    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzewania podłogowe - juz za późno?
    Date: Fri, 29 Mar 2013 19:40:31 +0100

    Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:51558cf6$0$1264$65785112@news.neostrada.pl...

    > Odczujesz. To, że nie uświadamiasz sobie tego, to nie oznacza, że nie
    > czujesz. Po prostu masz wrażenie, że w pomieszczeniu jest cieplej, gdy
    > podłoga ma 26C a nie 16C.

    Po prostu odczuwa się komfort cieplny przy niższej temperaturze
    powietrza.
    Każde ciało, które posiada temperaturę wyższą od zera absolutnego
    generuje do otoczenia promienowanie cieplne. Długość fali tego
    promieniowania oraz natężenie jest zależne od temperatury, a ilość
    przekazywanej energii od różnicy temperatur.
    Ponieważ powierzchnia podłogi jest duża to do ciała dociera to
    promieniowanie ze wszystkich stron i dlatego nie jesteśmy w stanie
    uświadomić sobie, że ten obiekt promieniuje, ponieważ to promieniowanie
    nas otacza ze wszystkich stron, a my mamy wrażenie, że jest nam po
    prostu ciepło w tym pomieszczeniu, choć powieszony w nim termometr
    wskazuje temperaturę niższą niż w pomieszczeniu z grzejnikami, w którym
    będziemy odczuwać podobny komfort cieplny.
    W przypadku grzejników zjawisko promieniowania jest łatwo zauważalne z
    tego powodu, że grzejnik jest źródłem punktowym, a promieniowanie od
    tego źródła pada tylko na część ciała, a nie jak w przypadku podłogówki
    na całe ciało, z różnych stron i pod różnymi kątami. Dlatego też w
    przypadku grzejnika łatwiej jest sobie uświadomić, że grzejnik
    promieniuje.
    Stąd też często ludzie, którzy zmodernizowali stare instalacje o dużej
    pojemności i zamienili je na instalacje z kotłem gazowym o małej
    pojemności wodnej twierdzą, że natychmiast robi się zimno, kiedy kocioł
    gazowy się wyłączy po osiągnięciu zadanej temperatury. Po prostu są oni
    przyzwyczajeni do tego, ze grzejnik grzeje non-stop i przyzwyczajeni są
    do stałego odczuwania promieniowania cieplnego grzejników. W przypadku
    kotłów gazowych z instalacjami o małej pojemności, zaraz po wyłączeniu
    się kotła grzejniki stygną i brakuje tego promieniowania.

    Trzeba też sobie uświadomić, że komfort cieplny (podobny do tego z
    pomieszczenia, gdzie znajduje się podłógówka) przy ogrzewaniu
    grzejnikowym odczujemy dopiero przy wyższej temperaturze powietrza o ok.
    2-3 stopnie niż w przypadku podłogówki.