  • 1. Data: 2009-11-06 12:15:54
    Temat: PC vs GZ50
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Inwestycja w ogrzewanie gazowe GZ50:
    Kocioł 3kzł, komin 1,5kzł, przyłącz gazowy 3kzł
    razem 7500zł
    To jest mój konkretny przykład to co ja wydałem u siebie.

    Inwestycja w PC:
    PC 22kzł, odwierty 6x30m 12kzł, wymiennik gruntowy+czynnik chłodniczy+ergolid
    6kzł razem 40000zł
    Informacja według najtańszego oferenta.

    Różnica w inwestycji GZ50 - PC
    32500zł

    Nie liczę grzejników czy też ogrzewania podłogowego i kosztów rur w kotłowni
    rozdzielaczy i rozprowadzających w domu gdyż występują w obu przypadkach.
    Nie liczę zbiornika CWU (srednio 1500zł) ponieważ występuje w obu przypadkach.
    Jednak w przypadku małego domu 80-150m2 zamieszkałego przez dwie osoby w
    zupełności wystarczy kocioł dwufunkcyjny 24kW z przepływowym ogrzewaniem CWU
    więc w kieszeni pozostanie dodatkowe 1500zł z tytułu braku konieczności zakupu
    zbiornika.

    Zapotrzebowanie roczne na gaz GZ50 ( u mnie według faktur)
    1100m3
    Do zapłaty za gaz rocznie 1,75zł/m3 brutto 1925zł

    Ilość uzyskanej energii z gazu (9,6kWh/1m3, sprawność kotła 96%)
    10137kWh

    Odpowiednio do energii z gazu zużycie prądu CP COP4 (10137kWh / 4)
    2534kWh
    Do zapłaty za prąd CP II taryfa 0,25718zł/kWh brutto
    651zł
    Róznica w rocznych opłatach za energię rocznie GZ50 - PC
    1273zł

    Czas zwrotu inwestycji w PC 32500zł / 1273zł/rok
    25lat

    COP 4 to wartość średnia, nie można zakładać entuzjastycznie COP na poziomie 5-6
    gdyż grzejemy nie tylko CO ale także CWU a wtedy COP spada.

    Zakładając że grzanie PC jest tylko w II taryfie i bez dodatkowych innych źródeł
    np. grzałek elektrycznych jest błędnym
    Napewno wystąpią sytuacje włączenia grzałki do ogrzania CWU przy deficycie mocy
    podczas długo utrzymujących się mrozów oraz włączenia PC i lub grzałki w taryfie
    I gdyż w ciągu dnia taryfę II mamy do dyspozycji tylko przez 2 godziny w
    południe a to jest za mało aby w mroźny dzień prawidłowo działało CO i CWU.
    Właściwości akumulacyjne ogrzewanie podłogowego wystarczają średnio na 1h
    przestoju PC podczas temperatury na zewnątrz -10stC
    Myślę że nalezy z tego powodu skorygować czas zwrotu do 28 lat.

    Pan Adam kilka razy zarzucił mi że piszę farmazony. Sam nie stroni jednak od tej
    formy literackiej :)
    Przykład? Napisał że grunt poniżej strefy zamarzania otrzymuje tyle energii ile
    trafia na płaską powierzchnie gruntu czyli entuzjastycznie przyjął 1kWh/m2 nie
    uwzględniając tego że dotyczy to kolektora skierowanego na słońce a nie
    płaskiego gruntu na powierzchni. Wymiennik zakopany jest poniżej strefy
    zamarzania a tam trafia sporo mniej energii słonecznej.
    Pan Adam napisał także że sprężarka pracuje nawet 50lat. Wystarczy wyobrazić
    sobie silnik samochodu pracujący nonstop 6 miesięcy w roku bez przerwy przez
    50lat.
    50 lat temu technologia nie była zaawansowana tak jak dzisiaj. Urządzenia były
    wykonane z gorszych materiałów, były ciężkie toporne. Czy ktoś spotkał się z 50
    letnią sprężarką działającą do dzisiaj? Owszem kręcić się będzie ale ciśnienia
    wymaganego do działania pompy ciepła lub prostej lodówki nie zdoła wytworzyć i
    tyle.

