    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: OT chinski fenomen
    Date: Wed, 26 May 2010 10:10:04 -0700 (PDT)

    On 26 Maj, 18:59, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:
    > Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

    > Napisales mniej wiecej to samo co ja, tylko jakby wnioski co do definicji
    > mamy inne.
    > W tym przypadku dojrzale rozumiem wiedzace wiecej niz to co ich otacza.
    > Godza sie na wykorzystywanie, bo uwazaja ze moze byc tylko gorzej nie
    > widzac, ze reszta traktuje ich jak maszyny i z ich pracy ponad sily ma sie
    > bardzo dobrze. Innymi slowy nie dojrzeli do zmian, bo nie wiedza, ze mozna
    > lepiej. To tak po krotce.

    No ale wlasnie oni widza ze sie maja lepiej.
    Sęk w tym ze oni opuszczajac wies licza sie z tym jaka ich spotka
    rzeczywistosc. Dzieki tej kasie wypracowanej bardzo ciezko sa w stanie
    finansowac swoje rodziny i poswiecajac sie (swoje zdrowie czy dlugosc
    zycia) dawac dzieciom/braciom/kuzynom mozliwosc nauki i lepszego
    zycia.
    Oczywiscie wiedza o tym ze nie kazdemu sie uda i ze bedzie ciezko.

    Wiem, zabrzmialo jak tania propaganda ale z tego co sobie czytam w
    sieci (no i moze pokatnie w National Geographic) tak wlasnie to
    wyglada.

    O ile dobrze rozumiem sadzisz ze oni w tych fabrykach pracuja bo nie
    widza innego wyjscia. Oni widza to wyjscie. Powrot na wies i zycie jak
    dawniej.
    Oni maja swiadomosc jak wyglada swiat ale wiedza tez ze nie da sie
    lepiej.

    Zeby nie przedluzac. Pomysl co by sie stalo gdzyby im zapewnic lepsze
    warunki co spowoduje wzrost cen ich produktow. Czy jestes w stanie
    stwierdzic ze im sie poprawi? Albo inaczej: Ilu z nich sie poprawi a
    ilu bedzie mialo gorzej?

    Nie mam biznesu w tym zeby cie przekonac. Ale chiny rozwijaja sie
    szybciej (co jest pozytywne) niz jakiekolwiek panstwo na swiecie.
    Nawet niemcy po wojnie ani korea pld dzieki pomocy usa nie mieli tak
    szybkich i pozytywnych rezultatow. A ze rezultat jest osiagany
    metodami niemilymi to inna sprawa...

    I i tak sie rozpisalem :)

    --
    Lukasz Sczygiel