    From: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: PC vs GZ50
    Date: Fri, 6 Nov 2009 13:49:46 +0100

    news:hd14ls$bt2$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Inwestycja w ogrzewanie gazowe GZ50:
    > Kocioł 3kzł, komin 1,5kzł, przyłącz gazowy 3kzł razem 7500zł
    > To jest mój konkretny przykład to co ja wydałem u siebie.
    >
    > Inwestycja w PC:
    > PC 22kzł, odwierty 6x30m 12kzł, wymiennik gruntowy+czynnik
    > chłodniczy+ergolid 6kzł razem 40000zł
    > Informacja według najtańszego oferenta.
    >
    > Różnica w inwestycji GZ50 - PC 32500zł

    > Nie liczę grzejników czy też ogrzewania podłogowego i kosztów rur w
    > kotłowni rozdzielaczy i rozprowadzających w domu gdyż występują w obu
    > przypadkach.
> [...]

    [ciach]

    Jeśli mały dom i dwie osoby to najtraniej wyjdzie grzanie prądem w drugiej
    taryfie. Jak wiem, ze to brzmi jak absurd, ale wystarczy policzyć: Koszt
    przyłącza 0, koszt kotła 1tys. do tego podłogówka.
    Jak ktoś nie chce podłogówki to robi normalne grzejniki i bufor 1000l który
    grzeje w nocnej taryfie.

    Przy domku 80-150 jeśli to nie jest jakaś stara nieocieplona ruina. Koszt
    ogrzewania prądem wyniesie jakieś 2,5tys/rok, gazem 2tys/rok, jeśli nawet
    przyjmiemy, że pompą 500/rok. To i tak prąd wychodzi najtaniej.

    Wobec gazu oszczędzamy 10tys na starcie co nam daje 20 lat różnicy kosztów,
    wobec PC mamy minimum 30tys (przyjąłem mniejszy koszt PC niż Ty)
    oszczędności na starcie co daje 15 lat różnicy w kosztach grzania.

    Pozostawiam własnej ocenie co zostanie z kotła gazowego lub PC po 15latach
    gdy się "zwrócą" :-)
    A w kotle elektrycznym wystarczy raz na jakiś czas zmienić grzałkę za 100zł.

    Ps. Znam już kilka domów ogrzewanych prądem w nocnej taryfie i z rachunków
    wynika, że to była dobra decyzja. Oczywiście to ma sens tylko przy małych
    domach. Bo przy dużych domach koszt początkowy pozostaje ten sam ale roczne
    zużycie rośnie i zaczyna się opłacać gaz.

    Pozdrawiam
    Winetoo