    Już po 10ciu latach sprawność sprężarki spada. Jest to często czas po którym
    wymienia się lodówki w domach lub sprężarki w ladach chłodniczych. Proszę
    zauważyć że pracują one na ogół kilka godzin na dobę podczasy gdy sprężarka w PC
    10-15 godzin na dobę. Według informacji z serwisu urządzeń chłodniczych jaka
    otrzymałem oraz informacji dystrybutora sprężarek copeland nie ma mozliwości aby
    sprężarka po15 latach miała taką sprawność aby dalsze jej użytkowanie było
    uzasadnione ekonomicznie. Nalezy ją bezwzględnie wymienić gdyż generuje straty.

    Owszem piec gazowy także ma jakiś czas życia ale przeważnie wymieniamy jakiś
    podzespół, pompę które kosztują 200-500zł. Nowa sprężarka w PC to wydatek rzędu
    3-4kzł. Mój szwagier ma kocioł kondensacyjny vaillant w którym wymieniany był
    zawór trójdrogowy oraz pompa. Kocioł pracuje już 20 lat. Koszt eksploatacji to
    kominiarz raz w roku i wymiana podzespołów wartych dotychczas 700zł.

    W okresie 30letniej eksploatacji z całą pewnością wymienimy dwukrotnie sprężarkę
    w PC co wiąże się z dodatkowymi kosztami jak wymiana czynnika chłodniczego i
    koszty robocizny. Wyjdzie więc dodatkowe 6-8kzł. Nalezy jeszcze wsponieć że PC w
    porównaniu do kotła gazowego jest bardziej skomplikowana, nalezy kontrolować
    czynnik chłodniczy, cisnienie, oraz wymieniać glikol raz na 3-5 lat. Tych
    czynności i kosztów nie ma w eksploatacji kotła gazowego.

    Zakładając powyższe czas zwrotu PC można przedłużyć do spokojnie do 35 lat.

    Ja wiem że nie każdy ma gaz ziemny, ale jak widać w skali czasu nadal piec
    olejowy to niezła alternatywa przy ktorej myślę czas zwrotu PC wyniesie jakieś
    25 lat.
    Co jak co ale czas zwrotu PC nawet 25 lat to nadal wątpliwa inwestycja. To za
    długo aby ryzykować niepowodzenie w razie niespodzewanych kosztownych awarii. Za
    25 lat być może ludzkość upora się z pozyskiwaniem taniej energii
    a wtedy ja ten swój kocioł za 3kzł ściągnę ze ściany i po prostu wywalę bez żalu
    na złom.

    Ktoś napisał że to tak jak zakup samochodu. Jak cię stac, kupisz mercedesa, jak
    nie, poloneza. Tym i tym pojedziesz.
    Posiadanie samochodu to nie ogrzewanie domu. Nikt przecież nie kupuje droższego
    samochodu aby się zwrócił. W żadnym przypadku. Większej bzdury nie przeczytałem.
    A jeśli chodzi o bezobsługowość to kocioł na gaz albo olej są bardziej
    bezobsługowe niż PC.
    A nawet jeśli już to prędzej jakiś tani małolitrażowy na gaz się zwróci niż
    droga limuzyna.

