  • Data: 2015-01-07 14:57:08
    Temat: Re: Nowy świecki zwyczaj
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:m8jcuq$cul$...@n...news.atman.pl...

    > Tertium datur: nie wierzysz i jesteś. KK utożsamia liczbę
    > swoich wyznawców z liczbą osób ochrzczonych. Do celów
    > statystycznych późniejsza ewentualna aktywność nie ma znaczenia.
    > No i potem jest 95% katolików...

    Tak w kwestii sprostowania.

    Te 95% (w niektórych źródłach 98%) katolików to wartość _deklarowana_ w
    spisie powszechnym.

    Mam znajomych księży i z nimi często prywatnie rozmawiam i ZTCW KK
    wewnętrznie wyznacza liczbę swoich wyznawców według tego ile osób chodzi
    _regularnie_ do kościoła i szacuje ją na ok. 50% Polaków.

    Co bardziej radykalni (albo świadomi) księża w prywatnych rozmowach
    przyznają że liczbę katolików powinno się określać na podstawie osób
    regularnie przyjmujących komunię świętą - i wtedy znowu ok. połowy odpada
    czyli pozostaje jakieś 25% społeczeństwa.

    Ja bym był jeszcze bardziej radykalny (bo lubię nazywać rzeczy po imieniu
    nawet gdy to niemodne) i stwierdził że katolik to ktoś kto nie tylko
    regularnie wykonuje nakazane praktyki (np. coniedzielna komunia) ale też
    _zna_ zasady swojej wiary i ich _przestrzega_ (np. miłość bliźniego). No ale
    takich osób to jest garstka :-) Mam przyjemność znać takie osoby. Tak
    _przyjemność_, bo znajomi kierujący się w życiu miłością bliźniego (a nie
    tylko ją deklarujący) to prawdziwy skarb. Na nich _zawsze_ mogę polegać
    niezależnie od tego kiedy i jakiej pomocy potrzebuję.

    Niestety jak wspomniałem to mniejszość, a większość która tylko głośno
    deklaruje swój katolicyzm ale go nie _praktykuje_ robi im skuteczną
    antyreklamę.

    Pozdrawiam
    Ergie