    From: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Opinia o kotle CO Witkowski
    Date: Tue, 30 Aug 2011 09:06:45 +0200

    Użytkownik "JareK" <k...@i...bez.spamu.pl> napisał w wiadomości
    news:j3gsls$kqb$1@usenet.news.interia.pl...
    > Witam
    >
    > Jestem na etapie poszukiwania dobrego tłokowego kotła CO na miał i
    > groszek. Znalazłem EKW-RAPS PLUS 36kW producenta Witkowski. Jeżeli ktoś
    > taki posiada proszę o opinie.
    >
    > Druga sprawa to podłączenie tego kotła. Będzie on stał na w osobnym
    > budynku. Podłączenie za pomocą rur preizolowanych. Standardowo robi się
    > tak, że instaluje się wymiennik ciepła oraz robi dwa układy. W domu układ
    > zamknięty, a w budynku kotłowni układ otwarty. Połączone właśnie za pomocą
    > wymiennika. Słyszałem opinie, że owe wymienniki lubią się zapychać i
> [...]

    Jeżeli to są 2 układy kotłowe to wymiennik nie ma się czym zapchać.
    Raz zalany układ ma tyle kamienia ile bylo w wodzie, którą został zalany.
    Kamień wytrąca się przy pierwszym wygrzaniu wody i więcej go już w tej
    wodzie nie ma.

    Inaczej jest jeżeli wymiennik podgrzewa CWU czyli przez niego czały czas
    przepływa świeża woda z wodociągu, wtedy kamień odkłada się stale i takie
    wymienniki trzeba co jakiś czas płukać (odkamieniać).
    Mnie zapewne będzie cekało za jakiś czas płukanie wymiennika JAD używanego
    do grzania CWU.

    Gejzero.