    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Nowy świecki zwyczaj
    Date: Wed, 7 Jan 2015 14:57:08 +0100
    <m7rcbb$9ar$1@node1.news.atman.pl> <m832o7$td4$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <m83dpr$boe$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <e...@g...com>
    <m83ttl$21h$1@speranza.aioe.org>
    <7...@g...com>
    <m8478i$qar$1@speranza.aioe.org>
    <7...@g...com>
    <m849kc$a2$1@speranza.aioe.org>
    <6...@g...com>
    <m84dup$bko$1@speranza.aioe.org>
    <4...@g...com>
    <m84gq1$gjq$2@node2.news.atman.pl> <m84hb7$h8m$1@node2.news.atman.pl>
    <m8jcuq$cul$1@node1.news.atman.pl>

    dyskusyjnych:m8jcuq$cul$...@n...news.atman.pl...

    > Tertium datur: nie wierzysz i jesteś. KK utożsamia liczbę
    > swoich wyznawców z liczbą osób ochrzczonych. Do celów
    > statystycznych późniejsza ewentualna aktywność nie ma znaczenia.
    > No i potem jest 95% katolików...

    Tak w kwestii sprostowania.

    Te 95% (w niektórych źródłach 98%) katolików to wartość _deklarowana_ w
    spisie powszechnym.

    Mam znajomych księży i z nimi często prywatnie rozmawiam i ZTCW KK
    wewnętrznie wyznacza liczbę swoich wyznawców według tego ile osób chodzi
    _regularnie_ do kościoła i szacuje ją na ok. 50% Polaków.

    Co bardziej radykalni (albo świadomi) księża w prywatnych rozmowach
    przyznają że liczbę katolików powinno się określać na podstawie osób
    regularnie przyjmujących komunię świętą - i wtedy znowu ok. połowy odpada
    czyli pozostaje jakieś 25% społeczeństwa.

    Ja bym był jeszcze bardziej radykalny (bo lubię nazywać rzeczy po imieniu
    nawet gdy to niemodne) i stwierdził że katolik to ktoś kto nie tylko
    regularnie wykonuje nakazane praktyki (np. coniedzielna komunia) ale też
    _zna_ zasady swojej wiary i ich _przestrzega_ (np. miłość bliźniego). No ale
    takich osób to jest garstka :-) Mam przyjemność znać takie osoby. Tak
    _przyjemność_, bo znajomi kierujący się w życiu miłością bliźniego (a nie
    tylko ją deklarujący) to prawdziwy skarb. Na nich _zawsze_ mogę polegać
    niezależnie od tego kiedy i jakiej pomocy potrzebuję.

    Niestety jak wspomniałem to mniejszość, a większość która tylko głośno
    deklaruje swój katolicyzm ale go nie _praktykuje_ robi im skuteczną
    antyreklamę.

    Pozdrawiam
    Ergie