  • 1. Data: 2018-08-25 20:51:45
    Temat: Ogrzewanie - obieg - pytanie do praktyków
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    Takie pytanie do grupowych praktyków:

    Mam ja sobie pomieszczenie w domu, gdzie stoi kocioł. Kocioł ma dwie
    funkcje: podgrzewa wodę oraz ogrzewa pomieszczenie w którym stoi.

    Problem w tym, że funkcja nr. 2 wychodzi mu średnio, dlatego planuję
    zainstalować w tym pomieszczeniu grzejnik. Grzejnik ten byłby zasilany
    wodą z kotła (tzn. nie ciepłą wodą użytkową, tylko tą ciepłą wodą która
    krąży w obiegu zamkniętym). Obieg wody jest wymuszony małą pompą 10W
    (można ustawić moc od 10 do 25W, obecnie jest na 10 bo tyle w zupełności
    wystarczy).

    Grzejnik podłączyłbym za pomocą pexów. Trudność którą widzę jest taka, że
    wejście grzejnika znajduje się kilkanaście cm niżej niż wyjście kotła. Do
    tego między kotłem a grzejnikiem znajdują się drzwi, więc pexy będę
    musiał poprowadzić górą.

    Rysunek poglądowy: https://imgpile.com/images/naeATL.png

    No i pytanie do praktyków -- czy to ma sens? Woda ciepła z natury woli
    iść do góry, moja nadzieja w tym że pompka da jednak radę namówić ciepłą
    wodę do spłynięcia w dół. Może to zadziałać?

    Mateusz

  • 2. Data: 2018-08-25 20:59:50
    Temat: Re: Ogrzewanie - obieg - pytanie do praktyków
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 25 sierpnia 2018 20:51:46 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:
> [...]
    > iść do góry, moja nadzieja w tym że pompka da jednak radę namówić ciepłą
    > wodę do spłynięcia w dół. Może to zadziałać

    zadziala, po to jest pompa zeby nie przejmowac sie grawitacją

    b.

  • 3. Data: 2018-08-25 21:11:10
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 25 Aug 2018 11:59:50 -0700, Budyń wrote:
    > zadziala, po to jest pompa zeby nie przejmowac sie grawitacją

    Tak mi intuicja też podpowiada, ale zauważ że po dodaniu grzejnika, obieg
    niejako się rozdwaja - woda ma więc dwie możliwości: lecieć grzać
    zbiornik CWU i/lub spływać do grzejnika.

    Nie mam 100% zaufania czy aby ta wredna woda nie zdecyduje się płynąć
    wyłącznie w zbiornik CWU, ignorując całkiem mój nowy grzejnik.
    Przypuszczam, że gdy zbiornik CWU będzie zimny to tak właśnie będzie, a
    po jego nagrzaniu woda w pewnym momencie zacznie lecieć do grzejnika. Ale
    to taka moja chłopska teoria... a jak w praktyce będzie?

    Mateusz

  • 4. Data: 2018-08-25 21:24:37
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/25/2018 9:11 PM, Mateusz Viste wrote:
    > Nie mam 100% zaufania czy aby ta wredna woda nie zdecyduje się płynąć
    > wyłącznie w zbiornik CWU, ignorując całkiem mój nowy grzejnik.

    Więc w oba obwody wstaw zawory jeśli obawiasz się znaczych róznic w
    przepływie. Ustawione w jakimś % otwarcia zadziałają jak kryzy.
    Doświadczalnie dojdziesz jak je ustawić.

  • 5. Data: 2018-08-25 21:26:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > iść do góry, moja nadzieja w tym że pompka da jednak radę namówić ciepłą
    > wodę do spłynięcia w dół. Może to zadziałać?

    Z praktyki mogę powiedzieć tyle: mam (w pewnym sensie mania) budynek circa
    tysiąc metrów powierzchni użytkowej, dwie kondygnacje, wysokie, do tego
    poddasze. Dwa kotły gazowe centralnego ogrzewania umieszczone są na tym
    poddaszu właśnie. Działa.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2018-08-25 21:36:14
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 25 Aug 2018 21:24:37 +0200, Sebastian Biały wrote:
    > Więc w oba obwody wstaw zawory jeśli obawiasz się znaczych róznic w
    > przepływie. Ustawione w jakimś % otwarcia zadziałają jak kryzy.
    > Doświadczalnie dojdziesz jak je ustawić.

