    Subject: Re: Ogrzewanie - obieg - pytanie do praktyków
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <5b81c5c8$0$20340$426a34cc@news.free.fr>
    <5b81ce7e$0$607$65785112@news.neostrada.pl>
    <5b81d210$0$15173$426a34cc@news.free.fr>
    <5b825a1b$0$597$65785112@news.neostrada.pl>
    <5b8267ed$0$14299$426a34cc@news.free.fr>
    <5b828fde$0$605$65785112@news.neostrada.pl>
    <5b829b99$0$20318$426a34cc@news.free.fr>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 26 Aug 2018 15:03:26 +0200

    > Wszystko rozumiem co piszesz i dziękuję za szczere porady.
    >
    > Zastanowił mnie tylko ten fragment:

    > Czy możesz coś więcej? Nie rozumiem związku między wodą w instalacji a
    > schładzaczem. To są przecież dwa, całkowicie odseparowane obwody.

    W kotle masz wymiennik ciepła:
    spaliny -> woda kotłowa
    schładzacz to kolejny wymiennik:
    woda kotłowa -> woda z wodociągu

    Ten wymiennik schładzacza to wspawany kawałek rury stalowej do wnętrza
    kotła/kominka - to jest wężownica schładzająca. Wygląda to mniej więcej
    tak:
    https://www.fachowyinstalator.pl/wp-content/uploads/
    2013/12/bezpieczny-kominek-z-plaszczem-wodnym.jpg
    Rura ta jest zanurzona w wodzie kotłowej.
    Jeżeli woda kotłowa nagrzeje się zbyt mocno to specjalny zawór
    https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-wawN-u
    rwk-SQos_bezpieczny-kominek-z-plaszczem-wodnym-i-koc
    iol-na-paliwa-stale.jpg
    się otwiera i zaczyna przepuszczać wodę z wodociągu poprze tą rurę. W
    ten sposób woda wodociągowa się podgrzewa i odbiera ciepło z wody
    kotłowej. W ten sposób kocioł jest zabezpieczony przed zagotowaniem wody
    kotłowej i przede wszystkim powstaniem gorącej pary wodnej. Ale, żeby
    ten schładzacz działał prawidłowo kocioł musi być pełny wody kotłowej.
    Tu masz schemat jak to jest wmontowane i jak to działa:
    https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-qrxQ-R
    DGY-bVQm_bezpieczny-kominek-z-plaszczem-wodnym-i-koc
    iol-na-paliwa-stale.jpg
    Kiedy woda z instalacji ucieknie to ta wężownica schładzająca nie będzie
    już miała dostatecznego kontaktu z resztką wody kotłowej, która
    pozostanie w kotle i przestanie schładzać kocioł pomimo, że woda z
    wodociągu będzie cały czas przez nią przepływać, bo sprawność takiej
    wężownicy schładzającej parę jest kilkadziesiąt razy mniejsza.
    W kotle resztki wody będą wrzały, a wytworzona para wodna dodatkowo
    będzie się podgrzewać w górnej części wymiennika kotła. Para wodna może
    osiągnąć temperaturę  rzędu 200-300'C a nawet i więcej. Taka para wodna
    jak się dostanie w instalację to uszkodzi wszystkie zawory, bo mają one
    uszczelnianie z tworzyw sztucznych. Uszkodzi pompę CO, której łożyska
    ślizgowe pracują na tzw. poduszce wodnej.
    Woda w tych łożyskach sprawia, że ośka wirnika nie dotyka panewki. Można
    powiedzieć, że woda smaruje te łożyska. Bez tej wody łożyska się
    zacierają i pompa do wymiany.
    Poza tym może się też stopić wirnik pompy CO, który jest z plastiku.
    Popalą się konopie uszczelniające gwinty, a pex-y na 100% się stopią do
    reszty, przy okazji zapychając instalację.

    Kocioł zasypowy zacznie się gotować jak tylko będzie zanik napięcia i
    zatrzymają się pompki obiegu CO. Niestety takim awariom zasilania prądu
    mogą też towarzyszyć przerwy w dostawie wody, ponieważ zanim woda dotrze
    do użytkownika to po drodze pracuje wiele pomp zasilanych prądem
    elektrycznym.
    Oczywiście czy przy awarii sieci elektrycznej wystąpi też zanik wody to
    zależy od tego czy pompownie wodociągowe mają zasilania awaryjne i czy
    awaria sieci elektrycznej obejmie także te pompownie.
    Poza tym czy Ty masz zasilanie awaryjne tych pompek?

    Oczywiście to są czarne scenariusze, które nigdy nie muszą się wydarzyć,
    ale jest duże prawdopodobieństwo.

    > Tu muszę naprostować - ja wcale nie pokłóciłem się o rury.

    Widocznie źle zrozumiałem :)