    Marek

  • 2. Data: 2009-11-06 12:40:55
    Temat: Re: PC vs GZ50
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Czas zwrotu inwestycji w PC 32500zł / 1273zł/rok

    Ja tan nie jestem entuzjastą PC jednak nie porównuj jej z gazem.
    Nikt kto potrafi chociaż troche liczyć nie kupi PC mając gaz na działce- no
    chyba ze będzie to zagorzały entuzjasta PC i kupi nie patrząc na wynik
    ekonomiczny.
    PC to wynalazek dla osób które mają działke bez gazu a nie chcąsię bawić
    kotłami na paliwa stałe.
    Jeśli porównujesz to porównuj PC z ogrzewaniem elektrycznym, ew, olejem
    opałowym- bo to jedyne bezobsługowe alternatywy dla PC

    Czytam też wyliczenia Adama, jego argumenty, druga taryfa, grzanie noca,
    grzanie 13-15 itp. Tak się zastanawiam po co inwestowac te 40tys w pompe
    ciepła. Nie lepiej po prostu grzać pradem. Zreszta pierwszy sezon Adam
    będzie tak grzał z tego co pisze więc poznamy zapewne realne koszty..
    Ale piec elektryczny, bufor itp już ma kupione więc te 40tys zainwestowane w
    pompe ciepła teraz starczyłoby mu na ogrzewanie jego chałupy przez
    najbliższe lat.
    Ile tych lat to by było to zaraz zapewne nam Adam wyliczy.

    Krzysiek

  • 3. Data: 2009-11-06 12:48:32
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > pompe ciepła teraz starczyłoby mu na ogrzewanie jego chałupy przez
    > najbliższe lat.
    > Ile tych lat to by było to zaraz zapewne nam Adam wyliczy.

    Dodam jeszcze że zauwazyłem że zarówno u pomowniców jak i gazowniców oraz
    grzaczy elektryką zauważyłem dziwną miłość do relaksowania się przy kominku.
    I w ramach tego relaksu spalają w swoich kominkach przez sezon mniej wiecej
    tyle drewna co ja w swoim kotle na paliwo stałe;)))
    A rąbanie drewna, układanie, czyszczenie kotła to ciężka i brudna praca ich
    zdaniem. Robienie tego samego w salonie przy kominku to relaks.
    Kilka tygodni temu ktoś tu pisał jakie to ma tanie i wydajne ogrzewanie
    prądowe, jednak w ramach relaksu kilkanascie metrów drewna w kominku sobie
    spala i tak;)))

    Krzysiek

  • 4. Data: 2009-11-06 12:49:46
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

> [...]

    > ogrzewaniem CWU więc w kieszeni pozostanie dodatkowe 1500zł z tytułu braku

    [ciach]

    Jeśli mały dom i dwie osoby to najtraniej wyjdzie grzanie prądem w drugiej
    taryfie. Jak wiem, ze to brzmi jak absurd, ale wystarczy policzyć: Koszt
    przyłącza 0, koszt kotła 1tys. do tego podłogówka.
    Jak ktoś nie chce podłogówki to robi normalne grzejniki i bufor 1000l który
    grzeje w nocnej taryfie.

    Przy domku 80-150 jeśli to nie jest jakaś stara nieocieplona ruina. Koszt
    ogrzewania prądem wyniesie jakieś 2,5tys/rok, gazem 2tys/rok, jeśli nawet
    przyjmiemy, że pompą 500/rok. To i tak prąd wychodzi najtaniej.

    Wobec gazu oszczędzamy 10tys na starcie co nam daje 20 lat różnicy kosztów,
    wobec PC mamy minimum 30tys (przyjąłem mniejszy koszt PC niż Ty)
    oszczędności na starcie co daje 15 lat różnicy w kosztach grzania.

    Pozostawiam własnej ocenie co zostanie z kotła gazowego lub PC po 15latach
    gdy się "zwrócą" :-)
    A w kotle elektrycznym wystarczy raz na jakiś czas zmienić grzałkę za 100zł.

    Ps. Znam już kilka domów ogrzewanych prądem w nocnej taryfie i z rachunków
    wynika, że to była dobra decyzja. Oczywiście to ma sens tylko przy małych
    domach. Bo przy dużych domach koszt początkowy pozostaje ten sam ale roczne
    zużycie rośnie i zaczyna się opłacać gaz.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 5. Data: 2009-11-06 12:53:23
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> napisał w wiadomości
    > Ps. Znam już kilka domów ogrzewanych prądem w nocnej taryfie i z rachunków
    > wynika, że to była dobra decyzja.

