  • 1. Data: 2009-11-05 19:34:02
    Temat: Prosba o ocene projektu
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Witam
    Jestesmy na etapie projektowania domu,
    Tu sa wstepne koncepcje :
    http://tnij.org/esrp
    http://tnij.org/esrq
    Dom z bala, docieplony od wewnatrz.
    Jak widac cale przeszklenie domu jest od polnocy, to ze wzgledow
    widokowych.
    Nie wiemy jeszcze jak bedziemy ogrzewac dom, zaplanowana jest
    mala piwnica aby tam umiescic kotlownie.
    Prosze Kolegow o wyrazenie swoich opinii
    Dziekuje
    Zbyszek Sawicki

  • 2. Data: 2009-11-07 11:20:21
    Temat: Re: Prosba o ocene projektu
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Dom z bala, docieplony od wewnatrz.
    > Prosze Kolegow o wyrazenie swoich opinii

    dwie rzeczy widzę problemowe:
    duże okna - problem konstrukcyjny (tu nie zrobisz żelbetowego
    nadproża), poza tym osiadanie domu, ściany z poziomymi belkami będą
    osiadać a pionowe słupy nie, więc się powygina, zrobią się szczeliny,
    no i tez długość niepodpartych belek, dodatkowo obciążonych dachem
    poprzez oparte na nich krokwie, potencjalny problem ze zgniataniem
    okien
    druga sprawa:
    konstrukcja nietypowa jak dla bala, tu nie wylejesz stropu
    monolitycznego nad dowolnie wymyślonym parterem, musisz uwzglednić
    całą konstrukcję, gdzie ściany sa spięte od góry i dołu prze podwalinę
    i oczepy, a ze sobą nawzajem systemem belek i płatew, jak pociągniesz
    płatwie w tym projekcie? jedna (ta bardziej od południa idzie przez
    cały dom, ok, ale tej od północy już niewidzę, jak ją zrobisz w trzech
    cześciach, to w najlepszym wypadku bedzie skrzypieć na wietrze, a w
    najgorszym sciana ci się rozjedzie, podobnie z ilością okien, ściana
    musi mieć sporą powierzchnię wypełnioną balami, jak masz same okna, to
    z braku sztywności zrobi się z niej trapez
    reasumując:
    do projektowania potrzebna jest ścisła współpraca architekta i
    wykonawcy, ten pierwszy musi tak projektować, aby uwzględnić specyfikę
    technologii tego drugiego, a ten drugi musi znać się na tej
    technologii :-)
    ot chociażby przykład z życia: wysokość do parapetu jest jakaś tam
    standartowa, ale nie w balu, tu musi być tak, żeby najlepiej był cały
    bal pod oknem, a to musi wiedzieć architekt od wykonawcy, jaka jest
    wysokość bala, ewentualnego "optyku" pomiędzy, wysokość podwaliny, no
    i żeby nie zapomniał... o szczelinie na osiadanie nad oknem. Z
    własnego doświadczenia wiem, że trudno zarówni jak i o dobrego
    wkonawcę jak również o architekta znającego się na rzeczy (spotkałem
    też takiego, którzy twierdził, że tak jak chcę, to się nie da budować,
    choć wszystkie stare chałupy na podlasiu w tej technologii stoją)
    jeszcze jeden temat: ocieplanie od środka - wbrew opinni niektórych
    (kożuch się nakłada a nie zjada) da się tak zrobić, ale trzeba użyć
    odpowiednich materiałów i odpowiedniej technologii, ale to fachowcy
    wiedzieć powinni, jak niestarannie ocieplisz murowankę, to będziesz
    miał mostki cieplne, a jak dom z bala, to ci za przeproszeniem
    "piździć" żywym wiatrem będzie :-)
    powodzenia życzę i zapytam: dlaczego dom z bala?
    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2009-11-08 07:27:11
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    d.googlegroups.com...
    dwie rzeczy widzę problemowe:

    Problemow widze ze nie zabraknie.
    To pierwsze szkice, a w zasadzie przelane na papier to co chcielibysmy miec.
    Architekt znajacy sie na rzeczy, widzialem jego domy, nawet jego wlasny.

    powodzenia życzę i zapytam: dlaczego dom z bala?

    Bo jak wspomniales wszystkie stare chalupy na podlasiu tak stoja,
    bo dom z bala - to marzenie
    pozdrawiam\
    Zbyszek

  • 4. Data: 2009-11-08 07:51:36
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    >
    > powodzenia ?ycze i zapytam: dlaczego dom z bala?
    >
    > Bo jak wspomniales wszystkie stare chalupy na podlasiu tak stoja,

    Moze czegos nie rozumiem, ale chyba dzis nie mozna juz budowac "domów z bala"?
    Przeciez nie maja szans spelnic normy na U<=0,3. Nowe budowy jakie obecnie widuje to
    "siding" z polówek bala i dalej normalna szkieletówka (welna, slupy, rygle, plyty
    g-k).

  • 5. Data: 2009-11-08 09:17:55
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > bala"? Przeciez nie maja szans spelnic normy na U<=0,3. Nowe budowy jakie
    > obecnie widuje to "siding" z polówek bala i dalej normalna szkieletówka
    W sumie tak, ale ... cyt, za www.szkielet.pl :
    Polska norma jako "bale" okresla deski w granicach grubosci od 50 do 100 mm.
    Jednak ta sama norma elementy drewniane w granicach grubosci 100-175 mm
    nazywa krawedziakami, a powyzej 200 mm grubosci sa to belki. Czy budujemy
    "domy z bali", "domy z krawedziaków" czy "domy z belek"?
    Pozdrawiam\
    zbyszek

  • 6. Data: 2009-11-08 10:23:40
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > nazywa krawedziakami, a powyzej 200 mm grubosci sa to belki. Czy budujemy
    > "domy z bali", "domy z krawedziaków" czy "domy z belek"?

    Ja bym to nazwal domami oblozonymi balami. Nie pelnia one przeciez funkcji
    konstrukcyjnej tylko dekoracyjna i ochronna.