybko się wyrównuje na całym
    > globie. Dlatego mierzy się w jednym miejscu (Mauna Loa na Hawajach
    > http://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/).

    Wg. wykresu temp. w europie spada w 20 wieku...

    > OK. Niestety jeśli chcesz się czegoś dowiedzieć, to będziesz musiał coś
    > przeczytać.

    Przeczytam kiedy ogarne sprawy od ktorych zaleze. Ja nie Maciarewicz co ma
    czas na czytanie wszelakich glupot.

    Pozdro.. TK