    Ale wez mi wytlumacz o co chodzi z ta II taryfa? Ogrzewaja dom w nocy, a w
    dzien marzna??

    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 6. Data: 2009-11-06 13:17:19
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Ale wez mi wytlumacz o co chodzi z ta II taryfa? Ogrzewaja dom w nocy, a w
    > dzien marzna??

    Tak, bo po wyłączeniu grzania za 5 minut masz zimno jak na dworze, więc
    marzną :-)

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 7. Data: 2009-11-06 13:18:06
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>

> [...]
    > taryfie. Jak wiem, ze to brzmi jak absurd, ale wystarczy policzyć: Koszt
    > przyłącza 0, koszt kotła 1tys. do tego podłogówka.
    Taa. ŁZE Lódź teren za 11kW to 2100 22kW to już 3700. A przy grzaniu tylko w
    jednej taryfie te 22kW może być trochę mało. Od lini do słupa mam 18m
    właczne z wysokością słupa (I to daje ŁZE), ale od skrzynki do kotłowni po
    kablu będzie ze 45m. Miedź za darmo nie jest.

> [...]
    > ogrzewania prądem wyniesie jakieś 2,5tys/rok, gazem 2tys/rok, jeśli nawet
    > przyjmiemy, że pompą 500/rok. To i tak prąd wychodzi najtaniej.

    Wygląda bardzo optymistycznie, i jedno i drugie. Ja buduje ~210m2 z czego
    ogrzewane ~170-180 i jak wyjdzie mnie poniżej 5-6 tys na rok to bedę
    zadowolony

> [...]
    > oszczędności na starcie co daje 15 lat różnicy w kosztach grzania.
    >
    > Pozostawiam własnej ocenie co zostanie z kotła gazowego lub PC po 15latach
    U braciszka nadal chodzi jakiś polski piec gazowy (Turus, taunus czy coś
    takiego) 2 funkcyjny kupiony przez ojca w 1996, ma się dobrze. Przeglądy co
    2 lata. Wymienił raz pompkę za 300 zł

    > A w kotle elektrycznym wystarczy raz na jakiś czas zmienić grzałkę za
    > 100zł.

    Ja chyba zawiesze sie w mysleniu na gazie, chyba że gazownia nie będzie mi
    chcial podciągnąć (ok 60m)

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 8. Data: 2009-11-06 13:19:40
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>

    > Użytkownik "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> napisał w wiadomości
    >
    > Ale wez mi wytlumacz o co chodzi z ta II taryfa? Ogrzewaja dom w nocy, a w
    > dzien marzna??

    Pojemność cieplna posadzki albo bufora, albo jednego i drugiego. W szczelnym
    domu są szanse, tylko przyłącze które wytrzyma taki pobór w nocy tanie już
    nie będzie

  • 9. Data: 2009-11-06 13:20:08
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Zapotrzebowanie roczne na gaz GZ50 ( u mnie według faktur) 1100m3
    > Do zapłaty za gaz rocznie 1,75zł/m3 brutto 1925zł

    Płacisz 2000 zł za gaz rocznie?
    Ile masz w domu stopni, 15?
    A wodę grzejesz prądem i kuchenkę masz na prąd?
    Wtedy uwierze.

    MS

  • 10. Data: 2009-11-06 13:30:44
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "quent" napisał:
    > Ale wez mi wytlumacz o co chodzi z ta II taryfa? Ogrzewaja dom w nocy, a w
    > dzien marzna??

    jeśli domek jest mały i dobrze ocieplony to temperatura nie spadnie ci
    znacząco nawet po coałodniowej przerwie w ogrzewaniu (zanik prundu)
    poza tym stosując buforki cieplne dla co i cuw piec łąduje buforki jedynie
    pracując nocą (tańsza taryfa) a w dzień sobie śpi:O)