    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: "Ogrzewanie" wody w basenie
    <s...@f...lasek.waw.pl> <q1ddk3amwwn3$.dlg@myjk.org>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <ut7etiv3mp0e$.dlg@myjk.org>
    <qgbnk3$ji0$1$Jacek@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <X...@1...0.0.1>
    <o...@l...harvard.local>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: Tue, 16 Jul 2019 20:20:16 +0200
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2019 o 16:46 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Ale ile im tego prądu potrzeba do basemu -- w porównaniu ze srogimi
    > kilowatami, jakie niektórzy u nas chcą (dla swych dzieci) pchać w wodę?

    W sumie masz rację - ale pompa ma 350W x 6h dzienie x 8 miesięcy.
    Do tego ogrzewanie gazowe na wiosnę i jesień.

    > Dawno temmu, jeszcze przed pęknięciem
    > tamtejszej bańki nieruchomości, naoglądałem się w wielu andaluzyjskich
    > domów. Te budowane dla tubylców nigdy nie miały basenów. Nawet wypasione,
    > za mnóstwo kasy. Za to tandeta dla innostranców, jakaś tania szeregówka
    > czy inny badziew -- prawie zawsze.

    Od 7 czy 8 lat wynajmuję takie domy innostranców i faktycznie
    technologicznie jest to tandeta.
    Wnętrze wykończone przyzwoitymi materiałami - często marmury czy inne
    kamienie, ale widać, że robił to "fachowiec" z łapanki. Ściany krzywe,
    często popękane, podłoga krzywo położona, tynki na zewnątrz popękane. Jak
    przyjdzie w zimie z tydzień na lekkim minusie (lub z kilkoma przejściami
    przez zero) to na posesji panuje armagedon: - słupki ogrodzeniowe wyłożone
    płytkami mają ubytki, kamienna okładzina basenu odspojona, płytki na
    tarasach/werandach odspojone. Chroniczny brak rynien powoduje, że woda z
    opadów robi swoje własne kanały i dewastuje elewację i obejście.

    > Coś mi się nie zgadza: przecież Polak buduje.
    ale nie "przecietny" - tylko taki, który wybudował dom z PC i kombinuje
    jak wykorzystc nadwyżki ciepła :-)

    > Hiszpan za to nawet nie
    > marzy -- może gdyby to kosztowało tygodniową pensję, to tak, ale dwa
    > miesiące na jakiś dołek z wodą to on nie będzie robił.

    Tu gdzie jestem są oferty na gotowe baseny w ziemi. Ceny zaczynają się od
    15k EUR za jakąś "łezkę" 5m do 20-35k EUR za basen 8 x 4 x 1,2-2,2
    (najczęściej występujący). Ekipa wchodzi na działkę i od zera robi w tej
    cenie basen na gotowo. Przeciętny Hiszpan ma średnio 23k EUR pensji
    (rocznie oczywiście) - na basen musi pracować rok lub dłużej.

    > Czasem Hiszpan z Niemcem spotkają się na Wyspach Kanaryjskich.
    > Jeden przyleciał tu żeby się ochłodzić, drugi żeby się ogrzać.

    Byłem kiedyś na północy (między Barceloną i Tarragoną) i wynajmowałem dom
    obok Hiszpana, który na całe 3 miesiące wyprowadzał się z Anadaluzji do
    Katalonii aby się chłodzić:-)

    TG