    Całkiem to sensowne, nie pomyślałem o takiej opcji, dzięki za wskazówkę!
    W zasadzie to wystarczyłby jeden zawór, na obiegu "łatwiejszym" dla wody
    (czyli ten od zbiornika - łatwiejszy dlatego że przekroje tam dużo
    większe + grawitacja pomaga).

    A czy łączenie grzejnika za pomocą pexów to jakaś herezja? Wydaje mi się,
    że pexy są do tego całkiem kompatybilne, ale jak wspomniałem ten pomysł
    dwóm hydraulikom (przy całkiem innej okazji) to ci krzywili się
    niezmiernie, coś przebąkując że "do TAKICH rzeczy to tylko spawane rury
    majom być". Podejrzewam że ich preferencja do spawów wynika z tego że na
    tym zarabiają, ale może są jakieś racjonalne powody dla których pexów
    jednak nie przy ogrzewaniu?

    Mateusz

  • 7. Data: 2018-08-25 21:36:51
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, August 25, 2018 at 9:11:12 PM UTC+2, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > po jego nagrzaniu woda w pewnym momencie zacznie lecieć do grzejnika. Ale
    > to taka moja chłopska teoria... a jak w praktyce będzie?

    Wg mnie to pobozne zyczenia...
    To gdzie poplynie zalezy od oporow hydraulicznych, po nagrzaniu zbiornika praktycznie
    nic sie ni zmieni... jesli przez wezownice opor jest znacznie mniejszy, to glownie
    tam bedzie plynac.
    A co z tym zrobic to nie wiem ;)
    Najprosciej priorytet grzejnika, czyli jakis tlumik na obiegu CWU + termostat na
    grzejniku. Jak juz sie zagrzeje pomieszczenie to termostat odetnie grzejnik i woda
    pojdzie do grzania CWU.
    Druga opcja odwrotna, zawor RTL na wyjsciu bojlera, jak bedzie wracala goraca, to
    znaczy, ze mozna grzac pomieszczenie (RTL sie zamknie) i obwod o wikszych oporach
    (grzejnik) bedzie dzialal...
    Koljny problem to strowanie (o ile jest), ktore np. moze po nagrzaniu CWU wylaczyc
    pompe tego obiegu...

  • 8. Data: 2018-08-25 21:43:59
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    > niezmiernie, coś przebąkując że "do TAKICH rzeczy to tylko spawane rury
    > majom być". Podejrzewam że ich preferencja do spawów wynika z tego że na
    Ja mam 25 letnią chałupę z rurami spawanymi i wszystkie przeróbki
    instalacji c.o. robię właśnie pex-em. Pex jest tani, łatwo się układa,
    nie wymaga żadnych specjalnych narzędzi. Jak dla mnie same zalety.
    Jacek

  • 9. Data: 2018-08-25 21:45:01
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 25 Aug 2018 21:26:41 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > circa tysiąc metrów powierzchni użytkowej, dwie kondygnacje, wysokie, do
    > tego poddasze. Dwa kotły gazowe centralnego ogrzewania umieszczone są na

    Na stawianie kotła na poddaszu nie odważyłbym się nigdy... Ale skoro
    takie cuda jednak działają to chyba w ogóle nie mam czym się stresować :)
    Rozumiem że odbiorniki zasilane z tych kotłów podłączone są równolegle?
    Czy jakieś regulacje musisz tam uskuteczniać, by woda rozpływała się
    uczciwie po równo do każdego z odbiorników?

    Z niegrzecznej (wścibskiej wręcz) ciekawości dopytam jeszcze: dlaczego aż
    dwa kotły? Ja rozumiem że dom o powierzchni 1000m? to niemały kawał do
    ogrzania, ale czy sprawność nie byłaby lepsza przy jednym kotle? A może
    jakieś powody historyczne? Czy po prostu jeden robi za ogrzewanie a drugi
    CWU?

    Mateusz

  • 10. Data: 2018-08-25 21:47:31
    Od: l...@g...com

    Tych hydraulików masz z wykopalisk? Chyba, że to leśne dziadki po 70-ce. Ale nawet
    tacy ogarniają Pexy, miedz, stal zaciskaną itp.