    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: PV - pseudo off grid
    <o...@l...harvard.local>
    Date: Tue, 23 Nov 2021 12:25:38 +0100

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Trzeba podejść (przynajmniej dla mnie to jest priorytet) tak aby było
    > solidnie, bezobsługowo i do ewentualnej naprawy przez fachowca z danej
    > branży (jak mnie nie będzie w chałupie).
    > Jak się da tanio to tym lepiej. Zazwyczaj trzeba wybulić więcej niż na
    > rozwiązania "sezonowe" na "działce"

    W dobrej wierze próbowałem znaleźć jakieś przykłady to potwierdzjące,
    ale cisną mi się do głowy same przeciwne. Centralne ogrzewanie w domu
    sezonowym wyjdzie drożej -- choćby z powodu konieczności napełnienia
    płynem niezamarzającym. W domu całorocznym można zaoszczędzić robiąc
    ogrzewanie podłogowe, w sezonowym jest to wyjątkowo kiepski pomysł.
    Taka fotowoltaika off-grid też wyjdzie drożej niż podłączenie do słupa.
    Ale robi się ją nie dla taniości, a z takich powodów, jak ten, że dom
    wypoczynkowy w miejscu bez prądu jest przeważnie fajniejszy od domu
    w miejscu z prądem.

    > Jak uważasz. U mnie i w kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy domów w PL
    > działa tak jak napisałem.

    To nie jest kwestia uważania. Ja wiem, że PL jest krajem ogromnych
    możliwości, ale nie aż takich, by ktoś potrafił zimą ogrzać dom
    prądem ze słońca.

    --
    Jarek